FAA به دلیل پرتاب SpaceX Starship پس از انفجار ماه آوریل شکایت کرد

به گفته دادگاه، پنج گروه محیط زیستی و میراث فرهنگی از اداره هوانوردی فدرال شکایت می کنند و ادعا می کنند که این آژانس قانون سیاست ملی محیط زیست را نقض کرده است، زمانی که به اسپیس ایکس اجازه داد بزرگترین موشک ساخته شده از تاسیسات خود در بوکا چیکا، تگزاس را بدون بررسی جامع زیست محیطی پرتاب کند. پرونده های به دست آمده توسط CNBC.

پرواز آزمایشی Super Heavy استارشیپ اسپیس ایکس در 20 آوریل سکوی پرتاب این شرکت را منفجر کرد، تکه‌های بتنی و ورقه‌های فلزی را در هزاران فوت دورتر به زیستگاه حساس پرتاب کرد، ذرات معلق از جمله بتن پودر شده را برای مایل‌ها پخش کرد و آتش سوزی 3.5 هکتاری را در پارک ایالتی ایجاد کرد. نزدیک محل پرتاب فرود می آید.

شکایت علیه FAA توسط شاکیانی از جمله: مرکز تنوع زیستی، حفاظت از پرندگان آمریکایی، بنیاد SurfRider، Save Rio Grande Valley (Save RGV) و یک سازمان میراث فرهنگی، Carrizo، روز دوشنبه در یک دادگاه منطقه ای در واشنگتن دی سی ثبت شد. -ملت کوکرودو تگزاس.

این گروه ها استدلال می کنند که FAA قبل از اینکه به اسپیس ایکس اجازه دهد تا برنامه های Starship Super Heavy خود را در بوکا چیکا پیش ببرد، باید یک گزارش زیست محیطی عمیق، معروف به بیانیه اثرات زیست محیطی (EIS) انجام می داد.

آنها نوشتند، “FAA در بررسی دقیق پروژه پیشنهادی شکست خورده است و به این نتیجه رسیده است که اثرات نامطلوب قابل توجهی به دلیل اقدامات کاهشی ظاهری رخ نخواهد داد.”

شاکیان استدلال می کنند که آژانس از نیاز به تجزیه و تحلیل دقیق تر بر اساس “کاهش های زیست محیطی” پیشنهادی چشم پوشی کرده است. اما اقدامات کاهشی که FAA واقعاً از SpaceX می‌خواست، برای جبران خسارات زیست‌محیطی ناشی از رویدادهای پرتاب، ساخت‌وساز و افزایش ترافیک در منطقه و همچنین «ناهنجاری‌هایی» مانند تخریب سکوی پرتاب و انفجار در هوا در ماه آوریل کافی نبود.

در شکایت خود، وکلای دادگستری خاطرنشان کردند که رئیس ستاد خود FAA برای دفتر حمل و نقل فضایی تجاری در ژوئن 2020 گفت که آژانس در حال برنامه ریزی EIS است. بعداً، وکلا نوشتند «بر اساس ترجیح اسپیس ایکس»، آژانس فدرال به استفاده از «تجزیه و تحلیل بسیار کم‌مقول‌تری» رضایت داد که به اسپیس ایکس امکان داد زودتر پرتاب شود.

علی‌رغم ذرات معلق، زباله‌های سنگین‌تر و آتش‌سوزی، ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌ایکس این آخر هفته در توییتر اسپیسز گفت: «تا جایی که می‌دانیم هیچ آسیب معنی‌داری به محیط زیست که از آن آگاه هستیم، وارد نشده است».

تأثیرات دقیق پرتاب بر روی مردم، زیستگاه و حیات وحش هنوز توسط آژانس‌های فدرال و ایالتی و سایر محققان محیط‌زیست در کنار و مستقل از SpaceX در حال ارزیابی است.

سرزمین‌ها و سواحل پناهگاه حیات وحش ملی بوکا چیکا، که در نزدیکی تأسیسات SpaceX Starbase قرار دارند، زیستگاه‌های ضروری برای گونه‌های در معرض انقراض از جمله پلور لوله‌کشی، گره قرمز، جاگواروندی، شاهین آپلومادو شمالی و لاک‌پشت‌های دریایی از جمله Kemp’s Ridley را فراهم می‌کنند. Kemp’s Ridley در خطر انقراض ترین لاک پشت دریایی در جهان است و پناهگاه حیات وحش ملی دارای زیستگاه حیاتی تعیین شده برای لاک پشت لوله است.

زمین و حیات وحش بوکا چیکا در آنجا، یعنی اسلوت ها، برای قبیله کاریزو-کومکرودو تگزاس نیز مقدس هستند.

از چهارشنبه گذشته، محققان خدمات ماهی و حیات وحش ایالات متحده هیچ لاشه حیوانی را که توسط قانون گونه های در معرض خطر محافظت می شود، در زمین هایی که در آن منطقه مالک یا مدیریت می کنند، پیدا نکرده اند. با این حال، محققان تا دو روز پس از پرتاب قادر به دسترسی به این سایت نبودند و این احتمال وجود داشت که لاشه‌ها توسط شکارچیان خورده، شسته شده و یا حتی از سایت خارج شده باشند.

دسترسی قبایل، محققان و مردم به پارک های ایالتی، سواحل و منطقه پناهگاه حیات وحش ملی در نزدیکی Starbase، نگرانی خاصی برای گروه هایی است که FAA را به چالش می کشند.

وکلای شاکی خاطرنشان کردند که در سال 2021، ساحل بوکا چیکا برای حدود 500 ساعت یا بیشتر بسته یا غیرقابل دسترس بود، بر اساس اعلامیه های بسته شدن ارائه شده توسط شهرستان کامرون، با “بسته شدن ساحل یا نقطه دسترسی در بیش از 100 روز جداگانه.” این گروه ها استدلال کردند که نرخ بالای بسته شدن، که FAA اجازه داده است، “توانایی کشور Carrizo/Comecrudo تگزاس را برای دسترسی به زمین ها و آب هایی که بخشی از میراث اجدادی آنها است، نقض می کند.”

FAA بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.