گزارش می گوید روسیه غذا و آب را برای گرسنگی دادن اوکراینی ها هدف قرار داده است

مردم در 28 نوامبر 2022 در Chernihiv، اوکراین، غذا را از AFAT – ریاست مدیریت بلایا و اضطراری دریافت می کنند.

جف جی میچل | گتی ایماژ

واشنگتن – به گفته تیمی از وکلای بین‌المللی که به کیف در تحقیق درباره جنایات جنگی ادعایی کمک می‌کنند، نیروهای اشغالگر روسیه در اوکراین از تاکتیک‌های گرسنگی برای غیرنظامیان با هدف قرار دادن خطوط غذایی، محصولات کشاورزی و زیرساخت‌های آب استفاده کرده‌اند.

بازرسان تلاش های خود را بر شهر چرنیهیو متمرکز کردند، شهری که کمی بیش از دو ماه قبل از اخراج نیروهای روسی از شهر شمالی اوکراین در محاصره بود.

کاتریونا مرداک، وکیل و متخصص جنایات مربوط به گرسنگی، چرنیهیو را به عنوان “نوک کوه یخ در [Russian President Vladimir] طرح حساب شده پوتین برای ایجاد رعب و وحشت، زیر سلطه و کشتار مردم اوکراین.”

گزارش جدید که جمع آوری آن شش ماه به طول انجامید و روز پنجشنبه منتشر شد، به جزئیات حملات روتین روسیه در مناطق متمرکزی می‌پردازد که غیرنظامیان برای دریافت کمک‌های بشردوستانه و مواد غذایی جمع شده بودند.

مرداک، شریک و رئیس مجموعه حقوق بشر بین‌المللی حقوق بشر، Global Rights Compliance، به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «فکر می‌کنم نتیجه ما در این مرحله این است که ما معتقدیم که این قطعاً نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی است».

مرداک که گروهی از وکلا و بازرسان بین‌المللی را رهبری می‌کند که از دفتر دادستان کل اوکراین در جنایات قحطی حمایت می‌کنند، افزود: «هرچه اطلاعات بیشتری جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کنیم، می‌توانیم با اطمینان بیشتر بگوییم».

تیم‌های دادگستری سیار یکی از اجزای گروه مشاوره جنایات وحشیانه هستند که توسط وزارت امور خارجه ایالات متحده، اتحادیه اروپا و دفتر امور خارجه، مشترک المنافع و توسعه بریتانیا تامین مالی می‌شود.

کرملین قبلاً ارتکاب جنایات جنگی یا هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان و زیرساخت های حیاتی مرتبط توسط نیروهایش را رد کرده بود. سفارت روسیه در واشنگتن دی سی، بلافاصله به درخواست CNBC برای اظهار نظر پاسخ نداد.

بیشتر بخوانید: وکلای بین المللی در گزارشی جدید می گویند حداقل 20 مرکز شکنجه در خرسون مستقیماً توسط کرملین تأمین مالی شده است.

این گزارش به جزئیات یکی از این رویدادها در صبح روز 16 مارس 2022 در خارج از یک سوپرمارکت پرداخت که منجر به کشته شدن حداقل 20 غیرنظامی شد.

بر اساس این گزارش، حدود 90 نفر در نزدیکی خواربارفروشی سایوز در صف منتظر بودند که یک ماده منفجره با برد وسیع منفجر شد. به گفته وکلا، سایوز به عنوان محلی برای جمع آوری نان در صورت بسته شدن فروشگاه شناخته می شد.

وکلا سامانه‌های تسلیحات توپخانه‌ای سنگین را که می‌توانست در حمله سایوز مورد استفاده قرار گیرد، شناسایی کردند و شواهدی را یافتند که نشان می‌دهد پهپادهای روسی در این منطقه عملیات می‌کردند و می‌توانستند تصاویری برای هدایت آتش روسیه ارائه دهند.

بر اساس این گزارش، حملات بعدی در بیمارستان‌های مجاور “به طور قابل توجهی بر منابع برق تاثیر گذاشت و در نتیجه شرایط چالش برانگیزی برای درمان مجروحان یا در حال مرگ ایجاد کرد.”

وکلا و بازرسان همچنین دریافتند که زیرساخت های مربوط به تامین آب چرنیهیو هدف بمباران هوایی قرار گرفته است.

در جاهای دیگر در اوکراین، بازرسان متوجه شدند که نیروهای روسی سرقت محصولات کشاورزی و تخریب ماشین‌آلات کشاورزی را در اولویت قرار داده‌اند.

مرداک که اخیراً از چرنیهیو بازگشته است، افزود که مطمئن است که عاملان آن قابل شناسایی هستند.