گزارش درآمد کوالکام (QCOM) سه ماهه دوم 2023

کریستیانو آمون، رئیس و مدیرعامل کوالکام، در کنفرانس جهانی موسسه میلکن در 2 می 2022 در بورلی هیلز، کالیفرنیا سخنرانی می کند.

پاتریک تی فالون | خبرگزاری فرانسه | گتی ایماژ

کوالکام درآمد سه ماهه دوم را در روز چهارشنبه گزارش داد که مطابق با انتظارات تحلیلگران بود، اما شاهد کاهش 17 درصدی فروش از تراشه های گوشی، یک تجارت اصلی شرکت بودیم.

سهام کوالکام در معاملات طولانی مدت بیش از 4 درصد سقوط کرد.

در اینجا نحوه عملکرد سازنده تراشه در برابر برآوردهای اجماع Refinitiv آمده است:

  • EPS: 2.15 دلار به ازای هر سهم، تعدیل شده، در مقابل انتظارات 2.15 دلار برای هر سهم
  • درآمد: 9.27 میلیارد دلار، در مقابل انتظارات 9.1 میلیارد دلاری

در سه ماهه منتهی به ماه مارس، کوالکام اعلام کرد سود خالص 42 درصد از 2.93 میلیارد دلار یا 2.57 دلار به ازای هر سهم در سال گذشته به 1.70 میلیارد دلار یا 1.52 دلار به ازای هر سهم کاهش یافت.

کوالکام گفته است که انتظار دارد در سه ماهه جاری حدود 8.5 میلیارد دلار فروش داشته باشد که کمتر از انتظار 9.14 میلیارد دلاری وال استریت است. تحلیلگران انتظار داشتند که سود سه ماهه جاری 2.16 دلار به ازای هر سهم باشد، اما کوالکام گفت که انتظار دارد این رقم در حدود 1.80 دلار باشد.

کوالکام از نظر درآمد شکست خورد، فروش تراشه های گوشی 17 درصد کاهش یافت

کریستیانو آمون، مدیرعامل کوالکام در بیانیه‌ای نتایج را ناشی از یک محیط چالش‌برانگیز دانست و این شرکت گفت شواهدی مبنی بر بهبود فروش گوشی‌های هوشمند در چین ندیده است. به گزارش IDC، بازار گوشی‌های هوشمند به سال 2023 سختی نگاه می‌کند، به‌طوری‌که طبق IDC، محموله‌ها برای بازار جهانی در سه ماهه اول بیش از 14 درصد کاهش یافته است.

کریستیانو آمون، مدیرعامل کوالکام در تماسی با تحلیلگران گفت: «پس‌زمینه در حال تحول اقتصاد کلان منجر به وخامت بیشتر تقاضا، به ویژه در گوشی‌ها، با بزرگی بیشتر از پیش‌بینی قبلی شده است.»

بخش تراشه‌های کوالکام به نام QCT، پردازنده‌های گوشی‌های هوشمند، تراشه‌های خودرو و سایر قطعات الکترونیکی پیشرفته را می‌فروشد. درآمد آن در طول سه ماهه 17 درصد کاهش یافت و به 7.94 میلیارد دلار رسید.

بیشترین بخش فروش QCT از تراشه های گوشی است که پردازنده های قلب اکثر گوشی های اندرویدی هستند. کوالکام 6.11 میلیارد دلار فروش گوشی را گزارش کرد که 17 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشت.

کوالکام گفت که انتظار دارد در سه ماهه سوم درآمد QTL بیش از حد معمول کاهش پیدا کند و گفت که این به “زمان خرید توسط یک مشتری فقط مودم” مربوط می شود. کوالکام به ندرت در مورد تجارت خود با اپل صحبت می کند و نامی از شرکت ارائه نمی دهد، اما اپل مودم هایی را برای آیفون و سایر دستگاه های خود از این شرکت خریداری می کند.

کسب و کار خودروسازی کوالکام، که شامل تراشه ها و نرم افزار برای خودروها می شود، هنوز کوچک است، اگرچه رشد 20 درصدی را در طول سه ماهه به 447 میلیون دلار نشان داد. به عنوان بخشی از QTL گزارش شده است.

بخش صدور مجوز کوالکام، QTL، که دسترسی به فناوری های مورد نیاز برای خدمات تلفن همراه را می فروشد، کاهش سالانه 18 درصدی درآمد را به 1.29 میلیارد دلار گزارش کرده است.

کوالکام اعلام کرد که 900 میلیون دلار بازخرید سهام داشته و 800 میلیون دلار سود سهام در طول سه ماهه پرداخت کرده است.