کمپین ریاست جمهوری ران دیسانتیس: جلسه قانونگذاری فلوریدا به پایان رسید

ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا در 27 آوریل 2023 طی کنفرانسی با عنوان “چهره های اسرائیل را جشن بگیرید” در موزه تساهل اورشلیم صحبت می کند.

مایا آلروزو | خبرگزاری فرانسه | گتی ایماژ

جلسه قانونگذاری فلوریدا قرار است روز جمعه به پایان برسد، و با محدود کردن دور 60 روزه جمهوری خواهان برای ارسال لوایح مهم به فرماندار ران دیسانتیس، در حالی که لحن را برای اعلام کمپین ریاست جمهوری پیش بینی شده خود تنظیم می کند، پایان می یابد.

دیسانتیس، که به طور گسترده به عنوان رقیب اصلی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا برای نامزدی جمهوری خواهان در سال 2024 شناخته می شود، مدت هاست که انتظار می رود پس از تعویق جلسه، برنامه های سیاسی خود را فاش کند. NBC News هفته گذشته گزارش داد که او می تواند کمیته اکتشافی ریاست جمهوری را در اواسط ماه مه اعلام کند.

اگر او وارد رقابت شود، دسانتیس بر اساس موجی از سیاست های ایالتی جدید که بسیاری از لیست خواسته های محافظه کار فرماندار را اجرا می کند، وارد رقابت های ریاست جمهوری خواهد شد.

اکثریت‌های جمهوری‌خواه فلوریدا در مجلس نمایندگان و سنا تا حد زیادی به وعده خود مبنی بر رساندن دستور کار دیسانتیس «در خط پایان» عمل کردند، و لوایحی را در مورد موضوعاتی از سقط جنین گرفته تا اسلحه و کوپن‌های مدرسه تصویب کردند.

قوه مقننه به دعواهای فرهنگی دو قطبی گرایش پیدا کرد که به ارتقای فرماندار در سطح ملی کمک کرد و تلاش های وی را برای ایجاد تصویری از رهبری که موضوعات داغ را مطرح می کند و نتایج محافظه کارانه ارائه می دهد، تقویت کرد. اقداماتی مانند قانون محدودکننده سقط جنین که دیسانتیس امضا کرد می‌تواند به او در انتخابات مقدماتی GOP کمک کند، اما ممکن است درخواست تجدیدنظر او را در انتخابات عمومی کاهش دهد.

قانونگذاران همچنین اقدامات متعددی را تصویب کرده اند که می تواند به روشن شدن مسیر دسانتیس به کاخ سفید، در صورت و زمانی که تصمیم به نامزدی بگیرد، کمک کند.

مجلس مقننه هفته گذشته به ایجاد معافیت به شکل DeSantis از قانون “استعفا برای اجرا” در ایالت رای داد و به نامزدهای ریاست جمهوری یا معاون رئیس جمهور اجازه داد بدون رها کردن شغل خود در فلوریدا نامزد شوند. اقدام دیگر به طور موثری سوابق سفر DeSantis را از دید عموم محافظت می کند.

جیم کلارک، مدرس ارشد و مفسر سیاسی دانشگاه فلوریدا مرکزی در مصاحبه ای گفت: «تمام جلسه بر روی نامزدی فرماندار دیسانتیس برای ریاست جمهوری متمرکز بود. قانونگذار 99 درصد از آنچه را که می خواست به او داد».

در حالی که یک حزب جمهوری خواه به دیسانتیس در فلوریدا قدرت داده است، او مورد انتقاد شدید ترامپ قرار گرفته است و به نظر می رسد در نظرسنجی های حوزه اولیه احتمالی روند نزولی داشته باشد و این امر باعث ایجاد سؤالاتی در مورد جذابیت او در خارج از ایالتش شده است.

کلارک گفت: “به نظر من هر چه رای دهندگان ران دیسانتیس را بیشتر بشناسند، مشکلات بیشتری برای او پیش می آید.”

رقابت 2024 در مراحل اولیه خود است، زیرا نامزدهای بیشتری به ماه های مقدماتی قبل از اولین مناظره جمهوری خواهان راه می یابند. دیسانتیس همچنین نسبت به اکثر مخالفان احتمالی خود برتری زیادی در جمع آوری کمک های مالی دارد و برخی از نام های بزرگ در وال استریت در نظر دارند در صورت کاندیداتوری فرماندار از وی حمایت کنند.

‘با تمام قدرت جلو رفتن’

جمهوری‌خواهان دو سوم اکثریت مجلس و سنای فلوریدا را در انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر به دست آوردند، زمانی که دموکرات‌ها در سراسر ایالت عملکرد ضعیفی داشتند. در شرایطی که قوه مقننه و عمارت فرماندار در همسویی سیاسی قرار داشتند و با موانع کمی روبرو بودند، قانونگذاران ایالتی با سرعت بی‌سابقه‌ای قانونگذاری را انجام دادند.

سوزان مک مانوس، تحلیلگر سیاسی کهنه کار فلوریدا، به CNBC گفت: «زمانی که تحویل داده شد، با تمام قوا جلو رفت.

دسانتیس، به نوبه خود، به سرعت بسیاری از اولویت های خود را به قانون امضا کرد، همه اینها در حالی است که او یک کتاب زندگی نامه منتشر کرد و در گام های اولیه به سمت نامزدی ریاست جمهوری به کشور سفر کرد.

از جمله بحث برانگیزترین قوانین جدید فلوریدا، ممنوعیت بیشتر سقط جنین پس از شش هفته بارداری است که تا زمانی که ممنوعیت 15 هفته ای قبلی در دادگاه حل نشود، اجرایی نخواهد شد.

این اقدام تضمین می‌کند که سقط جنین، موضوع اصلی در آخرین چرخه انتخابات پس از ابطال رو در مقابل وید توسط دادگاه عالی، در رقابت‌های ریاست‌جمهوری سال 2024 مجدداً اصلی و محوری خواهد بود. پرزیدنت جو بایدن در راه اندازی کمپین انتخاب مجدد خود علیه “افراط گرایان” همسو با ترامپ که تلاش می کنند “تصمیم گیری های زنان در زمینه مراقبت های بهداشتی” را کنترل کنند، انتقاد کرد، در حالی که نیکی هیلی، رقیب جمهوری خواه، در یک سخنرانی با محوریت سقط جنین خواستار “اجماع” شد.

دسانتیس همچنین قانونی را امضا کرد که به مردم فلوریدی اجازه می‌دهد بدون مجوز سلاح‌های مخفی حمل کنند. او هر دو لایحه سقط جنین و اسلحه را با هیاهوی کمی در محیط‌های خصوصی امضا کرد – حقایقی که منتقدان به آن توجه کرده‌اند، زیرا آنها عدم حمایت از هر دو اقدام را در نظرسنجی‌ها برجسته می‌کنند.

علاوه بر این مسائل، دیسانتیس در ماه مارس با امضای لایحه‌ای برای گسترش سیستم کوپن مدرسه فلوریدا وارد بحث «انتخاب مدرسه» شد. حامیان طرح های انتخاب مدرسه می گویند که آنها گزینه های آموزشی مورد نیاز را به برخی دانش آموزان می دهند، در حالی که منتقدان می گویند که آنها به مدارس دولتی آسیب می رسانند. کوپن ها تنها یک جبهه در نبرد گسترده در مورد حقوق والدین و کودکان هستند که برنامه های درسی مدارس و مسائل LGBTQ را نیز در بر می گیرد.

مک مانوس گفت انتظار دارد که نبرد موضوع اصلی انتخابات 2024 باشد.

به طور جداگانه، فرماندار روز دوشنبه لایحه ای را امضا کرد که متجاوزان به کودکان را واجد شرایط مجازات اعدام می کند. او قول داد که از قانون تا دیوان عالی دفاع کند که مجازات اعدام را در چنین مواردی ممنوع کرده است.

یک روز بعد، او اقدامی را امضا کرد که نهادهای ایالتی و محلی را از اولویت دادن به جنبش سرمایه‌گذاری موسوم به ESG محدود می‌کرد. کمپین نوپا – که به طور گسترده به استراتژی های سرمایه گذاری که عوامل محیطی، اجتماعی و حاکمیتی را در اولویت قرار می دهد اشاره دارد – به هدفی برای منتقدان محافظه کار تبدیل شده است که ادعا می کنند بیش از حد پیشرونده توسط شرکت های بزرگ پیشروی می کنند.

مک مانوس گفت که مطبوعات تمام عیار اکثریت در دادگاه برای تصویب قانون از مرحله افتتاحیه تا پایان جلسه ممکن است غیرعادی باشد، اما جای تعجب نیست.

او گفت: “شما باید در حالی که آهن داغ است ضربه بزنید و به همین دلیل است که انتخابات اهمیت دارد.”

«دموکرات‌ها به خوبی می‌دانند که اکنون نمی‌توانند در نمایندگی خود در مجلس قانون‌گذاری پیشرفت کنند [is] او افزود که به خانه می آید تا آنها را تعقیب کند.

جنگ والت دیزنی

قانونگذاران جمهوری خواه نیز از دسانتیس در مبارزه طولانی او با او حمایت کرده اند شرکت والت دیزنی نشات گرفته از قانونی که منتقدان آن را “نگو همجنسگرا” نامیده اند. خصومت فرماندار با یکی از بزرگترین کارفرمایان ایالتش رنگ و بوی ریاست جمهوری دارد، زیرا جمهوری خواهان به طور فزاینده ای به دنبال جذابیت سیاسی با هدف قرار دادن شرکت هایی هستند که در مورد مسائل اجتماعی موضع می گیرند.

این نبرد بیش از یک سال پیش زمانی آغاز شد که دیزنی – تحت فشار فعالان و بسیاری از کارمندان خود – با این لایحه مخالفت کرد که بحث در کلاس درس درباره گرایش جنسی و ایدئولوژی جنسیتی را محدود می کند.

بلافاصله پس از آن، دیسانتیس و متحدانش برای انحلال منطقه مالیاتی ویژه چند دهه ای که به پارک های دیزنی در منطقه اورلاندو اجازه داده بود اساساً خودشان را اداره کنند، حرکت کردند. اقدام فرماندار این نگرانی را برانگیخت که ساکنان شهرستان های همسایه ممکن است درگیر دریافت صورتحساب هنگفت باشند.

در ماه فوریه، قانونگذاران طرح جدیدی را تصویب کردند که بخش زیادی از آن دست نخورده باقی ماند، اما به DeSantis اجازه داد تا هیئت نظارت خود را انتخاب کند. اما هیئت مدیره جدید شکایت کرد که دیزنی قبل از نشستن آنها به یک توافق توسعه دست یافت که عملاً قدرت آنها را خنثی کرد.

اعضای هیئت مدیره فرمانداری سپس به لغو قرارداد دیزنی رای دادند و ادعا کردند که این معامله غیرقانونی است. دیزنی از DeSantis و هیئت مدیره در دادگاه فدرال شکایت کرد و فرماندار را متهم کرد که کمپین تلافی سیاسی علیه شرکت را به دلیل سخنرانی خود سازماندهی کرده است. هیئت مدیره چند روز بعد در دادگاه ایالتی شکایت کرد.

رقبای احتمالی دسانتیس در حزب جمهوری‌خواه، به‌خاطر دلبستگی‌اش به دیزنی، به‌ویژه زمانی‌که این مرد به دادگاه کشیده می‌شود، به فرماندار شلیک کرده‌اند. کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از کالیفرنیا، هفته گذشته در گفتگو با CNBC به “Squawk Box” گفت: برخی دیگر از جمهوری خواهان تاکتیک های فرماندار را زیر سوال برده اند: “من فکر می کنم اگر بنشینید و مشکلات را حل کنید، خیلی بهتر است.”

به نظر می رسد طرف دسانتیس ناامید نیست. قانونگذاران جمهوری خواه اخیراً در این هفته اقداماتی را تصویب کردند که از والت دیزنی ورلد جدا می شود و قدرت ایالت بر خانه موش را بیشتر می کند.

روز چهارشنبه، قانونگذاران جمهوری خواه لایحه ای را تصویب کردند که توافقنامه توسعه دیزنی را باطل می کند. انتظار می رود DeSantis آن را به قانون امضا کند.

قوه مقننه همچنین اقدامی را تصویب کرد که بر اساس آن اداره حمل و نقل ایالتی باید از مونوریل های والت دیزنی ورلد بازرسی کند.

در اوایل این ماه، هیئت آموزش ایالتی گسترش لایحه بحث برانگیز کلاس درس را در ریشه اختلافات با دیزنی تصویب کرد. قوانین جدید ممنوعیت آموزش گرایش جنسی در کلاس را به کلاس های دبیرستان گسترش می دهد.

لورن بوک، دموکرات برجسته سنای ایالت، درباره لایحه ای که او آن را «نگو همجنس گرا 2.0 نگو گی 2.0» می گوید: “این لایحه در واقع در مورد حمایت از کودکان و مربیان نیست. این لایحه در مورد تبعیض علیه افرادی است که با شما متفاوت هستند.” “

DeSantis بیشتر به اقداماتی متمایل شده است که خشم فعالان LGTBQ را برانگیخته است. او همچنین احتمالاً لوایح تازه تصویب شده‌ای را امضا می‌کند که برنامه‌های تنوع دانشگاهی را هدف قرار می‌دهد و استفاده از ضمایر ترجیحی را در مدارس محدود می‌کند. جمهوری‌خواهان ایالتی همچنین لایحه‌ای را تصویب کرده‌اند که استفاده از حمام‌هایی را که با جنسیت آن‌ها مطابقت ندارند در بدو تولد جرم محسوب می‌شود. فعالان تراجنسیتی می گویند این لایحه که «قانون ایمنی در فضاهای خصوصی» نام دارد، آنها را در معرض خطر قرار می دهد.

این روند برای دیسانتیس ادامه می‌یابد، که تمایل او به استفاده از قدرت خود برای اهداف فرهنگی جناح راست، او را به محبوبیت جمهوری‌خواه و نام اصلی در شایعات ریاست‌جمهوری تبدیل کرده است. حرکت‌های او می‌تواند در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان به خوبی انجام شود، جایی که نامزدها احتمالاً بر سر اینکه چه کسی محافظه‌کارانه‌ترین سابقه را در این موضوعات دارد، با هم اختلاف خواهند داشت.

دور زدن؟

دستور کار DeSantis در مورد چند موضوع کلیدی متوقف شد.

قانونی که می‌توانست حمایت‌های رسانه‌ها را در برابر ادعاهای افترا تضعیف کند، ظاهراً به عنوان ضربه‌ای به فرماندار کنار گذاشته شد. لایحه ای که حداقل سن خرید تفنگ را به 18 سال کاهش می دهد، در مجلس ایالتی تصویب شد، اما با مخالفت کاتلین پاسیدومو، رئیس جمهوری خواه سنا مواجه شد.

با این وجود، فرماندار فهرست بلندبالایی از دستاوردهای سیاسی را در یک دوره فشرده جمع آوری کرده است که به طور بالقوه به او پایه محکم تری برای آغاز یک نامزدی ریاست جمهوری می دهد. مک مانوس گفت که اگر هدف قانونگذار کمک به DeSantis بود تا پیشنهادی برای کاخ سفید ارائه دهد، کار خود را انجام داد.

با این حال، مشخص نیست که آیا دیسانتیس نسبت به 60 روز پیش برای نامزدی ریاست جمهوری موقعیت بهتری دارد یا خیر.

فرماندار علاوه بر اجرای برنامه‌های محافظه‌کارانه خود، اخیراً یک تور کتاب به سبک کمپین انتخاباتی را آغاز کرد که از پیروزی‌های خود تبلیغ می‌کرد، ویدیوهای براقی را منتشر کرد که در آن “طرح‌نامه” ایالت خود برای موفقیت تبلیغ می‌کرد و حتی برای دیدار با رهبران جهان به خارج از کشور رفت.

اما بر اساس نظرسنجی اولیه FiveThirtyEight، شکاف او با ترامپ، پیشتاز فعلی نامزدی 2024، هرگز بیشتر از این نبوده است. رئیس‌جمهور سابق طاغوتی، دیسانتیس را به عنوان رقیب اصلی خود پذیرفته است و هفته‌ها را صرف انتقاد از فرماندار در مورد همه چیز، از سوابق ریاست‌جمهوری تا شخصیتش کرده است. دیسانتیس کمتر مایل به پاسخ دادن به ترامپ بوده است، کسی که بالفعل رهبر حزب جمهوری خواه باقی مانده است و بخش بزرگی از رای دهندگانش وفادار هستند.

کلارک گفت: «این واقعاً عجیب است. ما در مورد مردی صحبت می کنیم که 60 درصد آرا را در فلوریدا به دست آورد، اما در خارج از فلوریدا در برقراری ارتباط با مردم مشکل داشته است.

کلارک گفت که این موقعیت او را در ذهن یک قسمت کلاسیک از کارتون طولانی مدت “سیمپسون ها” انداخت، جایی که هومر سیمپسون به یک طلسم محبوب برای تیم بیسبال شهرش تبدیل می شود. او سپس به عنوان طلسم برای تیم شهری بسیار بزرگ‌تر انتخاب می‌شود، اما شیطنت‌های او روی صحنه بزرگ‌تر می‌افتد.

کلارک گفت: من به این موضوع فکر می کنم.