کارمند سابق اپل که متهم به سرقت اسرار شده است، مدیر اجرایی Jidu Automotive است

بازدیدکنندگان به یک SUV الکتریکی Jidu Robo-01 در طول بیستمین نمایشگاه بین المللی خودرو گوانگژو در مجتمع نمایشگاهی کانتون در 30 دسامبر 2022 در گوانگژو، چین نگاه می کنند.

زو وی | گروه ویژوال چین | گتی ایماژ

روز سه شنبه، دولت ایالات متحده یک سابق را متهم کرد سیب کارمند Weibao Wang، به سرقت اسرار تجاری از بخش خودروهای خودران شرکت، از جمله کل کد منبع “خودران” اپل.

دولت ایالات متحده در اسناد شارژ مشخص نکرده است که وانگ در حال حاضر چه کسی کار می کند، اما بر اساس گزارش رویترز و چندین پروفایل شرکت، وانگ یکی از مدیران شرکت Jidu، یک سرمایه گذاری مشترک خودروهای الکتریکی بین شرکت اینترنتی چینی است. بایدو و خودروساز چینی جیلی.

دولت ایالات متحده نگران است که پکن از تاکتیک های مختلف برای سرقت اطلاعات اختصاصی شرکت های آمریکایی، از جمله “فساد خودی” استفاده می کند. اعلامیه روز سه‌شنبه بخشی از گروه ویژه وزارت دادگستری بود که برای «مقابله با تلاش‌های دولت‌های ملت متخاصم برای دستیابی غیرقانونی به فناوری حساس ایالات متحده» طراحی شده بود.

دادستان‌های فدرال وانگ را متهم کرده‌اند که ماه‌ها قبل از ترک اپل در سال 2018 با یکی از شرکت‌های تابعه آمریکایی یک خودروساز چینی موافقت کرده است و اطلاعات ممتاز مربوط به توسعه سیستم‌های خودمختار اپل را به سرقت می‌برد که گفته می‌شود برای دادن به یک شرکت چینی ناشناس.

بر اساس یک نمایه لینکدین که از آن زمان حذف شده و در یک مصاحبه به زبان چینی ظاهر شد، پس از اینکه وانگ اپل را ترک کرد، در یک شرکت هوش مصنوعی مراقبت های بهداشتی به نام Singularity.AI که دفاتری در کالیفرنیا و چین دارد شروع به کار کرد. پس از آن، او به عنوان مدیر ارشد فناوری در Neolix، یک شرکت چینی خودروهای خودران، مشغول به کار شد. در سال 2021، وانگ به Jidu پیوست تا تلاش‌های این شرکت در رانندگی هوشمند را اجرا کند.

در ژوئن 2018، مقامات مجری قانون آپارتمان وانگ را به دلیل مشکوک شدن اپل به گرفتن پرونده های داخلی شرکت بازرسی کردند. وانگ یک بلیت خرید و در همان روز به چین پرواز کرد، طبق پرونده روز سه شنبه. این اتهامات نشان می دهد که وانگ دیگر نمی تواند بدون خطر دستگیری به ایالات متحده سفر کند.

وانگ سومین کارمند سابق اپل از چین است که به سرقت اسرار تجاری از بخش خودروهای خودران اپل متهم شده است. شیائولانگ ژانگ، که تقریباً همزمان با وانگ در اپل کار می کرد، در ماه آگوست به سرقت اسرار تجاری از اپل اعتراف کرد. و جیژونگ چن، کارمند سابق اپل نیز با اتهاماتی مواجه است، اما تاریخ محاکمه پرونده او هنوز مشخص نشده است.

نه ژانگ و نه چن قبل از دستگیری جداگانه در سال‌های 2018 و 2019 نتوانستند کشور را ترک کنند و وکلای اپل در سال 2019 گفتند که نگران فرار به چین هستند.

طبق گزارش‌ها، اپل حداقل از سال 2015 روی یک خودروی خودران کار می‌کند، اگرچه هیچ‌گاه اهداف یا برنامه‌های خود را به طور عمومی مطرح نکرده و هیچ خودرویی معرفی نشده است. عمومی‌ترین نشانه تلاش‌های اپل، ناوگان خودروهایی با حسگرهایی برای جمع‌آوری اطلاعات است که می‌توان آن‌ها را در حال رانندگی در برخی از محله‌های کالیفرنیا مشاهده کرد.

در ماه فوریه، Jidu برنامه‌های خود را برای تحویل اولین خودروی خود در سال جاری تأیید کرد و از فناوری مشابه ChatGPT در خودروهای خود استفاده خواهد کرد.

دفتر دادستانی ایالات متحده در ناحیه شمالی کالیفرنیا، که این پرونده را تحت تعقیب قرار می دهد، از اظهار نظر خودداری کرد. یکی از نمایندگان اپل از اظهار نظر خودداری کرد. بایدو و دفتر میدانی FBI در سانفرانسیسکو بلافاصله به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخ ندادند.