چین و هند نیمی از رشد جهانی را تشکیل می دهند

پکن، چین – 29 آوریل: ایستگاه راه آهن جنوبی پکن در روز شنبه، 29 آوریل 2023 در پکن دیده می شود.

خبرگزاری آنادولو | خبرگزاری آنادولو | گتی ایماژ

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود را برای آسیا-اقیانوسیه افزایش داد و گفت که رشد این منطقه در درجه اول ناشی از بهبود چین و رشد انعطاف‌پذیر در هند خواهد بود. این در حالی است که بقیه جهان برای رشد آهسته تر ناشی از سیاست های پولی سخت تر و تهاجم روسیه به اوکراین آماده می شوند.

این سازمان پیش بینی می کند که تولید ناخالص داخلی آسیا و اقیانوسیه در سال جاری 4.6 درصد افزایش یابد که 0.3 درصد بیشتر از پیش بینی آن در ماه اکتبر است. سه شنبه منتشر شد

انتظار می‌رود که دو اقتصاد بازار نوظهور بزرگ منطقه، حدود نیمی از رشد جهانی را در سال جاری سهم داشته باشند.

صندوق بین المللی پول

چشم انداز ارتقا یافته صندوق بین المللی پول به این معنی است که این منطقه حدود 70 درصد از رشد جهانی را به همراه خواهد داشت. این منطقه در سال 2022 3.8 درصد افزایش یافت.

صندوق بین المللی پول در گزارش خود اعلام کرد: آسیا و اقیانوس آرام در سال 2023 پویاترین مناطق مهم جهان خواهند بود که عمدتاً ناشی از چشم انداز پررونق چین و هند است.

در این بیانیه آمده است: «انتظار می‌رود دو اقتصاد بازار نوظهور بزرگ منطقه در حدود نیمی از رشد جهانی در سال جاری سهم داشته باشند و بقیه آسیا و اقیانوس آرام نیز یک پنجم دیگر را به خود اختصاص دهند.»

بر اساس کشور، این سازمان چشم انداز رشد خود را برای چین، مالزی، فیلیپین و لائوس به ترتیب به 5.2، 4.5، 6 و 4 درصد افزایش داد.

در حالی که پیش بینی های خود را برای رشد سالانه هند کاهش داد، صندوق بین المللی پول همچنان انتظار دارد که اقتصاد – که در آستانه تبدیل شدن به پرجمعیت ترین کشور جهان است – در سال 2023 به میزان 5.9 درصد رشد کند.

اقتصادهای پیشرفته کندتر

علیرغم خوش‌بینی کلی برای منطقه – که عمدتاً به دلیل چشم‌اندازهای بهتر برای بازارهای نوظهور است – صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی‌های خود را برای ژاپن، استرالیا، نیوزیلند، سنگاپور و کره جنوبی کاهش داد.

این بیانیه گفت: «تقاضای خارجی قوی‌تر از چین به اقتصادهای پیشرفته در منطقه استراحت می‌دهد، اما انتظار می‌رود تا حد زیادی تحت تأثیر فشار سایر عوامل داخلی و خارجی قرار گیرد.» و اضافه کرد که رشد آسیا در خارج از چین و هند نیز انتظار می‌رود. در سال 2023 به پایان برسد.”

انتخاب سهام و روند سرمایه گذاری از CNBC Pro:

برآوردهای رشد ژاپن در سال 2023 را به 1.3 درصد کاهش داد تا منعکس کننده “تقاضای خارجی ضعیف تر و سرمایه گذاری و انتقال ناشی از رشد ناامید کننده در سه ماهه آخر سال 2022” باشد.

همچنین انتظار می‌رود کاهش تقاضای داخلی در استرالیا و نیوزلند ناشی از انقباض بانک‌های مرکزی، چشم‌انداز رشد را در سال جاری به ترتیب به 1.6 و 1.1 درصد کاهش دهد.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش خود اعلام کرد: «انتظار می‌رود فشارهای تورمی در اقتصادهای پیشرفته آسیا بیش از آنچه در چشم‌انداز اقتصاد جهانی اکتبر 2022 تصور می‌شد، پایدار باشد، زیرا رشد دستمزدها اخیراً در استرالیا، ژاپن و نیوزلند آشکارتر شده است».

سرریز از چین

صندوق بین‌المللی پول گفت که مصرف زیاد در چین احتمالاً به سایر مناطق آسیا و اقیانوسیه سرایت خواهد کرد و افزود که بازگشایی چین پس از برداشتن اکثر محدودیت‌های سختگیرانه کووید، «به افزایش مصرف خصوصی منجر می‌شود که باعث بازگشت رشد چین می‌شود.» “

انتظار می رود که این اثر از سایر محرک های رشد، مانند سرمایه گذاری، فراتر رود.

تأثیر اقتصادی کوتاه مدت بهبود چین “احتمالاً در کشورهای مختلف متفاوت خواهد بود، و کشورهایی که بیشتر به گردشگری متکی هستند احتمالاً بیشترین سود را خواهند برد.” و اشاره کرد که افزایش واردات چین به شدت در خدمات منعکس خواهد شد.

اطلاعات بیشتر در مورد چین را از CNBC Pro بخوانید

صندوق بین‌المللی پول گفت که اقتصادهای آسیا و اقیانوسیه نیز می‌توانند شاهد تأثیرات منفی تنش‌های ژئوپلیتیکی چین باشند. این سازمان قبلاً تخمین زده بود که تنش های جهانی می تواند سرمایه گذاری خارجی را مختل کند و منجر به از دست دادن طولانی مدت 2 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان شود.

در این بیانیه آمده است: «خطرات تکه تکه شدن بیشتر تجارت جهانی با توجه به مناقشات تجاری مداوم آمریکا و چین (از جمله محدودیت‌های جدید در تجارت محصولات با فناوری پیشرفته) و تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی مرتبط با جنگ روسیه در اوکراین برجسته‌تر می‌شود.