چین با نرخ پایین زاد و ولد و پیری جمعیت مواجه است اما زنان بچه نمی خواهند

بر اساس گزارش اداره ملی آمار چین، جمعیت چین در سال گذشته از 1.413 میلیارد نفر در سال 2021 به 1.412 میلیارد نفر کاهش یافت.

D3sign | لحظه | گتی ایماژ

چین تا حدودی به دلیل انتخاب بیشتر زنان به جای تشکیل خانواده بر روی شغل و اهداف شخصی خود با بحران جمعیت مواجه است.

چین که در حال حاضر با جمعیت سالخورده دست و پنجه نرم می کند و می خواهد هند را به عنوان پرجمعیت ترین کشور جهان پشت سر بگذارد، همچنان به تلاش برای افزایش نرخ زاد و ولد خود ادامه می دهد.

مو ژنگ، استادیار دپارتمان جامعه شناسی و مردم شناسی گفت: دولت چین در سال 2016 سیاست تک فرزندی خود را لغو کرد و در سال 2021 محدودیت های زایمان را لغو کرد. با این حال، زوج های متاهل فرزندان کمتری دارند – یا اصلاً تصمیم می گیرند بچه نداشته باشند. دانشگاه ملی سنگاپور

مو به CNBC گفت: “کووید همچنان پیامدهای منفی زیادی دارد و باعث ایجاد یک حس عدم اطمینان کلی نسبت به آینده شده است.” یک احساس درماندگی وجود دارد که بسیاری از زنان را از تمایل به بچه دار شدن منع می کند.»

کاهش جمعیت چین: معنای آن برای اقتصاد جهانی

او افزود که افزایش هزینه های زندگی همچنین افراد بیشتری را از تمایل به گسترش خانواده خود دور می کند.

اداره ملی آمار چین گزارش داد که جمعیت سال گذشته از 1.413 میلیارد نفر در سال 2021 به 1.412 میلیارد نفر کاهش یافت. طبق داده های Wind، نرخ رشد طبیعی برای اولین بار از سال 1960 منفی بود.

شغل و آزادی در اولویت باقی می ماند

اندی شی، اقتصاددان مستقل، به CNBC گفت: چین جمعیت بیشتری از مادران در نیروی کار در مقایسه با کشورهای غربی دارد.

زی گفت: “میل به داشتن شغل در چین وجود دارد و مادر خانه ماندن هرگز یک هدف نیست. حتی در رادار بیشتر زنان ظاهر نمی شود.”

به گفته ژی، از آنجایی که زنان بیشتری به مدارک بالاتری می‌رسند و در محل کار به رتبه‌های بالاتری می‌رسند، انتظار دارند شوهرانشان بیشتر از آنها درآمد داشته باشند.

داده های Statista نشان می دهد که در سال 2020، دانشجویان دختر تقریباً 42 درصد از ثبت نام در مقطع دکترا را تشکیل می دهند و تعداد زنان به طور قابل توجهی بیشتر از مردان در مقطع کارشناسی ارشد ثبت نام کرده اند.

به گفته ژی که گفت: «مردان به دلیل مجرد بودن مورد انتقاد قرار می‌گرفتند، زیرا زنان از آنها امنیت مالی می‌خواهند» و به نوبه خود مایل به ازدواج هم نیستند. آن را دیگر.”

یک مادر و نوزادش در 11 مه 2021 روی سرسره در منطقه خرید Wukesong در پکن بازی می کنند.

نوئل سلیس | Afp | گتی ایماژ

Awen، یک طراح آزاد 31 ساله از شنژن که فقط نام کوچک خود را می گوید، می گوید که در حال حاضر از مجرد بودن خوشحال است. تمام زنانی که تجربیات شخصی خود را برای این داستان به اشتراک گذاشتند، فقط نام کوچک خود را به اشتراک گذاشتند.

“پس انداز پول و تمرکز بر روی شغلم در حال حاضر اولویت های من هستند، من در حال حاضر پس از کار احساس خستگی می کنم، نمی توانم تصور کنم که والدین دارای فرزند چه احساسی دارند.”

او گفت که اکثر شوهران در چین اغلب نقشی اساسی در تربیت کودک بازی نمی کنند و در عوض این بار به طور کامل بر دوش مادران است.

آون گفت: «بسیاری از زنان نمی‌خواهند ازدواج کنند، زیرا وظایف خانه‌داری و پرستاری بر دوش آن‌ها خواهد بود. بنابراین اگر زنان احساس می کنند که باید کارهای خانه را انجام دهند، درآمد کسب کنند و همه کارها را خودشان انجام دهند، چرا تنها نباشند؟

اما این بدان معنا نیست که والدین او متقاعد شده اند.

Awen گفت: “والدین من می خواهند نسل خونی ما زنده بماند، بنابراین این بدان معناست که فرزندان و نوه های زیادی داشته باشیم.”

کمک به زنان برای ایجاد تعادل

Trip.com یکی از شرکت های چینی است که به تلاش برای تشویق زنان بیشتر به بچه دار شدن افتخار می کند.

در سازمانی که بیش از نیمی از 30000 کارمند آن زن هستند، آژانس مسافرتی آنلاین راه حلی برای تشویق زنان در شرکت به داشتن فرزندان بیشتر ارائه کرد.

جین سان، مدیرعامل این شرکت ماه گذشته به CNBC گفت: «ما تنها هفت تا هشت سال به زنان فرصت می‌دهیم تا شغل، خانواده و بچه‌دار شدن داشته باشند.»

او خاطرنشان کرد که بسیاری از کارمندان جوان وقتی مدرک دکتری خود را دریافت می کنند 28 ساله هستند و بارداری بعد از 35 سالگی با خطرات بیشتری همراه است.

او گفت که Trip.com یارانه هایی از 15000 تا 300000 دلار برای کمک به کارمندانی که تبعه چین هستند ارائه می دهد تا هزینه سنگین منجمد کردن تخم مرغ را جبران کنند.

مدیر عامل گروه Trip.com در مورد آنچه این شرکت برای حمایت از زنان انجام می دهد صحبت می کند

وی افزود، زمانی که این ابتکار برای اولین بار در سال 2018 آغاز شد، بیش از 50 کارمند با تیم رفاهی شرکت تماس گرفتند تا از واجد شرایط بودن آنها مطلع شوند.

طبق گفته Sun، ما جزو اولین یا شاید تنها شرکت چینی هستیم که این گزینه را ارائه می دهد. “شما همیشه باید این گزینه را ارائه دهید، و اینکه مردم آن را قبول کنند یا نه، کاملا به آنها بستگی دارد.”

او افزود که به کارمندان باردار تاکسی رایگان برای رفت و آمد به محل کارشان ارائه می شود و در هنگام تولد فرزندشان و شروع مدرسه مزایای نقدی دریافت می کنند.

آیا کسی می تواند تخم های خود را منجمد کند؟

اما یک هشدار وجود دارد. طبق قوانین چین، زنانی در چین که می خواهند تخمک های خود را فریز کنند باید ازدواج کنند.

مو، استادیار دانشگاه NUH گفت، با این حال، برخی از زنان در چین بچه می خواهند اما ممکن است آماده ازدواج نباشند.

او گفت: “زنان اکنون از نظر اقتصادی مستقل تر هستند… بنابراین ازدواج برای بسیاری از آنها گزینه جذابی نیست.”

بر اساس داده های CEIC، 7.64 میلیون زوج در سال 2021 ازدواج کردند که نسبت به 8.14 میلیون در سال 2020 کاهش یافته است.

من از فرزندم خیلی راضی هستم اما گاهی از مادر شدن پشیمان می شوم.

علاوه بر این، زنانی که پس از بچه دار شدن طلاق می گیرند، با انگ اجتماعی مواجه می شوند و برای ایجاد تعادل در حرفه خود در حالی که به تنهایی فرزند خود را بزرگ می کنند، تلاش می کنند.

شانون، مادری 36 ساله از شنژن گفت: «فکر نمی‌کنم که یک مادر مجرد بودن شرم‌آور باشد، اما آن را از همکارانم مخفی نگه داشتم، زیرا نمی‌خواهم آن‌ها به من متفاوت نگاه کنند».

شانون به CNBC گفت: پدرش گفت: «بهتر است که طلاق گرفته باشم تا اینکه اصلاً ازدواج نکنم».

یک پرستار زایمان یک نوزاد تازه متولد شده را بررسی می کند.

تصاویر سوپا | راکت | گتی ایماژ

او به CNBC گفت: اگرچه او پس از طلاق خوشحال تر است، اما تنها بودن مادر با مشکلاتی همراه است که هرگز انتظارش را نداشت، او تاکید کرد که با نداشتن زمان و آزادی کافی برای انجام آنچه می خواهد مبارزه می کند.

شانون گفت: من از فرزندم بسیار خوشحالم، اما گاهی از مادر شدن پشیمان می شوم. من هرگز نمی خواهم بچه دیگری داشته باشم و نمی خواهم دوباره ازدواج کنم.

به گزارش رویترز، استان سیچوان در جنوب غربی چین در آغاز سال اعلام کرد که ساکنان مجرد می توانند از مزایای مشابه زوج های متاهل بهره ببرند، اقدامی که امیدوار است نرخ زاد و ولد در این کشور را افزایش دهد.

مو گفت، چنین اقداماتی احتمالاً می تواند به حل باروری پایین در چین کمک کند زیرا “ارتباطات بین ازدواج و باروری را جدا می کند.”

دغدغه های مسکن

زی، اقتصاددان گفت: قیمت های بالای ملک در چین همچنان مانع بسیاری از زوج هایی است که ممکن است بخواهند ساکن شوند.

داشتن ملک در چین یک «نماد واقعاً قوی» است و مردم اغلب تمایل دارند قبل از گره زدن خانه بخرند.

با این حال، زی گفت: “هزینه مسکن برای هر کسی که می خواهد ازدواج کند یک نگرانی بزرگ است.”

به گفته این اقتصاددان، برای مطلوب‌تر شدن ازدواج باید حداقل 50 درصد کاهش یابد.

وی افزود: «اینجا هیچ گلوله نقره ای وجود ندارد. «در دسترس بودن و قیمت مسکن منوط به ازدواج و تعداد فرزندان است» که زوجین دارند.

– دیزی چری و اولریکا لین از CNBC در این گزارش مشارکت داشتند.