چگونه سرمایه گذاران از رونق 2.9 میلیارد دلاری در دعاوی محکومیت غیرقانونی بهره می برند

در چند دهه گذشته، دولت‌های ایالتی و محلی در سراسر ایالات متحده در مجموع 2.9 میلیارد دلار به آمریکایی‌هایی که به اشتباه به جرم محکوم شده‌اند، پرداخت کرده‌اند.

توجه رسانه‌ها به این پرداخت‌های کلان و پیشرفت‌ها در فناوری DNA، سرمایه‌گذاران و شرکت‌هایی را به خود جلب کرده است که با امید به بازپرداخت قابل‌توجه – یعنی در صورت برنده شدن در پرونده‌شان، پیش‌پرداخت‌های نقدی را به تبرئه‌شدگان ارائه می‌کنند.

ماروین کاتن که تبرئه شد، گفت: “این دردی است که هیچ کس نمی خواهد پیشاپیش آن را تحمل کند و بگوید، هی، اگر بری 20 سال زندانی کنی، 10 میلیون دلار به تو می دهم. هیچ کس این شرط را قبول نمی کند.” از محکومیت 20 ساله خود در اکتبر 2020. او در حال حاضر در دعوای قضایی است به امید اینکه “اشتباه” محکومیت نادرست خود را اصلاح کند.

از سال 1989، اداره ثبت ملی تبرئه دریافته است که در مجموع 2795 تبرئه در ایالات متحده انجام شده است، طبق برآوردهای اخیر بیش از 25000 سال در پشت میله‌های زندان برای محکومان غیرقانونی از دست رفته است.

سی و هشت ایالت، دولت فدرال و ناحیه کلمبیا همگی به تبرئه‌شدگان نوعی غرامت محکومیت غیرقانونی ارائه می‌کنند. این مبالغ معمولاً در هر سال خدمت محدود می شود. برای دریافت پرداخت بالاتر معمولاً نیاز به شکایت علیه دولت است که می تواند طولانی و پرهزینه باشد.

همچنین ریسک پرهزینه‌ای برای شرکت‌هایی که برای این موارد پیش‌فرض ارائه می‌کنند، وجود دارد. آبراهام آروستی، از Tribeca Capital Group، یک شرکت دادخواهی که بودجه ای برای پرونده های محکومیت غیرقانونی ارائه می دهد، گفت: “هیچ چک اعتباری وجود ندارد، هیچ وثیقه ای وجود ندارد، هیچ تضمینی وجود ندارد، هیچ دارایی وجود ندارد.” تنها راهی که می توانیم سرمایه خود را جمع آوری کنیم این است که ادعا واقعاً موفق شود.»

اثبات بی گناهی در دادگاه مدنی یک فرآیند ساده یا سریع نیست. شرکت‌های خصوصی می‌توانند راه نجاتی جذاب برای بسیاری از تبرئه‌شدگان باشند، به‌ویژه به دلیل بار مالی شدیدی که نبرد حقوقی با دولت ممکن است داشته باشد.

جان الدان، بنیانگذار After Innocence، سازمانی که به کسانی که به ناحق محکوم شده اند با کمک های پس از آزادی کمک می کند، گفت: «آنچه در ارتباط با وام های دعوی قضایی دیده ایم، تعدادی از مشکلات است. شرکت‌هایی وجود دارند که نسبت به مشتریان کمی بیش از حد تهاجمی هستند. شرکت‌هایی وجود دارند که نرخ بازار را برای این نوع وام ارائه نمی‌دهند.

ویدیوی بالا را تماشا کنید تا بیشتر در مورد اینکه چرا سرمایه گذاران روی دعاوی محکومیت غیرقانونی شرط بندی می کنند، بیشتر بدانید