چگونه بندهای غیر رقابتی 300 میلیارد دلار در سال برای آمریکایی ها هزینه دارد

در میان انبوهی از اسنادی که یک کارمند جدید در طول فرآیند پذیرش دریافت می‌کند، یک سند می‌تواند بر حرکت شغلی آینده فرد تأثیر داشته باشد: به آن عدم رقابت می‌گویند.

می‌گوید: «عدم رقابت یک بند قراردادی بین کارگر و کارفرما است که توانایی کارگر را برای پذیرش یا جستجوی شغل دیگر یا شروع کسب‌وکار خود برای مدت معینی یا در یک مکان جغرافیایی پس از پایان کار محدود می‌کند». میلانا دوستانیچ، یک وکیل استخدامی با Lipsky Lowe LLP.

بحث در مورد استفاده و سوء استفاده از عدم رقابت با پیشنهاد کمیسیون تجارت فدرال برای ممنوعیت جدید غیررقابتی به اوج خود رسیده است. این ممنوعیت از صدور غیررقابتی در آینده جلوگیری می کند و در عین حال همه قراردادهای موجود را نیز باطل می کند. FTC تخمین می زند که ممنوعیت عدم رقابت فرصت های شغلی را برای 30 میلیون آمریکایی افزایش می دهد و دستمزدها را سالانه نزدیک به 300 میلیارد دلار افزایش می دهد.

قراردادهای غیر رقابتی در ابتدا به کارکنان سطح اجرایی به عنوان ابزاری برای محافظت از اسرار تجاری داده شد. امروزه، شرکت‌های غیررقابتی را می‌توان تقریباً در هر صنعت در آمریکا یافت. تخمین زده می شود که 18٪ از کارگران ایالات متحده به قراردادهای غیر رقابتی ملزم هستند.

لینا خان، رئیس FTC در ژانویه 2023 در مصاحبه ای با CNBC گفت: “کنگره به FTC اختیار داد تا روش های رقابت ناعادلانه را بررسی کند.” “آنها به ما گفتند که ما می‌توانیم این کار را از راه‌های مختلف، از طریق طرح دعوا، و همچنین از طریق آوردن قوانین، از طریق صدور قوانین در سطح بازار انجام دهیم. و بنابراین ما مطمئن هستیم که متن و ساختار قانون FTC به ما اختیارات روشنی می‌دهد. این کار را بکن.”

ویدیوی بالا را تماشا کنید تا درباره نبرد FTC برای ممنوعیت قراردادهای غیررقابتی بیشتر بدانید