چگونه انفجار هوش مصنوعی می تواند بازار و شاید اقتصاد را نجات دهد

لوگوی انویدیا در ساختمان این شرکت در یک پارک صنعتی در تیانجین، چین، 7 فوریه 2019 دیده می شود.

VCG | گروه ویژوال چین | گتی ایماژ

گزارش سود پرفروش چهارشنبه از Nvidia نکته مهمی را هم برای بازارها و هم برای اقتصاد متبلور کرد: خوب یا بد، هوش مصنوعی آینده است.

خواه خرید شخصی، ماشین های خودران یا طیف وسیعی از کاربردهای روباتیک برای مراقبت های بهداشتی، بازی و امور مالی باشد، هوش مصنوعی به عاملی در زندگی تقریباً همه تبدیل خواهد شد.

اخبار مربوط به سرمایه گذاری

به گفته وال استریت، اینها سهام بعدی هستند که مانند انویدیا هوش مصنوعی را تقویت می کنند

CNBC Pro

درآمدهای عظیم مالی سه ماهه اول انویدیا به کمیت کردن این پدیده کمک کرد زیرا این شرکت به گروه نخبه ای از رهبران فناوری با ارزش گذاری بازار 1 تریلیون دلاری و موقعیت رهبری روشن هم در وال استریت و هم در سیلیکون ولی نزدیک می شود.

استیو بلیتز، اقتصاددان ارشد ایالات متحده در TS Lombard گفت: “هوش مصنوعی واقعی است، هوش مصنوعی یک مد نیست و ما فقط در مراحل اولیه هستیم.” “آیا مسیر اقتصاد را طی سه تا شش ماه آینده تغییر می دهد؟ احتمالاً نه. آیا در طول سه تا شش سال آینده اقتصاد را تغییر می دهد؟ کاملاً و به روش های بسیار جالب.”

برخی از تغییراتی که Blitz پیش‌بینی می‌کند، کاهش تقاضا برای نیروی کار خارجی است، یک اثر «نقطه فروش» که در آن کدنویسی و نوشتن خلاقانه می‌تواند توسط ماشین‌ها به جای افراد انجام شود و مجموعه‌ای از فعالیت‌های دیگر که فراتر از چیزی است که اکنون آشکار به نظر می‌رسد.

توسعه محصولاتی مانند ChatGPT از OpenAI، یک ربات چت که با کاربر مکالمه می کند، به ارائه پتانسیل به خانه کمک کرده است.

برای من سخت است که ارزش یا تأثیر هوش مصنوعی را اغراق کنم، و این با دیدگاه من مطابقت دارد که دهه آینده همه چیز در مورد کاربرد گسترده‌تر فناوری فراتر از آنچه تا به امروز دیده‌ایم، فراتر از رایانه‌ها و تلفن‌ها، و بلیتز گفت که این برنامه جنبه های مثبت فوق العاده ای دارد.

اثرات جدا شده تا کنون

برای انویدیا، پیشرفت در حال حاضر آشکار بوده است.

از آنجایی که اگر سود 1.09 دلار به ازای هر سهم از درآمد 7.19 میلیارد دلاری که هر دو بسیار بالاتر از تخمین های وال استریت بود، کافی نبود، این شرکت پیش بینی کرد که انتظار فروش 11 میلیارد دلاری برای سه ماهه جاری را دارد که عمدتاً ناشی از موقعیت رهبری آن در تراشه هوش مصنوعی است. کسب و کار تامین

سهام حوالی ظهر پنجشنبه بیش از 26 درصد افزایش یافت و ارزش بازار شرکت از 950 میلیارد دلار گذشت.

با این حال، واکنش گسترده‌تر بازار ضعیف بود.

در حالی که شاخص نیمه هادی S&P 500 11.4% جهش کرد. نزدک کامپوزیت کاهش 1.7 درصدی افزایش یافت. را S&P 500 حدود 0.9 درصد افزایش یافت در حالی که میانگین صنعتی داوجونز با ادامه نگرانی سرمایه گذاران بر سر مذاکرات سقف بدهی در واشنگتن، بیش از 50 امتیاز کاهش یافت.

Art Cashin از UBS می گوید هوش مصنوعی به یک نسخه کوچک جدید از شوق دات کام تبدیل خواهد شد

در همان زمان، نگرانی‌های مربوط به کندی رشد اقتصادی ادامه داشت – علی‌رغم هیجان‌انگیز بودنش در مورد هوش مصنوعی، بلیتز همچنان فکر می‌کند که ایالات متحده به سمت رکود پیش می‌رود – و واکنش نامنظم بازار به عنوان یادآوری یک اقتصاد طبقه‌بندی شده بود که در آن منافع تکنولوژیکی به آرامی گسترش می‌یابد.

پیتر بوکوار، مدیر ارشد سرمایه گذاری در گروه مشاوره بلیکلی، گفت: «سرریز و مزایایی که بقیه اقتصاد از هوش مصنوعی به دست خواهند آورد، یک فرآیند چند ساله و چند دهه است. “آیا این یک قطعه افزایشی برای رشد است یا اکنون هزینه ها را از چیزهای دیگر منحرف می کند زیرا به نظر می رسد هر بخش دیگری از اقتصاد، به غیر از هزینه های سفر، اوقات فراغت و رستوران ها، چندان خوب پیش نمی رود؟”

به عنوان مثال، Boockvar اشاره کرد که سهام های با سرمایه کوچک، پنج شنبه بزرگ را از دست دادند راسل 2000 در معاملات اوایل بعدازظهر حدود 0.8٪ کاهش یافت.

حفره های جدی در اقتصاد

این اتفاق افتاد اگرچه به نظر می‌رسد این شرکت‌ها از جنبه‌های صرفه‌جویی در هزینه‌های هوش مصنوعی مانند توانایی کاهش هزینه‌های کارکنان سود می‌برند. رقیب اصلی انویدیا در فضای تراشه، اینتل، همچنین با کاهش 6.2 درصدی در جلسه مواجه شد. بر اساس گزارش FactSet، درآمدهای سه ماهه فناوری به طور کلی در این هفته 10.4 درصد کاهش یافت، اگرچه برخی از بزرگترین شرکت ها انتظارات کاهش یافته وال استریت را شکست دادند.

بوکوار گفت: «چند حفره‌های جدی در اقتصاد وجود دارد که نمی‌توانیم در اینجا نادیده بگیریم. “اگر شوق هوش مصنوعی سرد شود، مردم خواهند دید که روند کسب و کار اساسی مایکروسافت، گوگل و آمازون به وضوح کند می شود زیرا همه ما از یک هوای اقتصادی تنفس می کنیم.”

هوش مصنوعی هم برای همه برنده نبوده است.

DataTrek Research 9 شرکت بزرگ مرتبط با هوش مصنوعی را که طی سه سال گذشته از طریق عرضه اولیه عمومی وارد بازار شده‌اند، بررسی کرد و دریافت که ارزش‌گذاری جمعی آن‌ها 74 درصد نسبت به سطوح اولیه کاهش یافته است.

گروه شامل UiPath، فناوری های پاگایا و علم علوم. سهام آنها در سال 2023 افزایش یافته است، به طور متوسط ​​41٪، اما هفت شرکت بزرگ فناوری، گروهی که شامل Nvidia است، به طور متوسط ​​58٪ افزایش یافته است.

نیکلاس کولاس، یکی از بنیانگذاران DataTrek، نوشت: “تاکنون، Big Tech مجموعاً بیشترین سود را از سر و صداهای مربوط به نسل هوش مصنوعی برده است. ما فکر می کنیم این روند با توجه به توانایی آنها در استفاده از مقیاس جهانی و خندق های رقابتی بزرگ در هنگام استفاده از این فناوری مخرب ادامه خواهد یافت.” ژنرال هوش مصنوعی ممکن است در نهایت فناوری بزرگ ایالات متحده را بزرگ‌تر و سیستماتیک‌تر کند، نه اینکه به تازه‌کارها اجازه دهد نقش کلاسیک مبتکران مخرب را بازی کنند.»

در واقع، آرت کشین کهنه کار بازار خاطرنشان کرد که بدون هفت سهم بزرگ، S&P 500 تمام سود 8 درصدی خود را در سال جاری تسلیم خواهد کرد.

مدیر عملیات کف UBS در برنامه “Squawk on the Street” CNBC گفت: “می دانید، ظاهراً جزر و مد تمام قایق ها را بالا می برد.” “این یک جزر و مد بسیار انتخابی است. و من هنوز آماده نیستم که کوفته ها را بیرون بریزم.”

جیم کرامر در مورد سه ماهه انفجار انویدیا: من از جنسن هوانگ، مدیر عامل شرکت در هیبت هستم