چرا ایران به توقیف نفتکش ها در تنگه هرمز ادامه می دهد؟

طی دهه گذشته، ایران دردسرهای بیشتری را برای اپراتورهای نفتکش در تنگه هرمز، شریان مرکزی تجارت جهانی، ایجاد کرده است. تنها در دو سال گذشته، ایران 15 کشتی تجاری با پرچم بین‌المللی را مورد آزار، حمله یا مداخله قرار داده است.

این آبراه حیاتی خلیج فارس را از دریای عرب جدا می‌کند که آن را به مجرای مهمی برای میلیون‌ها بشکه نفتی تبدیل می‌کند که از منطقه عبور می‌کند.

آرونا بایگال، دستیار پژوهشی خاورمیانه در این باره گفت: «این توقیف نفتکش ها، صرف نظر از اینکه این یک تصادف محض است یا نه، در زمانی اتفاق می افتد که ما به تازگی پنج ساله خروج دولت ترامپ از توافق هسته ای را پشت سر گذاشته ایم. برنامه امنیتی در مرکز امنیت جدید آمریکا.

در جدیدترین حوادث، ایران ادعا می‌کند که نفتکش‌های نیووی و پیوریتی به دلیل اختلافات حقوقی جداگانه در مورد مالکیت توقیف شده‌اند و شیرینی مزیت به دلیل برخورد با کشتی ایرانی گرفته شده است.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که مسئولیت امنیت منطقه را بر عهده دارد، در واکنش به توقیف کشتی های ایرانی، از افزایش گشت زنی ها خبر داد. این شامل ناوشکن موشک هدایت شونده یو اس اس پل همیلتون بود که در اواخر ماه مه از تنگه عبور کرد.

ویکتوریا کوتس، پژوهشگر ارشد بنیاد هریتیج می گوید: «وقتی حضور خود را تقویت می کنید، اندازه خود را به عنوان هدف افزایش می دهید. و با توجه به اینکه ایرانی‌ها اکنون کاملاً جسور شده‌اند، باید نگران این بود که آنها در مقیاسی بزرگ‌تر حمله کنند.»

ویدئوی بالا را تماشا کنید تا بیشتر بدانید چرا این آبراه حیاتی برای اقتصاد جهانی کلیدی است و چرا تهدیدات ایران برای حمل و نقل دریایی در منطقه باعث افزایش تنش با ایالات متحده شده است.