پوپولیسم اقتصادی در انتخابات پیش رو در کانون توجه قرار می گیرد

یک معترض تایلندی با تابلویی که خواستار حقوق برابر کارگران و یک انتخابات عادلانه در راهپیمایی روز کارگر در بانکوک در سال 2023 است. کارشناسان به طور گسترده موافق هستند که انتظار می‌رود گروه‌های طرفدار دموکراسی با توجه به نارضایتی عمیق از ارتش فعلی، به شدت عمل کنند. -اداره وابسته

لورن دسیکا | گتی ایماژ

تایلند خود را برای انتخابات عمومی در این ماه آماده می‌کند و مسائلی مانند حداقل دستمزد، یارانه‌های مزرعه و رفاه، در رأس افکار رای‌دهندگان خواهد بود.

دومین اقتصاد بزرگ آسیای جنوب شرقی هنوز از همه گیری کووید-19 در حال بهبود است – اگرچه گردشگری احیا شده و بیکاری زیر 1٪ است، این کشور با مشکلات زیادی روبرو است. قبوض انرژی و برق بالاست. تعداد کارفرمایان هنوز کمتر از سطح قبل از همه گیری است. سطح بدهی خانوارها با سرعت نگران کننده ای در حال افزایش است. و رشد درآمد سرانه سالانه از سال 2018 کاهش یافته است.

به همین دلیل است که اکثر احزاب سیاسی کمپین‌های خود را بر اعانه‌هایی مانند یارانه‌ها و معافیت‌های مالیاتی متمرکز می‌کنند – وعده‌های پوپولیستی که اقتصاددانان از آن بیم دارند که تعادل مالی کشور را از بین ببرد.

رقبا را می توان به دو دسته تقسیم کرد: احزاب طرفدار تشکیلات نظامی و اردوگاه طرفدار دموکراسی از جناح های مخالف.

در گروه سابق، حزب محافظه‌کار تایلندی که به تازگی تشکیل شده و توسط نخست‌وزیر ژنرال پرایوت چان او چا رهبری می‌شود، قرار دارند. حزب دموکرات (قدیمی ترین جناح محافظه کار تایلند)؛ و حزب حاکم Palang Pracharath که مورد حمایت ارتش است. گروه دوم متشکل از حزب سوسیال دموکرات Pheu Thai است که توسط دختر رهبر سابق تاکسین شیناواترا، Paetongtarn Shinawatra رهبری می شود. حزب مترقی حرکت به جلو؛ و Bhumjaithai، طرفدار دموکراسی اما همچنین طرفدار سلطنت.

پروفسور می گوید، انتخابات عمومی 2023 تایلند

کارشناسان به طور گسترده موافق هستند که انتظار می رود گروه های طرفدار دموکراسی با توجه به نارضایتی عمیق از دولت فعلی وابسته به ارتش، عملکرد قوی داشته باشند. در نهایت، هر کسی که برنده شود، همچنان باید توسط اتحاد سلطنتی-نظامی تایید شود، که به گفته فعالان، چشم انداز یک انتخابات آزاد و منصفانه را تیره می کند.

سیتارن هانساکول، تحلیلگر واحد اطلاعات اکونومیست، به CNBC گفت، علیرغم جایگاه ضعیف او، بازگشت پرایوت به عنوان نخست وزیر را نمی توان رد کرد.

او گفت: “او می تواند روی حمایت رای سنا (در مجموع 250 نفر) و حمایت سایر احزاب متحد حساب کند.” اگر پرایوت بدون مجوز دموکراتیک اما با کمک سنا منصوب شده، توسط پارلمان جدید به عنوان نخست‌وزیر تأیید شود، ممکن است به بازگشت اعتراضات خیابانی منجر شود.»

اقتصاددانان DBS در گزارش اخیر خود گفتند: “نتیجه انتخابات تایلند بسیار روان است و از نظر ما می تواند متفاوت از نظرسنجی ها باشد.” آنها هشدار دادند: «ممکن است به دلیل طولانی شدن زمان مورد نیاز برای توافق بر سر ائتلاف، در تشکیل دولت جدید تاخیر وجود داشته باشد که مانع از سیاست گذاری می شود.

مجانی فراوان

احزاب برای جلب نظر رأی دهندگان وعده های مختلفی را می دهند.

سازمان ملل متحد تایلند می خواهد یارانه مزارع را افزایش دهد و کمک هزینه ماهانه برای دارندگان کارت رفاه دولتی و سالمندان را افزایش دهد. Pheu Thai قصد دارد حداقل دستمزد را به 600 بات (17.60 دلار) در روز (از بالاترین سطح فعلی 354 بات) برساند، درآمد کشاورزان را تا سال 2027 سه برابر کند و یک بار کمک 10000 بات به پول دیجیتال ارائه دهد. حرکت رو به جلو می خواهد حداقل دستمزد روزانه را به 450 بات در روز افزایش دهد و مزایای رفاهی را افزایش دهد. و Bhumjaithai به دنبال یک تعلیق بدهی سه ساله برای کشاورزان، پانل های خورشیدی رایگان و بیمه زندگی رایگان برای افراد بالای 60 سال است.

جزئیات کمی در مورد بودجه ارائه شده است، اقتصاددانان نگران کننده ای که می گویند این سیاست ها پس از حمایت های مالی قابل توجه در طول همه گیری، بر منابع مالی عمومی که از قبل کشیده شده اند، تأثیر می گذارد. بدهی عمومی از سال مالی 2022 از 60 درصد تولید ناخالص داخلی فراتر رفته است و انتظار می رود افزایش یابد. در سال 2023، کوفیس در گزارشی هشدار داد.

تحلیل اخیر موسسه تحقیقاتی Observer Research Foundation در دهلی نو، وعده های پوپولیستی را به عنوان “راه حلی موقتی برای کمک های باند زخمی که به شهروندان بدهکار بدون ایجاد انگیزه برای متکی شدن به خود، مهلت محدودی ارائه می دهد” توصیف کرد. این اظهار نظر به بدهی خانوارها اشاره دارد که تا اواخر سال 2022 به 86.8 درصد از تولید ناخالص داخلی رسید.

با توجه به فضای تنگاتنگ مالی، DBS انتظار دارد که اجرای کامل وعده های خود برای دولت تازه منتخب «دشوار» باشد. علاوه بر این، هرگونه تظاهرات پس از انتخابات احتمالاً به فعالیت های اقتصادی و اعتماد سرمایه گذاران آسیب بیشتری وارد می کند.

سایر مشکلات دکمه داغ

در دوران سلطنت پرایوت، اعتراضات از سال 2020 تا 2021 در بحبوحه درخواست ها برای اصلاحات در سلطنت، به ویژه قانون بدنام lèse-majesté در این کشور آغاز شد. تنها حزب حرکت رو به جلو در مورد تغییر قانون افترا به مبارزه پرداخته است، در حالی که Pheu Thai قبلاً گفته بود که در مورد آن در پارلمان بحث خواهد کرد.

با این حال، به طور واقع بینانه، انتظار نمی رود که قوانین مربوط به سلطنت در دستور کار نخست وزیر جدید باشد، مگر اینکه حرکت رو به جلو به رهبری دولت منجر شود – سناریویی بعید برای ناظران سیاسی.

Hansakul از EIU گفت که اعتراضات اخیر دوباره مسائل مربوط به عدالت اجتماعی و نابرابری درآمد را مطرح کرد – موضوعی که دولت جدید نمی تواند آن را نادیده بگیرد. از رهبر بعدی خواسته می شود “زمین بازی عادلانه تری ایجاد کند که به کسب و کارهای کوچک و متوسط ​​امکان رقابت بهتر را می دهد، شبکه های ایمنی اجتماعی را برای عموم گسترش می دهد، کیفیت آموزش را بهبود می بخشد و نیروی کار را قادر می سازد تا با چالش‌های دنیای فناوری محورتر.»

معاون نخست وزیر تایلند می گوید که بازدیدکنندگان چینی برای صنعت گردشگری ما

مقررات مربوط به شاهدانه یکی دیگر از موارد مبرم برای دولت بعدی است. در سال 2022، تایلند کشت و فروش مجاز ماری جوانا را برای مصارف دارویی جرم زدایی کرد، اما بسیاری از سیاستمداران می خواهند این قانون را لغو کنند. Pheu Thai قصد دارد استفاده از این گیاه را به اهداف پزشکی و تحقیقاتی محدود کند، در حالی که Move Forward می‌خواهد این گیاه به عنوان یک داروی مخدر درمان شود. به نظر می رسد تنها حزب بومجایتای قصد رشد بازار را دارد.

وقتی از ویروژ نارانونگ، مدیر تحقیقاتی که بر اقتصاد سلامت و کشاورزی در موسسه تحقیقات توسعه تایلند متمرکز است، در پاسخ به این سوال که احتمال جرم‌انگاری مجدد ماری جوانا چقدر است، گفت که این امکان وجود دارد اما بعید است.

او گفت: «گفتمان کنونی که تقریباً همه احزاب اصلی از آن استفاده می‌کنند، حشیش دارویی است، تفاوت اصلی این است که هر دولت در حکومت خود چقدر نرمش را اعمال می‌کند.»

او افزود، حتی اگر حزب فوق محافظه‌کار ملل متحد تایلند پیروز شود، بدون حزب بومجایتای قادر به تشکیل یک دولت ائتلافی نخواهد بود و توضیح داد که ملت تایلند باید سیاست شاخص این حزب در مورد ترویج حشیش را تحمل کند، همانطور که انجام می‌دهد. در دولت فعلی