پرونده قرص سقط جنین میفپریستون برای جلسه دادگاه تجدید نظر تعیین شد

میفپریستون، اولین دارو در سقط جنین پزشکی، برای یک بیمار در کلینیک زنان آلامو در کاربوندیل، ایلینوی، 20 آوریل 2023 تهیه شده است.

ایولین هاکستین | رویترز

یک دادگاه استیناف فدرال در بعدازظهر چهارشنبه به استدلال‌ها در یک دعوی تحت نظارت دقیق رسیدگی خواهد کرد که به دنبال خروج قرص سقط جنین میفپریستون از بازار ایالات متحده است.

این جلسه در دادگاه تجدیدنظر ناحیه پنجم ایالات متحده در نیواورلئان 11 ماه پس از آن برگزار می شود که دادگاه عالی حکم داد که دیگر حق سقط جنین در قانون اساسی فدرال وجود ندارد.

وکلای وزارت دادگستری که نماینده سازمان غذا و دارو هستند و وکلای گروهی از پزشکان ضد سقط جنین به نام اتحاد برای پزشکی بقراط هر کدام 40 دقیقه فرصت دارند تا پرونده خود را در مقابل هیئت سه قاضی ارائه کنند.

نتیجه جلسه، که قرار است در ساعت 2 بعد از ظهر به وقت شرقی آغاز شود، می تواند تعیین کند که آیا زنان همچنان به روشی که به روش رایج خاتمه بارداری در ایالات متحده تبدیل شده است دسترسی خواهند داشت یا خیر.

میفپریستون که در ترکیب با داروی دیگری، میزوپروستول استفاده می شود، حدود نیمی از سقط جنین ها در داخل کشور را تشکیل می دهد.

قضاتی که استدلال ها را خواهند شنید، همگی توسط روسای جمهور جمهوری خواه معرفی شدند.

قاضی جیمز هو و کوری ویلسون توسط دونالد ترامپ منصوب شدند. قاضی جنیفر الرود توسط جورج دبلیو بوش منصوب شد.

رای هیئت می تواند در هر زمانی پس از استدلال صادر شود. اما صرف نظر از اینکه این حکم چه می گوید، طرف بازنده مطمئناً از دادگاه عالی درخواست خواهد کرد که درخواست تجدید نظر در مورد تصمیم را بررسی کند.

اگر دادگاه عالی پرونده را برای تجدیدنظر بپذیرد، مایفپریستون تا زمانی که دادگاه عالی تصمیم نهایی را صادر کند، به طور گسترده در دسترس خواهد بود.

اما اگر از استماع درخواست تجدیدنظر امتناع کند، تصمیم مدار 5 آخرین کلمه در مورد سرنوشت دارو خواهد بود.

چالش با میفپریستون

اتحاد برای پزشکی بقراط در نوامبر از FDA در دادگاه منطقه ای ایالات متحده برای ناحیه شمالی تگزاس شکایت کرد و مجوز آژانس مایفپریستون را که در سال 2000 اتفاق افتاد به چالش کشید.

این گروه استدلال کرد که آژانس از روند صحیحی برای تایید میفپریستون استفاده نکرده است، ادعا کرد که دارو ناایمن است و از قاضی خواست تا دستور خروج دارو از بازار را صادر کند.

این ادعاها به شدت توسط FDA، انجمن های پزشکی پیشرو، تقریباً نیمی از ایالت های ایالات متحده و بیش از 200 عضو کنگره مورد مناقشه قرار گرفت.

این نهادها در پرونده های دادگاه استدلال کردند که FDA به درستی mifepristone را تأیید کرده است و این تأیید براساس داده های گسترده ای است که از ایمنی و اثربخشی دارو پشتیبانی می کند.

CNBC بهداشت و علم

آخرین پوشش سلامت جهانی CNBC را بخوانید:

اما قاضی ایالات متحده متیو کاکسماریک به نفع ادعاهای گروه ضد سقط جنین رای داد و تاییدیه FDA را برای میفپریستون به حالت تعلیق درآورد. دستور او فروش دارو را در سراسر کشور متوقف می کرد.

چند روز بعد، وزارت دادگستری نسبت به تصمیم Kacsmaryk به بخش پنجم، که پرونده‌های ناشی از ناحیه شمالی تگزاس را رسیدگی می‌کند، اعتراض کرد.

در ماه آوریل، هیئتی متشکل از سه قاضی در این مدار گفت که تاییدیه FDA در مورد میفپریستون همچنان در انتظار نتیجه درخواست تجدیدنظر DOJ باقی خواهد ماند.

آن هیئت گفت که چالش در مورد تصویب احتمالاً توسط قانون محدودیت فدرال منع شده است، اگرچه قضات روشن کردند که تصمیم آنها بر اساس “بررسی مختصر” است.

اما آن هیئت همچنین ارسال پستی دارو را مسدود کرد و محدودیت‌های شدیدی را در مورد نحوه استفاده از دارو اعمال کرد.

بلافاصله پس از آن، دادگاه عالی، به درخواست دولت بایدن، دستور داد که مایفپریستون بدون محدودیت در بازار باقی بماند، در حالی که نبرد حقوقی در مدار پنجم جریان دارد.

اگر گروه ضد سقط جنین پیروز شود

اتحاد دفاع از آزادی، یک سازمان حقوقی ضد سقط جنین که نماینده گروه پزشکان است، از سه قاضی که استدلال های روز چهارشنبه را می شنوند می خواهد که دستور Kacsmaryk را به طور کامل تایید کنند و فروش mifepristone در سراسر کشور را متوقف کنند.

سه نفر از داوران متفاوت از پانل مدار 5 است که ماه گذشته دستوری را صادر کرد که در آن محدودیت هایی برای در دسترس بودن میفپریستون در حالی که دارو را در بازار حفظ می کرد، اعمال کرد.

گلن کوهن، وکیل سابق وزارت دادگستری، گفت که هیئت سه قاضی فعلی به تصمیم هیئت قبلی در ماه آوریل متعهد نیست.

کوهن که اکنون استاد دانشکده حقوق هاروارد است، گفت: هیئت جدید می تواند دستوری صادر کند که فراتر یا کمتر از محدودیت های اعمال شده در آوریل باشد. او گفت یا اینکه این پنل می تواند کلاً در جهت دیگری حرکت کند.

کوهن برای حمایت از موضع FDA، یک گزارش مختصر در 5th Circuit با دیگر کارشناسان قانون مواد مخدر ارسال کرد.

او گفت که در صورتی که پانل مدار پنجم تصمیم به خروج مایفپریستون از بازار ایالات متحده بگیرد، دیوان عالی احتمالاً با رسیدگی به این پرونده موافقت خواهد کرد.

کوهن استدلال کرد که قضات دادگاه عالی این موضع را اتخاذ خواهند کرد زیرا اکثریت آنها درخواست وزارت دادگستری مبنی بر در دسترس نگه داشتن مایفپریستون را بدون محدودیت در حین انجام دعاوی در دادگاه های پایین تر تایید کرده بودند.

اگر FDA برنده شود

وزارت دادگستری از مدار پنجم می‌خواهد تا دستور جاروب Kacsmaryk را معکوس کند و میفپریستون را تحت مقررات فعلی FDA در دسترس نگه دارد. FDA اکنون به زنان اجازه می دهد تا میفپریستون را بدون مراجعه حضوری به پزشک دریافت کنند و می توانند داروی تجویزی را از طریق پست دریافت کنند.

پانل مدار پنجم قبلی در ماه آوریل، ارسال پستی میفپریستون را مسدود کرده بود، مجدداً الزامی را برای مراجعه زنان به پزشک برای تجویز قرص وضع کرد و دوره زمانی که زنان می‌توانند دارو را از هفته دهم بارداری تا هفته هفتم مصرف کنند، کوتاه کرد.

این هیئت در حکم ماه گذشته خود گفت که تصمیم قبلی FDA برای کاهش مقررات خود در مورد میفپریستون باعث می شود زنان بیشتری به دلیل عوارض جدی این دارو به دنبال مراقبت های اورژانسی باشند.

وزارت دادگستری در درخواست خود گفت که این هیئت اطلاعاتی را که نشان می دهد دارو بی خطر است، اشتباه درک کرده است.

وکلای وزارت دادگستری در یک پرونده قضایی خاطرنشان کردند که سپسیس و خونریزی فقط در 0.2٪ از بیمارانی که دارو مصرف می کنند رخ می دهد و میزان انتقال خون یا بستری شدن در بیمارستان 0.7٪ یا کمتر است.

وزارت دادگستری در گزارش مختصر خود به هیئتی که استدلال های روز چهارشنبه را می شنوند گفت: “و مطالعه پس از مطالعه نشان داده است که وقتی میفپریستون مطابق با شرایط استفاده تایید شده مصرف شود، عوارض جانبی جدی “بسیار نادر” است.”

وزارت دادگستری گفت: «علاوه بر این، حاملگی خود مستلزم خطر قابل توجهی بالاتر از عوارض جانبی جدی، از جمله نرخ مرگ و میر 14 برابر بیشتر از سقط جنین قانونی است.

کوهن بر این باور است که اگر دولت در حوزه پنجم پیروز شود و گروه ضد سقط جنین به این حکم اعتراض کند، دادگاه عالی کمتر به این پرونده رسیدگی خواهد کرد.

او گفت که این واقعیت که اکثر قضات تصمیم گرفتند مایفپریستون را در دسترس قرار دهند در حالی که دعوای قضایی در دادگاه‌های پایین‌تر در جریان است، نشان می‌دهد که آنها به‌خصوص با پرونده پزشکان ضد سقط جنین موافق نیستند.

و در حالی که این دعوا مسائلی را مطرح می کند که ممکن است دیوان عالی در مقطعی به آنها علاقه مند باشد، او گفت که پرونده علیه FDA یک پرونده فنی است که ممکن است قضات ترجیح دهند به بررسی آن بپردازند.