پرسنل سابق اطلاعات می گویند افشای اطلاعات پنتاگون به اعتماد بین متحدان آسیب می زند

کنترل آمریکا بر با ارزش ترین اسرار خود زیر سوال رفته است.

بیل کلارک | CQ-Roll Call Group | گتی ایماژ

مقامات سابق وزارت دفاع و کارشناسان اطلاعاتی به CNBC می گویند که درز شرم آور اسناد بسیار محرمانه پنتاگون، روش های اطلاعاتی را به خطر انداخته، استراتژی آمریکا را افشا کرده و اعتماد متحدان ایالات متحده را تضعیف کرده است.

مقامات ایالات متحده روز پنجشنبه جک تیکسیرا 21 ساله، یکی از اعضای رده پایین گارد ملی هوایی ماساچوست را در ارتباط با تحقیقات در مورد نشت دستگیر کردند.

کنترل آمریکا بر با ارزش‌ترین اسرار آن در میان پیامدهای مخرب‌ترین افشای اطلاعاتی از زمان نفوذ ادوارد اسنودن بیش از یک دهه پیش، زیر سوال رفته است.

بیل لین، معاون سابق وزیر دفاع ایالات متحده در زمان پرزیدنت باراک اوباما، که اکنون به عنوان رئیس اجرایی خدمت می کند، گفت: «اگر نتوانیم از اسرار خود به ما اطمینان کنیم، سخت است. لئوناردو DRS.

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، مجموعه اسناد محرمانه که ماه گذشته برای اولین بار در سایت رسانه اجتماعی دیسکورد منتشر شد، جزئیات خیره‌کننده‌ای را در مورد جاسوسی آمریکا از تلاش‌های جنگی روسیه در اوکراین و اطلاعات محرمانه درباره قدرت رزمی اوکراین فاش کرد.

لین گفت: «این به روس‌ها بینشی در مورد نحوه جمع‌آوری این اطلاعات می‌دهد که این منابع را در معرض خطر قرار می‌دهد.

“ویرانگر” برای متحدان آمریکا

نقض بزرگ امنیتی همچنین شامل جمع آوری اطلاعات در مورد متحدان آمریکایی از جمله کره جنوبی و اسرائیل بود.

لین گفت: «برای متحدان ما مخرب است که شاهد انتشار این نوع اطلاعات باشیم. او افزود: “این خیلی به طور گسترده به اشتراک گذاشته شد… اما این 20-20 گذشته است و اکنون گفتن آن آسان است.”

نشت پنتاگون است

وی افزود: “همیشه قصد داریم اطلاعات را در اختیار افرادی قرار دهیم که به آن نیاز دارند تا بتوان از آن استفاده کرد و سپس از افشای آن محافظت کرد. بدیهی است که در این مورد، ما به اندازه کافی برای محافظت از آن اقدام نکردیم.”

“آشکار و بی کفایت”

یکی از افسران سابق سیا به سی‌ان‌بی‌سی گفت که ماهیت این درز – و افشاگری‌ها مبنی بر اینکه برخی از اسناد ممکن است تا یک سال قبل از اینکه وزارت دفاع ایالات متحده به آن دست پیدا کند منتشر شده است – باعث می‌شود دولت آمریکا غیرقابل اعتماد و بی‌کفایت به نظر برسد.

مارتی مارتین که چندین سال در سرویس اطلاعاتی ارشد سیا و همچنین NSA خدمت کرده است، گفت: “این واقعیت که یک بچه 21 ساله به این نوع مواد دسترسی داشت؟ متحدان ما ما را شلخته و نالایق می بینند.” و ارتش آمریکا

کاخ سفید به سوالاتی که این نگرانی را برجسته می کرد پاسخ داد و گفت که پنتاگون دسترسی به اطلاعات حساس را بیشتر محدود می کند و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده و مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده، پس از نشست مجازی گروه تماس دفاعی اوکراین، در پنتاگون در واشنگتن، ایالات متحده، 15 مارس 2023، یک کنفرانس خبری برگزار کردند.

اولین هاکستین | رویترز

اما مارتین – که تیم سیا را رهبری کرد که اسامه بن لادن و بسیاری از عوامل القاعده را ردیابی کرد – معتقد است محیطی که چنین رخنه ای را فراهم کرد، کار خود دولت بود.

مارتین با تشریح نگرانی خود از این حادثه گفت: «در سال‌های 2002 تا 2003، پس از 11 سپتامبر، فشار زیادی از سوی وزارت دفاع، DNI (مدیر اطلاعات ملی) و کنگره انجام شد تا همه داده‌های اطلاعاتی با هم ترکیب شوند. زمانی که این امکان دسترسی بیش از حد به مواد بسیار حساس را فراهم کند.

بسیاری در دولت ایالات متحده بر این باور بودند که عدم اشتراک گذاری اطلاعات بین سازمانی قبل از 11 سپتامبرهفتم حملات باعث شد که کشور کور و ناآماده شود. بنابراین این سیاست برای افزایش اشتراک گذاری اطلاعات تغییر کرد.

“یک فاجعه کامل”

مارتین معتقد است که این رویکرد منجر به نقض اطلاعاتی شد که کشور اکنون با آن دست و پنجه نرم می کند.

“بنابراین همه پایگاه‌های اطلاعاتی با هم ترکیب شدند، و اکنون شما یک مرد 21 ساله از گارد ملی دارید که به اسرار عملیاتی سیا دسترسی دارد. تاج جواهرات اطلاعات فوق سری در واشنگتن مانند یک بازی کوچک شد. “

مارتین گفت: «کسی در پنتاگون که تانک‌ها را می‌شمرد، نیازی به دسترسی به اطلاعات حساس ضد تروریسم یا اطلاعات عملیات در سیا ندارد.» “این یک فاجعه کامل است.”

به گزارش ان بی سی نیوز، مظنون به افشای اسناد پنتاگون دستگیر شد

مارتین افزود که پیامد آن برای اتحادهای بین المللی جدی است.

متحدان ما نمی‌توانند به ما اعتماد کنند… به همین دلیل است که خاورمیانه، آنها با چینی‌ها صحبت می‌کنند. و سعودی‌ها با ایران صحبت می‌کنند. چرا؟ خلأ رهبری آمریکا وجود دارد.»

CNBC برای اظهار نظر با پنتاگون و کاخ سفید تماس گرفته است.

اعتبار آمریکا در خطر است؟

حتی با وجود افزایش اطلاعات مشترک بین آژانس‌های ایالات متحده در سال‌های اخیر، ناظران هنوز مبهوت هستند که چنین کارمندی به گزارش‌های سیا دسترسی داشته باشد.

“چگونه یک جوان ANG (گارد ملی هوایی) می تواند این نوع دسترسی داشته باشد؟ این بچه چگونه این اطلاعات را دارد که در پایگاه ANG در کیپ کاد نشسته است؟ چگونه توانست (1) آنها را چاپ کند (2) آنها را بگیرد. خانه؟” یکی از مدیران صنایع دفاعی آمریکا به دلیل محدودیت های حرفه ای به طور ناشناس به CNBC گفت.

یک تصویر بدون تاریخ جک داگلاس تکسیرا، عضو 21 ساله گارد ملی هوایی ایالات متحده را نشان می دهد که توسط اف بی آی به اتهام دخالت در افشای آنلاین اسناد طبقه بندی شده دستگیر شد و در مکانی ناشناس برای گرفتن عکس سلفی ژست گرفته است.

وب سایت رسانه های اجتماعی | رویترز

“به طرز عجیبی، یکی از اسناد، یک سند داخلی سیا است – به عنوان داخلی، هرگز به سایر سازمان ها، حتی در داخل جامعه اطلاعاتی، منتشر نمی شد. چگونه است؟” این مجری با اشاره به اسناد فاش شده گفت.

NBC صحت اسناد را تأیید نکرده است. دولت ایالات متحده آنها را معتبر می داند، اما هشدار می دهد که برخی از آنها تغییر یافته اند.

مدیر اجرایی این سوال را مطرح کرد که چگونه یک سرور گارد ملی هوایی به گزارش های سیا دسترسی دارد.

او گفت: “من فقط متقاعد نشده ام که یک پایگاه ANG به این نوع اسناد دسترسی داشته باشد. بنابراین نمی دانم که آیا اسناد دیگری به این ترکیب اضافه شده است.”

او گفت که بسیار مهم است – با تکرار نگرانی های مارتین – این نشت به اعتبار و اعتماد ایالات متحده در بین اتحادها آسیب می زند. او به پرونده های فاش شده اشاره کرد که برخی از آنها را دیده بود و تصویری تلخ از چشم انداز آینده اوکراین در نبرد را ترسیم می کرد.

مدیر اجرایی استدلال کرد: «نکته کلیدی در واقع افشاکننده نیست. “این واقعیت است [that] به نحوی این اسناد منتشر شد، که اساساً به طور کلی چیزی را می‌گویند که متخصصان ماه‌ها می‌دانستند: اوکراین احتمالاً در جنگ پیروز نخواهد شد.» وی افزود که با اوکراینی‌ها کار می‌کند.

کیف به شدت با چنین موضعی مخالف است و به توانایی نیروهای خود برای شکست دادن روس ها اطمینان دارد، مشروط بر اینکه آنها همچنان جریان حمایت نظامی غرب را دریافت کنند.

او گفت: «تا زمانی که به طور علنی به همه بگوییم که «روسیه خیلی زود شکست خواهد خورد»، اعتبار خود را از دست می‌دهیم. و به همین دلیل است که هند، آفریقا، خاورمیانه و غیره سیاست های خود را دنبال می کنند و شبکه های اطلاعاتی خود را دارند.