پامرانتس، دادستان سابق ترامپ از پاسخ به سوالات مجلس نمایندگان خودداری کرد

مارک پومرانتز، نویسنده، «مردم در برابر دونالد ترامپ: یک حساب درونی»، در «ملاقات با مطبوعات» در واشنگتن، 12 فوریه 2023 ظاهر می شود.

ویلیام بی پلومن | NBCUniversal | گتی ایماژ

یک دادستان سابق روز جمعه از پاسخگویی به سوالات کمیته قضایی مجلس نمایندگان درباره تحقیقات جنایی دونالد ترامپ که زمانی نقش اصلی را ایفا می کرد، خودداری کرد.

کمیته قضایی، که رئیس آن جیم جردن، نماینده اوهایو، متحد نزدیک جمهوریخواه ترامپ است، در حال بررسی این موضوع است که آیا تحقیقات دفتر دادستانی منطقه منهتن و اتهام ترامپ انگیزه سیاسی داشته است یا خیر.

مارک پومرانتس، دادستان سابق، در بیانیه آغازینی که برای استیضاح وی آماده شد و توسط NBC News به دست آمد، درخواست کمیته قضایی برای شهادت او را “یک اقدام سیاسی سیاسی” خواند.

پومرانتز گفت: “خوشبختانه، من مجبور نیستم با هیستریونیک های بدبینانه ای که این رسوب نشان می دهد همکاری کنم.”

او استدلال می‌کرد که حق دارد به سؤالاتی که «به یک کارکرد قانونی قانونی مرتبط نیستند» پاسخ ندهد.

پومرانتز گفت: «ما در اینجا جمع شده‌ایم زیرا حامیان دونالد ترامپ مایلند از این روندها برای ایجاد مانع و تضعیف پرونده جنایی که علیه او در جریان است و برای آزار، ارعاب و بی‌اعتبار کردن هر کسی که او را مورد تحقیق یا اتهام قرار می‌دهد، استفاده کنند.

او همچنین به کیفرخواست جنایی اخیر ترامپ در نیویورک اشاره کرد به اتهام جعل سوابق تجاری مربوط به پرداخت پولی به عنوان دلیل دیگری که او به سؤالات مربوط به تحقیقات پاسخ نمی دهد.

پومرانتز گفت: «اتهامات علیه آقای ترامپ باید توسط یک قاضی و هیئت منصفه شنیده شود و قبل از اینکه سیاستمداران شایستگی آنها یا تصمیم به طرح آنها را حدس بزنند، تصمیم گیری شود.

وی افزود که دفتر DA به او دستور داده است که ادعاهای این دفتر را مبنی بر امتیاز و محرمانگی حفظ کند تا از یکپارچگی پرونده جنایی علیه ترامپ محافظت کند.

پومرانتز همچنین به حق خود در متمم پنجم قانون اساسی برای پاسخ ندادن به سوالاتی که می تواند علیه او در یک پرونده جنایی احتمالی استفاده شود، اشاره کرد.

او خاطرنشان کرد که دفتر DA به او هشدار داده است که در صورت افشای مطالب هیئت منصفه می تواند با اتهامات جنایی روبرو شود و وکیل DA گفته است کتابی که او در مورد پرونده ترامپ نوشته است “آشکار شده است. [him] به مسئولیت کیفری.» پومرانتز اضافه کرد که معتقد نیست مرتکب جرمی شده است.

نماینده دارل عیسی، کالیفرنیا، عضو کمیته، بعداً به خبرنگاران گفت که پومرانتز از پاسخ دادن به هر سؤالی در این نشست خودداری کرد.

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، عیسی گفت: «در بیش از 20 سال حضورم در کنگره هرگز شاهدی بیشتر از این مانع و همکاری کمتری نداشتم.

سیاست CNBC

بیشتر از پوشش سیاسی CNBC بخوانید:

او افزود: «می توانم به شما بگویم، پس از 20 سال انجام این کار، این شاهد و دفتر دادستان منطقه منهتن مطلقاً قصد ندارند اجازه همکاری با این کمیته را بدهند.»

کمیته قضایی اوایل سال جاری پومرانتس را که در مقطعی دادستان ارشد تحقیقات DA در مورد ترامپ بود احضار کرد.

پومرانتز در اوایل سال 2022، پس از اینکه دادستان جدید منطقه، آلوین براگ، تصمیم به توقف تحقیقات گرفت، به طور چشمگیری دفتر DA را ترک کرد.

پومرانتز در زمان استعفای خود در نامه ای به براگ گفت: «بدون شک» ترامپ مرتکب جنایاتی در رابطه با ارزیابی دارایی های مستغلات مورد استفاده برای دریافت وام، معافیت های مالیاتی و پوشش بیمه شده است. پومرانتز در ادامه کتابی نوشت که حاوی جزئیاتی درباره کار او در تحقیقات بود.

براگ در اواخر سال 2022 تحقیقی را از سر گرفت که آیا ترامپ مرتکب جنایتی شده است که در سوابق تجاری ماهیت بازپرداخت ها و سایر پول های پرداخت شده به وکیل و تعمیرکار سابقش مایکل کوهن را انجام داده است، پس از اینکه کوهن درست قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 به ستاره فیلم های پورن استورمی دنیلز 130000 دلار پرداخت کرد. .

کوهن به دانیلز پول داد تا درباره ادعای خود مبنی بر داشتن رابطه جنسی با ترامپ سال ها قبل سکوت کند. ترامپ رابطه جنسی با دنیلز را رد می کند.

ترامپ در اواخر ماه مارس به اتهام سوابق تجاری متهم شد. او در این پرونده اعتراف کرده است که بی‌گناه است، اولین اتهام جنایی که تا کنون علیه رئیس‌جمهور مستقر یا سابق ایالات متحده مطرح شده است. انتظار نمی رود این پرونده تا سال آینده محاکمه شود، زمانی که ترامپ برای نامزدی حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری 2024 رقابت خواهد کرد.

براگ در ماه آوریل از کمیته قضایی در دادگاه فدرال منهتن شکایت کرد تا از احضاریه به پومرانتز جلوگیری کند و آن را “حمله بی‌سابقه وقیحانه و غیرقانونی” به تحقیقات ترامپ خواند.

اما در 21 آوریل، DA و هیئت به توافقی دست یافتند که به پومرانتس اجازه داد تا روز جمعه برای رسم خود حاضر شود.

پومرانتز در بیانیه افتتاحیه خود در آن جلسه گفت که “به حاکمیت قانون احترام می گذارد” و “حاکمیت قانون مستلزم حضور شاهد برای شهادت در پاسخ به احضاریه است.”

او گفت: “آنچه که من به آن احترام نمی گذارم استفاده از قدرت احضاریه کمیته برای وادار کردن من به شرکت در یک نمایش سیاسی است.”