واکسن جهانی آنفولانزا مبتنی بر فناوری mRNA که توسط NIH آزمایش می شود

یک زن دوز تقویت کننده واکسن بیماری کروناویروس مدرنا (COVID-19) را در یک مرکز واکسیناسیون در آنتورپ، بلژیک، 1 فوریه 2022 دریافت می کند.

یوهانا جرون | رویترز

مؤسسه ملی بهداشت روز دوشنبه اعلام کرد که بیماران در حال ثبت نام در مرحله اولیه آزمایش بالینی برای آزمایش واکسن جهانی آنفولانزا بر اساس فناوری RNA پیام رسان هستند.

دانشمندان امیدوارند این واکسن در برابر انواع مختلف آنفولانزا محافظت کند و ایمنی طولانی مدت ایجاد کند تا مردم مجبور نباشند هر سال واکسن دریافت کنند.

RNA پیام رسان یا mRNA فناوری پشت سر آن است مدرنا‘شن فایزرواکسن های کووید که به طور گسترده استفاده می شود. NIH نقش مهمی در توسعه پلت فرم mRNA مورد استفاده مدرنا ایفا کرد.

دکتر هیو آچینکلوس، سرپرست مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی، روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت: «یک واکسن جهانی آنفولانزا می‌تواند به عنوان یک خط دفاعی مهم در برابر گسترش یک بیماری همه‌گیر آنفولانزا در آینده باشد.»

به گفته NIH، آزمایش جهانی واکسن آنفولانزا حداکثر 50 فرد سالم 18 تا 49 ساله را برای آزمایش اینکه آیا واکسن آزمایشی بی خطر است و پاسخ ایمنی ایجاد می کند، ثبت نام می کند.

این مطالعه همچنین شامل شرکت‌کنندگانی می‌شود که واکسن آنفولانزای چهار ظرفیتی را دریافت می‌کنند که در برابر چهار سویه ویروس محافظت می‌کند تا واکسن جهانی تجربی را با واکسن‌های موجود در بازار مقایسه کند.

این شات جهانی توسط محققان موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی ساخته شده است. کارآزمایی بالینی داوطلبان را در دانشگاه دوک در دورهام، کارولینای شمالی ثبت نام می کند.

نسل فعلی واکسن‌های آنفولانزا محافظت مهمی در برابر بستری شدن در بیمارستان ایجاد می‌کنند، اما اثربخشی واکسن‌ها می‌تواند سال به سال بسیار متفاوت باشد.

دانشمندان در حال حاضر باید ماه‌ها قبل پیش‌بینی کنند که کدام گونه‌های آنفولانزا غالب خواهند شد تا تولیدکنندگان واکسن فرصت داشته باشند تا قبل از فصل ویروس تنفسی واکسن‌ها را تولید کنند.

سویه‌های غالب آنفولانزا می‌توانند بین زمانی که متخصصان سویه‌ها را انتخاب می‌کنند و تولیدکنندگان واکسن‌ها را انجام می‌دهند، تغییر کنند. در برخی از فصول، شات ها به خوبی با سویه های در حال گردش مطابقت ندارند و در نتیجه تاثیر کمتری دارند.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، واکسن‌های آنفولانزا در صورت تطابق با سویه‌های در حال گردش، خطر ابتلا به بیماری را بین 40 تا 60 درصد کاهش می‌دهند. اما در برخی سال‌ها اثربخشی واکسن‌ها به 19 درصد کاهش یافته است، زیرا واکسن به خوبی تطبیق داده نشده است.

بر اساس CDC، آنفلوانزا سالانه بین 12000 تا 52000 نفر را در ایالات متحده از سال 2010 تا 2020 می کشد، بسته به گونه های در گردش و میزان تطابق واکسن ها.