هوش مصنوعی که انویدیا را به سمت یک تریلیون دلار سوق می دهد، به اینتل و AMD کمکی نمی کند

Nvidia سهام در معاملات پس از ساعت کاری روز چهارشنبه پس از گزارش چشم‌انداز آینده قوی و تکان‌دهنده قوی و مدیر عامل شرکت جنسن هوانگ گفت که شرکت قرار است یک سال رکورد بزرگ داشته باشد، در معاملات پس از ساعت کاری نزدیک به یک تریلیون دلار افزایش یافت.

فروش به دلیل افزایش تقاضا برای پردازنده های گرافیکی (GPU) که ​​انویدیا تولید می کند، افزایش یافته است که برنامه های کاربردی هوش مصنوعی مانند برنامه های گوگل، مایکروسافت و OpenAI را تقویت می کند.

تقاضا برای تراشه های هوش مصنوعی در دیتاسنترها، انویدیا را به فروش 11 میلیارد دلاری در سه ماهه جاری سوق داد که تخمین 7.15 میلیارد دلاری تحلیلگران را به باد داد.

هوانگ در مصاحبه ای با CNBC گفت: «نقطه اشتعال هوش مصنوعی مولد بود. ما می دانیم که مقیاس پذیری CPU کند شده است، می دانیم که محاسبات تسریع شده مسیر رو به جلو است و سپس اپلیکیشن کشنده ظاهر شد.

هوانگ می‌گوید انویدیا بر این باور است که در حال تغییری متمایز در نحوه ساخت رایانه‌ها است که می‌تواند منجر به رشد بیشتر شود – قطعات مراکز داده حتی می‌توانند به یک بازار یک تریلیون دلاری تبدیل شوند.

از لحاظ تاریخی، مهمترین بخش در یک کامپیوتر یا سرور، پردازنده مرکزی یا CPU بوده است، آن بازار تحت سلطه اینتل، با AMD به عنوان رقیب اصلی آن

با ظهور برنامه‌های هوش مصنوعی که به قدرت محاسباتی زیادی نیاز دارند، پردازنده گرافیکی (GPU) در مرکز قرار می‌گیرد و پیشرفته‌ترین سیستم‌ها از هشت پردازنده گرافیکی برای یک CPU استفاده می‌کنند. انویدیا در حال حاضر بر بازار پردازنده های گرافیکی هوش مصنوعی تسلط دارد.

هوانگ گفت: “مرکز داده گذشته، که عمدتا CPUهایی برای بازیابی فایل ها بود، در آینده به داده های تولیدی تبدیل خواهد شد.” به جای بازیابی داده ها، برخی از داده ها را بازیابی می کنید، اما باید بیشتر داده ها را با استفاده از هوش مصنوعی تولید کنید.

هوانگ ادامه داد: «بنابراین به جای میلیون‌ها پردازنده، پردازنده‌های بسیار کمتری خواهید داشت، اما آنها به میلیون‌ها پردازنده گرافیکی متصل خواهند شد».

به عنوان مثال، سیستم‌های DGX خود انویدیا، که اساساً یک رایانه با هوش مصنوعی برای آموزش در یک جعبه هستند، از هشت پردازنده گرافیکی H100 انویدیا و تنها دو پردازنده استفاده می‌کنند.

ابررایانه A3 گوگل هشت پردازنده گرافیکی H100 را در کنار یک پردازنده Xeon پیشرفته ساخت اینتل جفت می کند.

این یکی از دلایلی است که کسب و کار مرکز داده انویدیا در سه ماهه اول تقویم نسبت به رشد ثابت واحد مرکز داده AMD و کاهش 39 درصدی واحد تجاری هوش مصنوعی و مرکز داده اینتل، 14 درصد رشد کرده است.

به علاوه، پردازنده‌های گرافیکی انویدیا نسبت به بسیاری از پردازنده‌های مرکزی گران‌تر هستند. جدیدترین نسل از پردازنده‌های Xeon اینتل با قیمت لیست قیمتی معادل 17000 دلار دارد. تنها یک Nvidia H100 می تواند به قیمت 40000 دلار در بازار ثانویه به فروش برسد.

با داغ شدن بازار تراشه های هوش مصنوعی، انویدیا با رقابت بیشتری روبرو خواهد شد. AMD یک تجارت گرافیکی رقابتی به خصوص در زمینه بازی دارد و اینتل نیز خط تولید پردازنده های گرافیکی خاص خود را دارد. استارت‌آپ‌ها در حال ساخت انواع جدیدی از تراشه‌ها به‌طور خاص برای هوش مصنوعی و شرکت‌های متمرکز بر موبایل هستند کوالکام و اپل به این فناوری ادامه می‌دهد تا روزی بتواند در جیب شما کار کند، نه در یک مزرعه بزرگ سرور. گوگل و آمازون در حال طراحی تراشه های هوش مصنوعی خود هستند.

اما پردازنده‌های گرافیکی پیشرفته انویدیا تراشه انتخابی برای شرکت‌های فعلی هستند که برنامه‌هایی مانند ChatGPT ایجاد می‌کنند که آموزش آن‌ها با پردازش ترابایت داده پرهزینه است و بعداً در فرآیندی به نام «استنتاج» که از مدل برای تولید استفاده می‌کند، گران است. متن، تصاویر، یا پیش بینی.

تحلیلگران می‌گویند که انویدیا به دلیل نرم‌افزار اختصاصی خود که استفاده از تمامی ویژگی‌های سخت‌افزاری GPU را برای برنامه‌های هوش مصنوعی آسان‌تر می‌کند، همچنان پیشتاز تراشه‌های هوش مصنوعی است.

هوانگ روز چهارشنبه گفت که نرم افزار این شرکت به راحتی قابل تکرار نخواهد بود.

هوانگ می‌گوید: «شما باید همه نرم‌افزارها و کتابخانه‌ها و همه الگوریتم‌ها را مهندسی کنید، آنها را در چارچوب‌ها ادغام و بهینه کنید، و آن را برای معماری بهینه کنید، نه فقط یک تراشه، بلکه معماری کل یک مرکز داده». در تماس با تحلیلگران گفت.