ناسا قرارداد فرودگر ماه خدمه Blue Origin SLD را اعطا کرد

ماه در 9 جولای 2018 از ایستگاه فضایی بین المللی دیده شد.

الکساندر گرست | ناسا

واشنگتن – جف بزوس بلیط ماه ناسا خود را دارد.

شرکت فضایی میلیاردر Blue Origin روز جمعه قراردادی کلیدی از سازمان ملی هوانوردی و فضایی برای توسعه یک فرودگر ماه خدمه برای تحویل فضانوردان به سطح ماه در اواخر این دهه تحت برنامه آرتمیس این آژانس به دست آورد.

تلاش تحت رهبری Blue Origin در واقع یک پروژه بیش از 7 میلیارد دلار است. مقامات روز جمعه گفتند که جایزه قرارداد ناسا کمی بیش از 3.4 میلیارد دلار ارزش دارد، در حالی که جان کولوریس، معاون رئیس شرکت Blue Origin گفت که این شرکت در شمال ارزش قرارداد نیز مشارکت خواهد داشت.

بیل نلسون، مدیر ناسا در اعلام جایزه Blue Origin گفت: “ما در حال انجام سرمایه گذاری اضافی در زیرساخت هایی هستیم که راه را برای فرود اولین انسان ها در مریخ هموار می کند.” جاه طلبی های مشترک ما در حال حاضر کمتر از زمانی نیست که پرزیدنت کندی به نسلی از رویاپردازان جرأت کرد تا به ماه سفر کنند.”

رندر یک هنرمند از فرودگر ماه.

منشاء آبی

بزوس در الف توییت جمعه او “مفتخر است که در این سفر با ناسا برای فرود فضانوردان روی ماه – این بار برای ماندن” در این سفر باشد.

تیم تحت رهبری Blue Origin – که شامل لاکهید مارتین، بوئینگ، دریپر، Astrobotic و Honeybee Robotics است – در صدر پیشنهاد تیمی به رهبری Dynetics متعلق به Leidos قرار گرفت. پیشنهادهای دیگری نیز انتظار می رفت، اما احتمالاً تا زمانی که ناسا اسنادی را منتشر نکند که روند انتخاب خود را توضیح می دهد، فاش نخواهند شد.

برای دریافت نسخه های هفتگی خبرنامه سرمایه گذاری در فضا CNBC اینجا ثبت نام کنید.

این مسابقه که به عنوان برنامه توسعه پایدار ماه (SLD) شناخته می شود، اساساً یک مسابقه شانس دوم بود که ناسا پس از اینکه اسپیس ایکس ایلان ماسک تنها برنده اولین قرارداد فرودگر خدمه در سال 2021 بود، ترتیب داد.

اولین برنامه که سیستم فرود انسانی (HLS) نام داشت، قراردادی نزدیک به 3 میلیارد دلار به اسپیس ایکس داد تا موشک استارشیپ خود را برای ماموریت های آرتمیس توسعه دهد. پیش از جایزه HLS، انتظار می‌رفت که ناسا دو برنده را انتخاب کند، اما بودجه آژانس در آن زمان و پیشنهاد مقرون به صرفه‌تر اسپیس ایکس باعث شد که یک برنده وجود داشته باشد.

هر دو HLS و SLD بخشی از برنامه Artemis ناسا برای فرود فضانوردان بر روی ماه هستند، با این آژانس امیدوار است که طی چند سال آینده پرواز خدمه به سطح ماه را آغاز کند. در ماه دسامبر، ناسا اولین ماموریت آرتمیس را که هیچ سرنشینی نداشت، با موشک سیستم پرتاب فضایی (SLS) و فضاپیمای اوریون به دور ماه برای اولین بار انجام داد.

یک حماسه درهم و برهم

ایلان ماسک موسس اسپیس ایکس (L) و جف بزوس بنیانگذار آمازون و بلو اوریجین.

گتی ایماژ

رقابت با Starship

چرا Starship برای آینده SpaceX ضروری است؟

سال گذشته، نلسون استدلال پشت فرآیند مناقصه دوم برای اضافه کردن یک فرودگر ماه دیگر ساخت خصوصی را توضیح داد و گفت: “رقابت برای موفقیت ما حیاتی است.”

نلسون گفت: «ما می‌توانیم از این پول با همکاری با یک صنعت تجاری استفاده کنیم و از طریق رقابت، این هزینه‌ها را به ناسا کاهش دهیم. در طول شهادت سنا در سال 2022.

اسپیس ایکس در این مدت به توسعه موشک استارشیپ با ارتفاع نزدیک به 400 فوت ادامه داده است. این شرکت در ماه آوریل برای اولین بار تلاش کرد تا با این وسیله نقلیه به فضا برسد. اخیرا، ماسک تخمین زده است که اسپیس ایکس امسال حدود 2 میلیارد دلار برای توسعه Starship هزینه خواهد کرد و انتظار دارد که این شرکت با پرتاب بعدی خود به مدار زمین برسد.

سال گذشته، ناسا بر اساس قرارداد HLS، یک جایزه 1.15 میلیارد دلاری اضافی به اسپیس ایکس اعطا کرد و از گزینه خرید دومین فرود نمایشی خدمه از این شرکت استفاده کرد. به این ترتیب ارزش کل قرارداد HLS اسپیس ایکس تا سال 2027 به 4.2 میلیارد دلار رسید.

طبق سوابق فدرال، تا به امروز، ناسا حدود 1.8 میلیارد دلار به SpaceX تحت HLS پرداخت کرده است.