مک کارتی می‌گوید تا زمانی که بایدن باز نگردد، مذاکرات مربوط به بدهی از سر گرفته نمی‌شود

کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا (رئیس کالیفرنیا) با میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه سنای ایالات متحده، پس از مذاکرات محدودیت بدهی در کاخ سفید در واشنگتن، ایالات متحده، در 9 مه 2023، با خبرنگاران صحبت می‌کند.

کوین لامارک | رویترز

همانطور که کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه به خبرنگاران گفت، جمهوری خواهان تنها زمانی به مذاکرات ادامه خواهند داد که جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن از اجلاس سران گروه هفت در ژاپن بازگردد.

مک کارتی در مورد مذاکرات جاری پیرامون سقف بدهی گفت: متأسفانه کاخ سفید به عقب حرکت کرد. او افزود: «من فکر نمی‌کنم تا زمانی که رئیس‌جمهور به کشور بازگردد، نتوانیم جلو برویم.»

بایدن قرار است روز یکشنبه از اجلاس G-7 به واشنگتن دی سی بازگردد. رئیس جمهور در یک کنفرانس مطبوعاتی از اجلاس گفت که “اصلا” نگران مذاکرات نیست و معتقد است “ما قادر خواهیم بود از نکول جلوگیری کنیم و کاری شایسته انجام خواهیم داد.”

افشای مک کارتی مبنی بر اینکه مذاکرات مجدداً متوقف شده است، حداقل در حال حاضر، آخرین مانعی است که در بحث کنگره در مورد اینکه با محدودیت بدهی معلق چه باید کرد. جانت یلن، وزیر خزانه داری، اول ژوئن را به عنوان اولین تاریخی که در آن ایالات متحده ممکن است برای پرداخت بدهی هایی که دولت از قبل متحمل شده است با کمبود پول مواجه شود، تعیین کرد.

هر توافقی برای افزایش یا تعلیق سقف بدهی باید در مجلس نمایندگان تحت رهبری حزب جمهوری‌خواه و سنا تحت کنترل دموکرات‌ها تصویب شود و قانون‌گذاران کلیدی در هر دو حزب اذعان کرده‌اند که لایحه سازش نهایی ممکن است برای تندروها غیرقابل قبول باشد.

مذاکرات پرمخاطره بر سر افزایش سقف بدهی عصر جمعه در ساختمان کنگره از سر گرفته شد، ساعاتی پس از آن که مذاکرات در اواسط روز متوقف شد، زمانی که مذاکره کنندگان جمهوری خواه از اتاق خارج شدند و کاخ سفید را برای ادامه مذاکرات مقصر دانستند.