مکرون فرانسه و رئیس اتحادیه اروپا از چین خواستند در جنگ اوکراین میانجیگری کند

رئیس جمهور چین، شی جین پینگ (L) و همتای فرانسوی اش امانوئل ماکرون در مراسم استقبال رسمی در پکن در 6 آوریل 2023 شرکت می کنند.

لودویک مارین | خبرگزاری فرانسه | گتی ایماژ

دو تن از بزرگان سیاسی اروپا روز پنجشنبه با رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، در زمانی که روابط اتحادیه اروپا و چین در یک دوراهی جدی قرار دارد، گفتگو کردند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، پس از یک مراسم بزرگ نظامی و مذاکرات دوجانبه و سه جانبه، از شی خواست تا روسیه را به عقل بازگرداند.

او گفت چین همچنین می‌تواند به بازگرداندن مسکو که پکن با آن روابط دوستانه دارد، به میز مذاکره بازگرداند، بیش از یک سال پس از آغاز تهاجم کامل کرملین به اوکراین.

به گزارش رویترز، شی گفت که همه کشورها باید به تعهدات خود در خصوص عدم استفاده از تسلیحات هسته‌ای احترام بگذارند و از هر اقدامی که منجر به وخامت بیشتر بحران یا حتی خارج شدن آن از کنترل شود، خودداری کنند.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا که برای گفت‌وگو با شی در پکن به سر می‌برد، در یک کنفرانس خبری گفت: «به‌عنوان عضوی از شورای امنیت سازمان ملل، مسئولیت بزرگی بر عهده دارد – ما انتظار داریم که چین نقش خود را ایفا کند و یک عادلانه را ترویج کند. صلح، صلحی که به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین، یکی از سنگ بنای منشور سازمان ملل احترام می گذارد.

وی افزود: اتحادیه اروپا روی چین حساب می کند که تجهیزات نظامی را به طور مستقیم یا غیرمستقیم در اختیار روسیه قرار ندهد، که “به طور قابل توجهی به روابط ما آسیب می رساند” و “نقض قوانین بین المللی” است.

فون در لاین گفت: من رئیس جمهور شی را تشویق کردم که با رئیس جمهور زلنسکی تماس بگیرد. شی دوباره بر تمایل خود برای صحبت در زمانی که شرایط و زمان مناسب باشد، تاکید کرد.

رئیس کمیسیون اروپا اورسولا فون در لاین (C) برای دیدار با شی جین پینگ رئیس جمهور چین و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در تالار بزرگ مردم در پکن در 6 آوریل 2023 وارد می شود.

Laurent Fievet | Afp | گتی ایماژ

فون در لاین همچنین در مورد چین و روابط تجاری و تجاری اتحادیه اروپا گفتگو کرد.

او گفت که اتحادیه اروپا نگران کسری تجاری خود با چین، اجرای حقوق مالکیت معنوی و عدم اجازه به شرکت‌های اتحادیه اروپا برای فعالیت در یک شرایط برابر در بازار چین است.

این منجر به درخواست برخی برای جدا شدن از چین شده است. “من شک دارم که این یک استراتژی مناسب یا مطلوب است.» او گفت: «ما می خواهیم مسائل فعلی را از طریق گفتگو حل کنیم… تمسخر از طریق دیپلماسی».

چین بزرگترین منبع واردات اتحادیه اروپا و سومین خریدار بزرگ کالاهای اتحادیه اروپا در سال 2022 بود که اهمیت اقتصادی پکن برای اروپا را برجسته می کند. این امر به ویژه زمانی مهم است که رشد اقتصادی اتحادیه اروپا در برابر جنگ جاری در اوکراین آسیب پذیر باشد.

در نتیجه این بلوک 27 عضوی، به دنبال توسعه روابط اقتصادی با چین، و همچنین تأیید مجدد روابط نزدیک سیاسی و فرهنگی با ایالات متحده است. این وظیفه به ویژه با تشدید لفاظی‌های ضد پکن توسط دولت ایالات متحده دشوار شده است – به ویژه در پی تهاجم روسیه به همسایه خود اوکراین، که اروپا را حتی برای انرژی و امنیت بیشتر به ایالات متحده متکی کرده است.

نیکلاس پواتیر، پژوهشگر بروگل، دوشنبه به CNBC گفت: «اروپا بسیار به موقعیت ایالات متحده نزدیک شده است.» وی افزود که بروکسل می خواهد وابستگی به چین را کاهش دهد. اتحادیه اروپا برای انرژی به شدت به روسیه متکی بود و اکنون می خواهد از انجام اشتباهات مشابه با سایر نقاط جهان اجتناب کند.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا با شی جین پینگ رئیس جمهور چین دیدار کردند.

استخر | اخبار گتی ایماژ | گتی ایماژ

پواتیه گفت: «به طور کلی، توافق نظر وجود دارد که ما باید کاری در مورد اتکای بیش از حد خود به چین انجام دهیم و اطمینان حاصل کنیم که آنها از کشورهای کوچک عضو باج خواهی نمی کنند.

پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا هفته گذشته با رئیس جمهور چین دیدار کرد. جوزپ بورل، دیپلمات ارشد سیاست خارجی اروپا نیز هفته آینده به چین می رود.