معامله گران شانس کاهش نرخ بهره فدرال رزرو را پس از گزارش تورم افزایش می دهند

خریداران در جریان افتتاحیه بزرگ یک فروشگاه عمده فروشی Costco در کایل، تگزاس، در روز پنجشنبه، 30 مارس 2023.

جردن ووندرهار | بلومبرگ | گتی ایماژ

حتی با وجود تورم بسیار بالاتر از هدف فدرال رزرو، بازارها روز چهارشنبه متقاعدتر شدند که بانک مرکزی تا ماه سپتامبر نرخ بهره را کاهش خواهد داد.

نرخ تورم سالانه که با شاخص قیمت مصرف کننده اندازه گیری می شود در ماه آوریل به 4.9 درصد کاهش یافت که پایین ترین سطح آن در دو سال اخیر است اما همچنان بیش از دو برابر هدف 2 درصدی فدرال رزرو است.

اخبار مربوط به سرمایه گذاری

انتظار می رود آخرین قرائت تورم نشان دهد که قیمت ها همچنان در حال افزایش است

CNBC Pro

با این حال، با توجه به ردیاب گروه CME Fed Watch در مورد قیمت ها در بازار آتی صندوق های فدرال، با این حال، برای معامله گران کافی بود تا شانس کاهش نرخ بهره را تا نزدیک به 80 درصد افزایش دهند. در واقع، قرارداد وجوه فدرال فدرال اکتبر متضمن نرخ سیاستی 4.84٪ یا تقریباً یک چهارم کامل کمتر از نرخ موثر فعلی 5.08٪ بود.

با این حال، در میان تحلیلگران و اقتصاددانان وال استریت، مورد کاهش نرخ بهره همچنان متزلزل است.

بیل آدامز، اقتصاددان ارشد کامریکا بانک گفت: زمان کاهش نرخ اول هم به سرعت کاهش تورم و هم به سرعت کم شدن بازار کار بستگی دارد. یک تصویر ملایم‌تر از اشتغال و کاهش بیشتر نرخ تورم به فدرال رزرو اجازه می‌دهد تا از ابتدای پاییز امسال کاهش نرخ بهره را آغاز کند.

با این حال، به نظر می رسد که سقف کاهش نرخ بهره بالا باشد، حتی اگر بانک مرکزی تصمیم بگیرد که می تواند فعلاً افزایش نرخ را متوقف کند.

جان ویلیامز، رئیس فدرال رزرو نیویورک، سیاست گذار و رای دهنده تاثیرگذار در کمیته بازار آزاد فدرال تعیین کننده نرخ، روز سه شنبه گفت که انتظار ندارد این سیاست به هیچ وجه در سال جاری کاهش یابد، اگرچه او احتمال فراتر از آن را باز گذاشت.

او در جریان حضور در باشگاه اقتصادی نیویورک گفت: «در پیش‌بینی من، ما باید یک سیاست محدودکننده را برای مدتی طولانی حفظ کنیم تا مطمئن شویم که واقعاً تورم را پایین می‌آوریم». من در پیش بینی پایه خود دلیلی برای کاهش نرخ بهره در سال جاری نمی بینم.

با این حال، بازارها برای سال 2023 در کاهش های متعدد قیمت گذاری می کنند که در مجموع 0.75 واحد درصد است که نرخ معیار فدرال رزرو را به محدوده هدف 4.25٪ -4.5٪ کاهش می دهد. بانک مرکزی نرخ وجوه فدرال خود را هفته گذشته یک چهارم واحد افزایش داد و به 5.0-5.25 درصد رساند، دهمین افزایش آن از مارس 2022 تاکنون.

سیاست‌گذاران احتمالاً در ماه‌های آینده به کاهش این انتظارات برای سیاست‌گذاری آسان‌تر ادامه خواهند داد، حتی اگر تصمیم به افزایش نرخ‌ها نکنند.

اقتصاددان ارشد سابق PIMCO: به طور کلی پیام فدرال رزرو برای مدت طولانی تری بالا خواهد بود

پل مک کالی، مدیر عامل سابق پیمکو، “این چیزی است که آنها واقعاً از آن عقب می اندازند، انتظارات ما در بازار است که قرار است آنها را کاهش دهند. اما آنها این تصور را ندارند که اوج نرخ بالاتر خواهد بود.” و در حال حاضر کارشناس ارشد اقتصاد کلان مالی برای کورنل، چهارشنبه در CNBC “Squawk on the Street” گفت.

مک‌کالی با استفاده از یک اصطلاح بازار برای ترجیح نرخ‌های بالاتر و سیاست‌های پولی سخت‌تر می‌گوید: «آن‌ها تا زمانی که به خوانش‌های پاکی زیادی دست پیدا کنند که واقعاً به جایی که می‌خواهیم رسیده‌ایم، کاملاً جنگ‌طلب به نظر می‌رسند.

گزارش CPI آوریل سیگنال‌های متفاوتی را در مورد اینکه تورم به کجا می‌رود ارائه می‌دهد، با قرائت اصلی، بدون احتساب هزینه‌های غذا و انرژی، سالانه 5.5 درصد ثابت است.

علاوه بر این، یک سنج فدرال رزرو آتلانتا از “CPI چسبنده”، که قیمت‌هایی را که تمایل زیادی به حرکت ندارند، اندازه‌گیری می‌کند، در ماه آوریل فقط کمی پایین‌تر به 6.5% رسید. CPI با قیمت انعطاف‌پذیر، که اقلام بی‌ثبات‌تری مانند هزینه‌های غذا و انرژی را اندازه‌گیری می‌کند، با افزایش 0.3 درصدی به 1.9 درصد افزایش یافت.

کورت رانکین، اقتصاددان ارشد PNC در پاسخ به داده های CPI نوشت: «این واقعیت که نرخ سالانه تورم اصلی بسیار بالاتر از هدف فدرال رزرو 2 درصد است و هیچ نشانه ای از روند نزولی نشان نمی دهد، بسیار مهم است. قبل از اینکه بتوان انتظار داشت که لفاظی سیاست پولی فدرال رزرو تغییر کند، کاهش در این زمینه ضروری خواهد بود.

قبل از انتشار CPI، بازارها با احتمال 20 درصدی افزایش نرخ در نشست FOMC 13-14 ژوئن قیمت گذاری می کردند. پس از جلسه، این احتمال به 8.5 درصد کاهش یافت.

اندرو هانتر، معاون اقتصاددان ارشد در کپیتال اکونومیکس، نوشت: این اتفاق با وجود اینکه «روند نزولی قبلی به طور موقت متوقف شده است» برای تورم رخ داد.

هانتر گفت: «ما فکر نمی‌کنیم که این امر فدرال رزرو را متقاعد کند که در نشست ژوئن FOMC دوباره افزایش یابد، اما این خطر را نشان می‌دهد که نرخ‌ها باید برای مدتی بیشتر از آنچه ما تصور می‌کردیم بالا باقی بمانند.