مدیکر ممکن است بر سر مذاکرات قیمت دارو با پیگرد قانونی روبرو شود

آلبرت بورلا، مدیر عامل فایزر، طی یک کنفرانس مطبوعاتی با رئیس کمیسیون اروپا پس از بازدید برای نظارت بر تولید واکسن Pfizer-BioNTech Covid-19 در کارخانه شرکت داروسازی ایالات متحده Pfizer، در Puurs، بلژیک، 23 آوریل 2021 صحبت می کند. .

جان تیس | خبرگزاری فرانسه | گتی ایماژ

فایزر مدیر عامل شرکت آلبرت بورلا روز پنجشنبه گفت شرکت‌های دارویی احتمالاً علیه مذاکرات قیمت داروی مدیکر، که هدف آن کاهش هزینه‌ها برای آمریکایی‌های مسن‌تر است، اقدام قانونی خواهند کرد، اما احتمالاً سود شرکت را کاهش می‌دهد.

بورلا در جریان مصاحبه مستقیم با رویترز گفت: «من فکر می‌کنم که اقدامات قانونی صورت خواهد گرفت، اما مطمئن نیستم که بتوانیم قبل از سال 2026 جلوی هر چیزی را بگیریم یا خیر».

بورلا به ماده‌ای در قانون کاهش تورم دولت بایدن اشاره کرد که به برنامه مدیکر اجازه می‌دهد هر ساله قیمت‌های پرهزینه‌ترین داروهای تجویزی را مذاکره کند.

اولین مذاکرات در سپتامبر آغاز می شود و قیمت های جدید در سال 2026 اعمال می شود.

او گفت که “مطمئن ترین راه” برای توقف مذاکرات این است که از کنگره بخواهیم قانونی ارائه کند که طرح دولت فدرال را اصلاح کند. اما بورلا خاطرنشان کرد که نسبت به این اتفاق “خوشبین” نیست.

دموکرات‌ها سنا را کنترل می‌کنند و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، احتمالاً چنین لایحه‌ای را وتو خواهد کرد.

منابع صنعتی به رویترز گفتند که برخی از داروسازان در حال آماده شدن برای مبارزه با مذاکرات دارویی Medicare هستند.

بورلا این طرح را “مذاکره با تفنگ به سر” نامید.

او استدلال کرد که این کار باعث کاهش سود دارویی می‌شود و هزاران شرکت را مجبور می‌کند از توسعه داروهای نجات‌دهنده زندگی عقب نشینی کنند.

او گفت: «آنها بسیار مراقب خواهند بود که کجا و چقدر در تحقیقات سرمایه گذاری کنند.

بورلا آن را «متاسفانه» خواند که دولت قانونی را وضع کرد که «معان کننده‌های زیادی» برای صنعت ایجاد می‌کند، حتی پس از مشاهده نقش محوری شرکت‌ها در طول همه‌گیری کووید-19.

بورلا گفت: “ما در حال خروج از یک بحران بهداشت جهانی هستیم که در نتیجه کووید به یک بحران مالی تبدیل شد. اما تنها دلیلی که امروز اینجا هستیم این بود که صنعت علوم زیستی پر رونقی داشتیم.” آنها آزمایش‌ها، واکسن‌ها، درمان‌ها را انجام دادند.

فایزر و داروساز رقیب مدرنا توسعه دهندگان پیشرو واکسن کووید هستند.

بورلا علی‌رغم انتقاداتش، برخی جنبه‌های مثبت قانون را برای بیماران تأیید کرد، مانند هزینه‌های کمتر از جیب داروها.

یکی دیگر از مفاد قانون کاهش تورم، فایزر و سایر شرکت‌های داروهای نسخه‌ای را ملزم می‌کند تا در صورتی که قیمت داروهایشان سریع‌تر از نرخ تورم افزایش یابد، از طریق تخفیف‌ها وجه مدیکر را بازپرداخت کنند.

وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده در ماه مارس گفت که پنج داروی فایزر جزو اولین مجموعه از 27 داروی نسخه B هستند که از اول آوریل مشمول تخفیفات تورمی Medicare خواهند شد.