مجمع سهامداران تسلا 2023

در یک نمای هوایی، دفتر مرکزی شرکت تسلا در 03 ژانویه 2023 در شهرستان تراویس، تگزاس دیده می شود.

براندون بل | گتی ایماژ

تسلا به تازگی نشست سالانه سهامداران 2023 خود را در کارخانه آستین، تگزاس، روز سه شنبه آغاز کرد و سهامداران رای به اضافه کردن CTO سابق تسلا JB Straubel، که اکنون مدیر عامل Redwood Materials است، به هیئت مدیره این خودروساز رای دادند.

Redwood Materials زباله‌های الکترونیکی و باتری‌ها را بازیافت می‌کند و سال گذشته قراردادی چند میلیارد دلاری با تامین‌کننده تسلا پاناسونیک منعقد کرد.

پس از رای سهامداران، ایلان ماسک، مدیرعامل، بخش خود را از جلسه با تعهد به انجام ممیزی شخص ثالث از زنجیره تامین کبالت تسلا آغاز کرد، یعنی اطمینان حاصل شود که هیچ کودک کار در هیچ یک از تامین کنندگان کبالت تسلا وجود ندارد.

کبالت یک عنصر حیاتی برای تولید باتری‌هایی است که در خودروهای الکتریکی تسلا و بسته‌های باتری پشتیبان مورد استفاده در خانه‌ها و برای پروژه‌های انرژی در مقیاس کاربردی قرار می‌گیرند. ماسک به تشویق سرمایه‌گذاران حاضر در جلسه گفت: «حتی برای مقدار کمی کبالتی که برایمان انجام می‌دهیم، شش هفته تا یکشنبه مطمئن می‌شویم که هیچ کودک کار مورد استثمار قرار نمی‌گیرد».

ماسک همچنین گفت که انتظار دارد یک محیط اقتصادی چالش برانگیز تا دوازده ماه آینده ادامه داشته باشد و بسیاری از شرکت‌ها ورشکست شوند. اما پس از آن، او معتقد است، اقتصاد بهبود خواهد یافت و تسلا در موقعیت خوبی قرار خواهد گرفت. او همچنین پیش‌بینی کرد که تسلا مدل Y در سال جاری پرفروش‌ترین خودروی کره زمین خواهد بود.

ماسک همچنین اعلام کرد که تسلا قصد دارد نوع جدیدی از واحد محرکه را تولید کند که به گفته او به کاربید سیلیکون کمتری نسبت به قطارهای محرک قبلی و بدون عناصر خاکی کمیاب نیاز دارد. وی افزود که تسلا همچنین به معماری جدید و ولتاژ پایین در خودروهای خود تغییر خواهد داد که باید مس کمتری نیاز داشته باشد.

ماسک بعداً در سخنرانی خود به تجارت ذخیره انرژی شرکت افتخار کرد و گفت که رشد فروش «باتری‌های بزرگ» سریع‌تر از رشد در بخش اصلی خودروسازی شرکت است.

از زمان آخرین نشست سالانه این سازنده خودروهای الکتریکی در آگوست 2022، لئو کوگوان، بزرگترین سهامدار خرده فروشی تسلا، از ماسک به دلیل فروش میلیاردها دلار دارایی تسلا برای تامین مالی خرید 44 میلیارد دلاری توییتر، شرکت رسانه های اجتماعی، انتقاد کرده است.

کوگوان که یک میلیاردر و موسس شرکت خدمات فناوری اطلاعات SHI International است، هیئت مدیره شرکت را فراخواند برای “انجام شوک درمانی برای احیای قیمت سهام”، یعنی از طریق خرید سهام در اواخر سال گذشته.

ماسک هم‌اکنون به‌عنوان مدیرعامل تسلا، اسپیس‌ایکس و توییتر به‌طور همزمان فعالیت می‌کند، اما اخیراً اعلام کرد که مدیر عامل جدیدی را برای توییتر به نام لیندا یاکارینو، رئیس سابق تبلیغات در NBC یونیورسال استخدام کرده است. ماسک قصد دارد در نقش مدیر ارشد فناوری در توییتر بماند.

برخی از سرمایه‌گذاران نهادی تسلا به ماسک توصیه می‌کنند که حواسش به نقش جدیدش به‌عنوان مدیرعامل توییتر بسیار پرت شده است و نمی‌تواند در راس تسلا عملکرد مطلوبی داشته باشد. آنها همچنین از هیئت مدیره تسلا به رهبری رابین دنهولم به دلیل ناتوانی در مهار او و محافظت از منافع سهامداران انتقاد کرده اند.

پس از اینکه ماسک رسماً توییتر را تصاحب کرد، سهام تسلا در 28 اکتبر 2022 به 228.52 دلار بسته شد. با شروع جلسه، آنها در 16 مه 2023 با قیمت 166.52 دلار بسته شدند.

در نشست سالانه سهامداران تسلا در سال 2022، ماسک یک رکود اقتصادی 18 ماهه را پیش‌بینی کرد، احتمال بازخرید سهام را به چالش کشید و به سرمایه‌گذاران گفت که هدف کسب و کار خودروهای الکتریکی تولید سالانه 20 میلیون خودرو تا سال 2030 است که به نظر او به 12 کارخانه نیاز دارد. در مجموع هر کدام 1.5 تا 2 میلیون دستگاه در سال تولید می کنند.

در آن زمان، ماسک همچنین به سرمایه گذاران گفت که Cybertruck با تاخیر طولانی مدت، مشخصات و قیمتی که در ابتدا در زمان رونمایی این پیکاپ زاویه ای در سال 2019 توسط این شرکت داده شده بود را نخواهد داشت.

این یک داستان در حال توسعه است، لطفاً برای به روز رسانی دوباره بررسی کنید.

افشا: NBCUniversal شرکت مادر CNBC است.