متا با یک مشکل بزرگ تبلیغات فیس بوک مواجه شد، مشتریان در مورد بازپرداخت سوال می کردند

مارک زاکربرگ، مدیر اجرایی Meta Platforms Inc.، در طول رویداد مجازی Meta Connect در نیویورک، ایالات متحده، در روز سه شنبه، 11 اکتبر 2022، سخنرانی می کند.

مایکل ناگل | بلومبرگ | گتی ایماژ

در آخر هفته، الکس گورلیک آنچه را بدترین نقص فیس بوک در دهه ای که در تبلیغات دیجیتالی کار کرده است، تجربه کرد.

Gorlick، مدیر عامل آژانس بازاریابی Intensify، روز یکشنبه یکی از حساب های مشتری خود را چک کرد و متوجه شد که 90٪ از بودجه روزانه تبلیغات فیس بوک خود را تا ساعت 9 صبح خرج کرده است، به این معنی که تنها 10٪ برای 15 ساعت باقی مانده باقی مانده است. روز

سپس متوجه شد که این مشکل گسترده است و کل پایگاه مشتری او را در بر می گیرد. گورلیک گفت که همه آن تبلیغ‌کنندگان اساساً بیشتر پول خود را برای یک روز هدر داده‌اند و تقریباً سه برابر مبلغی را که معمولاً برای جذب مشتری خرج می‌کنند، خرج کرده‌اند.

گورلیک به CNBC گفت: نتایج وحشتناک بود. “این بزرگترین نقصی است که تا به حال در تبلیغات فیس بوک دیده ام.”

برای برندهایی که در حال حاضر هزینه‌های تبلیغات را کاهش می‌دهند تا از طریق اقتصاد ضعیف و بازار تبلیغات موبایلی که دیگر امکان هدف‌یابی بر اساس داده‌های کاربر را ندارد، مدیریت کنند، اشتباه فیس‌بوک چیزی بیش از یک اتفاق ناگوار است. در صنایع کم حاشیه، که هر دلار اهمیت دارد، می تواند یک آخر هفته سودآور را به یک بازنده بزرگ تبدیل کند، در حالی که سوالات بیشتری در مورد قابلیت اطمینان سیستم های تبلیغاتی فیس بوک ایجاد می کند.

یکی از سخنگویان متا والدین فیس بوک تأیید کرد که یک نقص تبلیغاتی وجود دارد، اما از ارائه جزئیات یا توضیح در مورد علت وقوع آن خودداری کرد.

این سخنگو گفت: «یک مشکل فنی که اکنون حل شده است باعث بروز مشکلاتی در تحویل آگهی برای برخی از تبلیغ‌کنندگان شده است.

نحوه کار حراج های تبلیغاتی فیس بوک

در یک حراج معمولی تبلیغات آنلاین فیس بوک، یک شرکت می تواند مقدار معینی پول را برای اجرای تبلیغات در سرویس رسانه های اجتماعی در طول یک روز اختصاص دهد تا تعداد چشم ها را به حداکثر برساند. به نظر می‌رسد که در روز یکشنبه، سیستم تبلیغات فیس‌بوک تعداد زیادی تبلیغات بیش از حد معمول را در ساعات صبح جمع‌آوری کرده است که منجر به یک روز بسیار ناکارآمد شده است.

شرکت تجزیه و تحلیل داده و بازاریابی Varos داده‌هایی ارائه کرد که نشان می‌دهد از بین بیش از 3000 شرکت تجارت الکترونیک و شرکت‌های مستقیم به مصرف‌کننده که از فناوری آن استفاده می‌کنند، اشکال نرم‌افزاری باعث شده است که اکثر آنها افزایش هزینه به ازای هر هزار نمایش را تجربه کنند. در صنعت CPM ها را صدا بزنید.

به گفته واروس، حدود 36 درصد از شرکت ها “به طور قابل توجهی تحت تاثیر این اشکال” قرار گرفتند، به این معنی که CPM آنها حداقل دو برابر شده است. یاردن شاکد، مدیر عامل واروس گفت که یک سوم دیگر از شرکت‌ها “افزایش قابل توجهی را تجربه کردند، اما نه مانند غم انگیزان”.

شاکد گفت که این اشکال منجر به “جنگ پیشنهادی برای هیچ” شده است. او آن را با Costco مقایسه کرد که یک توستر تصادفی فروخت که ناگهان آنقدر تقاضا داشت که قیمت آن بسیار فراتر از ارزش بازار بود.

شاکد گفت: «همه به دلایلی در نیمه‌های شب وارد شدند و جنگ پیشنهادی را بر سر آن توستر قدیمی شروع کردند. “میدونی، این کاملا مسخره است.”

این شرکت گفت، داده‌های مربوط به نقص ارائه شده توسط شرکت فناوری تبلیغاتی پروکسیما در 108 شرکت همچنین نشان داد که این شرکت‌ها “کل بودجه روز خود را در ساعات اولیه روز خرج کرده‌اند.”

پروکسیما خاطرنشان کرد، شرکت هایی که سقف هزینه یا محدودیت هایی را در کمپین های تبلیغاتی خود اعمال کردند، تحت تأثیر این نقص قرار نگرفتند. زمانی که شرکت‌ها کمپین‌های تبلیغاتی خود را به دلیل وجود اشکال خاموش کردند، برخی از برندهای بزرگ‌تر از این مزیت استفاده کردند و به دلیل عدم وجود رقابت، توانستند کمپین‌های تبلیغاتی موفق فیسبوک را در طول روز اجرا کنند.

علاوه بر این، باگ تبلیغات فیسبوک بر شرکت‌هایی که تبلیغات مرتبط با روز زمین را اجرا می‌کنند، تأثیر گذاشت.

“این واقعیت که روز زمین در روز شنبه، 22 آوریل بودnd به این معنی که برندهایی که برای روز زمین فروش داشتند بیشترین تأثیر را داشتند، مانند برندهای ارگانیک و دوستدار محیط زیست که بر روز زمین به عنوان یک دوره فروش کلیدی تمرکز داشتند.»

بری هات، مشاور بازاریابی عملکرد، گفت که در زمان بروز باگ، وضعیت شرکت‌هایی که تبلیغات فیس‌بوک را اجرا می‌کردند «بسیار عظیم، بسیار دردناک» به نظر می‌رسید.

با این حال، در نگاهی به گذشته، هات معتقد است که تأثیر کلی خطای تبلیغات ممکن است «بسیار کوچک» باشد، با توجه به این که در طرح بزرگ، شرکت‌ها گهگاه با خطاهای بزرگ تبلیغات متا برخورد می‌کنند که بر کمپین‌هایشان تأثیر می‌گذارد.

هات اشاره کرد که فیس بوک یک روز قبل از جمعه سیاه در سال 2020 یک مشکل تبلیغاتی بزرگ و همچنین یک اشکال مشابه دیگر را تجربه کرد زودتر آن تابستان

بازپرداخت؟

به گفته کارشناسان صنعت، مسئله اصلی برای تبلیغ‌کنندگان این است که آیا به دلیل این نقص از متا بازپرداخت می‌شوند یا خیر.

سخنگوی متا گفت که این شرکت در حال انجام “تحلیل دقیقی است که فرصت های بازپرداخت را ارزیابی می کند.”

“ما اطلاعات بیشتری در مورد روند بازپرداخت داریم این سخنگوی در بیانیه ای افزود.

هات گفت: به دلیل این نقص، «تعدادی از تبلیغ‌کنندگان و صاحبان کسب‌وکار روز بسیار خوبی داشتند»، و افزود که آنها یک «هفته تلخ» خواهند داشت زیرا نمی‌دانند که آیا بازپرداخت می‌شوند یا خیر. آیا این مبلغ کاملی خواهد بود که آنها معتقدند باید بدهکار باشند یا تغییر بدهند.

او توصیه می‌کند که اگر تبلیغ‌کنندگان به نماینده پشتیبانی مشتری متا دسترسی داشته باشند – بخشی از متا که توسط اخراج‌ها آسیب دیده است – باید مرتباً در مورد بازپرداخت سؤال کنند، یا خطر نادیده گرفته شدن را دارند. زیرا خرده فروشان اغلب تصمیمات تجاری مانند تعداد محصولاتی که باید سفارش دهند یا بفروشند می گیرند

در تبلیغات آنلاین آنها، اشکال نرم افزاری می تواند بر سایر حوزه های کسب و کار یک شرکت نیز تأثیر بگذارد، نه صرفاً افزایش CPM آنها.

هات گفت: «اگر کسی چیزی در مورد آن نگوید، اساساً هیچ‌کس در شرکت به این مشکل اهمیت نمی‌دهد، بنابراین روی تبلیغ‌کنندگان حساب می‌کنند که در عرض یک یا دو هفته این مشکل را فراموش کنند. “من به همه می گویم – من خودم مجبور شدم این کار را انجام دهم – وقتی این مسائل اتفاق می افتد، می دانید، بوی زیادی در مورد آن ایجاد کنید.”

تماشا کردن: ایلان ماسک از زاکربرگ الهام گرفت تا تعداد کارمندان متا را کاهش دهد

ژن مانستر از Deepwater می گوید که ایلان ماسک از زاکربرگ الهام گرفت تا تعداد کارکنان متا را کاهش دهد.