ماسک و بافت در مورد چین و تایوان قبل از انتخابات 2024 هشدار دادند

گردشگران چینی در 6 آوریل 2023 در منطقه توریستی جزیره پینگتان، نزدیک‌ترین نقطه به تایوان، در استان فوجیان جنوب شرقی چین، از کنار یک تاسیساتی که تایوان (R) و سرزمین اصلی چین را به تصویر می‌کشد، می‌گذرند.

گرگ بیکر | خبرگزاری فرانسه | گتی ایماژ

به هم ریختگی روابط ایالات متحده و چین و افزایش تنش ها بر سر تایوان، رهبران تجاری با نفوذی مانند ایلان ماسک و وارن بافت را در مورد تهاجم احتمالی به صدا درآورده است – موضوعی که احتمالاً در مورد انتخابات 2024 رخ خواهد داد.

چین در حال حاضر موضوع مهمی در مبارزات انتخاباتی ایالات متحده خواهد بود زیرا رئیس جمهور شی جین پینگ برای گسترش قدرت کشورش تلاش می کند. سیاست چین در مورد تایوان، رهبر جهان در صنعت نیمه هادی، می تواند در نهایت آن را به تمرکز بیشتری تبدیل کند.

درگیری‌های میان تنگه‌ای قبلاً نظرات برخی از رقبای اصلی در رقابت‌های مقدماتی ریاست‌جمهوری جمهوری‌خواه را برانگیخته است که بر لزوم جلوگیری از تهاجم احتمالی چین به جزیره تأکید کرده‌اند. تایوان همچنین یکی از موضوعات مورد بحث در نشست این هفته گروه هفت در ژاپن است که رئیس جمهور جو بایدن در آن حضور دارد.

شی «اتحاد مجدد» تایوان را به نقطه کانونی دستور کار خود تبدیل کرده است و پکن خصومت‌ها علیه این جزیره را تشدید کرده است و اهمیت آن را برای اقتصاد جهانی در کانون توجه قرار داده و ترس از یک درگیری بزرگ بین‌المللی را که می‌تواند جنگ ویرانگر روسیه در اوکراین را تحت الشعاع قرار دهد، ایجاد کرده است.

“سیاست رسمی چین این است که تایوان باید یکپارچه شود. نیازی به خواندن بین خطوط نیست، می توان به سادگی خطوط را خواند.” تسلا مدیرعامل ماسک روز سه شنبه در مصاحبه ای با دیوید فابر از CNBC گفت.

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا درباره تنش‌های آمریکا و چین: وضعیت تایوان

ماسک گفت: «بنابراین من فکر می‌کنم یک چیز قطعی وجود دارد – این وضعیت اجتناب‌ناپذیر است.

تسلا همین ماه گذشته اعلام کرد که قصد دارد کارخانه جدیدی در شانگهای راه اندازی کند که باتری های “مگا پک” را می سازد.

اظهارات ماسک یک روز پس از سخنان بافت بیان شد برکشایر هاتاوی در پرونده ای فاش کرد که به طور کامل سهام خود را که اخیراً به دست آورده بود، رها کرده است شرکت تولید نیمه هادی تایوان، زمانی بیش از 4 میلیارد دلار ارزش داشت. بزرگترین سازنده تراشه جهان، مستقر در Hsinchu، تایوان، اکثر نیمه هادی های پیشرفته مورد استفاده توسط شرکت های برتر فناوری مانند سیب، آمازون، گوگل، کوالکام و بیشتر.

بافت در هفته‌های اخیر گفت که درگیری‌های ژئوپلیتیکی بر سر تایوان در تصمیم او برای تخلیه سهام در دو فصل مالی گذشته «مطمئناً مورد توجه» بوده است. و در یک تماس تحلیلگر در اوایل این ماه، بافت گفت که در حالی که شرکت “شگفت‌انگیز” است، او موقعیت خود را “با توجه به چیزهای خاصی که در جریان بود” “بازنگری” کرده است.

او گفت: “من نسبت به پایتختی که در ژاپن مستقر شده ایم احساس بهتری دارم تا تایوان. و ای کاش اینطور نبود، اما فکر می کنم این یک واقعیت است.”

در همین حال، ری دالیو، بنیانگذار صندوق سرمایه گذاری تایتان Bridgewater Associates، در اواخر آوریل یک پست طولانی در لینکدین نوشت و هشدار داد که ایالات متحده و چین در “آستانه جنگ” هستند – اگرچه او تصریح کرد که این می تواند به معنای جنگ تحریم ها باشد. قدرت نظامی

دواردریک مک نیل، تحلیلگر ارشد سیاست لانگ ویو گلوبال، در مصاحبه ای با CNBC گفت: نگرانی های ظاهری سه عضو فهرست ثروتمندترین افراد جهان توسط فوربس “کمی دیر به مهمانی می آید.”

مک نیل گفت: «این برای من ناامیدکننده است. ما سال‌ها در مورد این موضوع صحبت کرده‌ایم، و همچنین سعی کرده‌ایم نسبت به وابستگی بیش از حد به چین به عنوان منبع شما برای فروش محصولات هشدار دهیم. [and] تولید محصولات.”

او همچنین خاطرنشان کرد که برکشایر هاتاوی هنوز در BYD، یک سازنده خودروهای الکتریکی مستقر در شنژن، چین، سهام دارد. رک و پوست کنده، برای چین سودمند است که سرمایه گذاران را از تایوان بترساند و به آن اقتصاد آسیب برساند یا لکه دار کند، زیرا این یکی از سناریوها است. [in which] مک نیل گفت که آنها می توانند تایوان را بدون مداخله مسلحانه به عقب بیاندازند.

شرکت بافت تا سال گذشته بیش از نیمی از سهام BYD را که در اختیار داشت فروخته است.

مک نیل گفت: «فکر نمی‌کنم حمله قریب‌الوقوع باشد، اما این بدان معنا نیست که شما نباید از این زمان برای برنامه‌ریزی استفاده کنید. و آنچه من اغلب می بینم این است که کسب و کارها به نوعی فراتر از موضوع صحبت می کنند، به این امید که – امید یک استراتژی نیست – که این اتفاق نخواهد افتاد.

سیاست آمریکا در قبال تایوان

مقامات اطلاعاتی ایالات متحده گفته اند شی به ارتش چین فشار می آورد تا آماده تصرف تایوان تا سال 2027 باشد. [People’s Republic of China] به زور» پنتاگون در سال 2021 گفت.

چین مدعی است تایوان، یک دموکراسی خودگردان، بخشی از قلمرو آن است. این کشور تلاش کرده است تا جزیره را تحت عنوان “یک کشور، دو سیستم” جذب کند، وضعیتی که توسط دولت تایوان در تایپه رد شده است.

پکن در سال های اخیر به طور پیوسته فشار خود را بر تایوان در جبهه های اقتصادی و نظامی افزایش داده است. این کشور در ماه گذشته با انجام تمرینات رزمی بزرگ در نزدیکی تایوان، قدرت خود را افزایش داد و در عین حال متعهد شد که هرگونه نشانه ای از استقلال تایوان را سرکوب کند.

چین استفاده از زور برای کنترل تایوان را رد نکرده است.

تعاملات اخیر تایوان با آمریکا واکنش‌های تهاجمی را از سوی چین برانگیخته است. پس از اینکه نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان وقت، تابستان گذشته از تایپه بازدید کرد، چین موشک هایی را بر فراز تایوان پرتاب کرد و برخی از کانال های دیپلماتیک خود را با ایالات متحده قطع کرد.

نشست ماه گذشته در کالیفرنیا بین رئیس جمهور تایوان، تسای اینگ ون، و کوین مک کارتی، رئیس کنونی مجلس نمایندگان، از کالیفرنیا، تهدیدها و خشم بیشتری را از سوی پکن برانگیخت.

دواردریک مک‌نیل می‌گوید مک‌کارتی با رهبر تایوان به وضوح در مورد افزایش تجاوزات چینی ملاقات می‌کند

حتی در فضای سیاسی که هر دو حزب اصلی ایالات متحده از چین انتقاد کرده و نسبت به نفوذ جهانی تجاوزگر آن محتاط بوده اند، رهبران با احتیاط در مورد موضوع بی ثبات تایوان قدم گذاشته اند. آمریکا بیش از چهار دهه است که به طور رسمی سیاست “چین واحد” را به رسمیت شناخته است – که تایوان بخشی از سرزمین اصلی است – و چین متعهد شده است که روابط دیپلماتیک خود را با کشورهایی که به دنبال دیپلماسی رسمی با تایوان هستند، قطع کند.

در حالی که پلوسی در سفر خود به تایپه از علاقه آمریکا به حفظ دموکراسی تایوان صحبت کرد، در مقاله ای در واشنگتن پست در آن زمان تاکید کرد که سفر او “به هیچ وجه با سیاست دیرینه چین واحد در تضاد نیست.”

زمانی که بایدن سال گذشته گفت که در صورت حمله چین از جزیره، نیروهای آمریکایی از این جزیره دفاع خواهند کرد، ظاهراً موضع دیرینه آمریکا در قبال تایوان را شکست. با این حال، کاخ سفید معتقد است که سیاست ایالات متحده در مورد تایوان تغییری نکرده است.

رقبای 2024 وزنه می زنند

دالیو پیش‌بینی کرد که فاصله بین دو ابرقدرت در 18 ماه آینده تهاجمی‌تر خواهد شد، تا حدی به این دلیل که چرخه انتخابات 2024 ایالات متحده می‌تواند موجی از لفاظی‌های ضد چینی را آغاز کند.

شکی نیست که چین موضوع اصلی در مسیر مبارزات انتخاباتی خواهد بود. حداقل سه جمهوری‌خواه که به‌عنوان نامزدهای بالقوه ریاست‌جمهوری شناخته می‌شوند – ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا، گلن یانگکین، فرماندار ویرجینیا و جان بولتون، سفیر سابق سازمان ملل – اخیراً سفرهایی را به آسیا از جمله تایوان برای دیدار با رهبران متحدان آغاز کرده‌اند.

در همین حال، قانونگذاران ایالات متحده در هر سطحی مجموعه‌ای از قوانین را برای معکوس کردن نفوذ فزاینده چین تهیه کرده‌اند که برخی از آن‌ها متهم به ایجاد ترس شده است. و برخی از رقبای بالقوه ریاست جمهوری قبلاً با فراخوان هایی برای مقابله با تهاجم چین با قدرت مقابله کرده اند.

دیسانتیس در مصاحبه ای با Nikkei در حالی که در ژاپن بود گفت: شی به وضوح می خواهد تایوان را در مقطعی تصرف کند. دیسانتیس گفت: “او افق زمانی مشخصی دارد. می توان او را جسور کرد تا شاید این افق را کوتاه کند. اما من فکر می کنم در نهایت آنچه که چین به آن احترام می گذارد قدرت است.”

دیسانتیس زمانی که جنگ روسیه در اوکراین را به عنوان یک “مناقشه ارضی” توصیف کرد، به دلیل حمله قبلی به ژئوپلیتیک مورد انتقاد قرار گرفت. در مقابل، نظرات او در مورد سیاست ایالات متحده در قبال تایوان مبهم تر بود.

مایک پنس معاون رئیس جمهور سابق: آخرین کاری که باید انجام دهیم افزایش مالیات است

دیسانتیس در مورد حمله احتمالی چین به تایوان گفت: “من فکر می کنم سیاست ما باید واقعاً این باشد که محیط را به گونه ای شکل دهیم که واقعاً آنها را از انجام این کار منصرف کند.” “من فکر می کنم اگر آنها فکر می کنند که هزینه ها بیشتر از هر مزیتی است، پس من فکر می کنم که آنها متوقف می شوند. این باید هدف ما باشد.”

دیسانتیس که در حال آماده شدن برای اعلام رسمی کمپین ریاست جمهوری خود در هفته آینده است، به عنوان رقیب اصلی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا برای نامزدی جمهوری خواهان شناخته می شود.

ترامپ سال گذشته با اشاره به دولت بایدن گفت که انتظار دارد چین به تایوان حمله کند، زیرا پکن “می بیند که رهبران ما بی کفایت هستند”.

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور سابق، که می‌گوید تا ماه آینده تصمیم خود را در مورد نامزدی ریاست‌جمهوری خواهد گرفت، در ماه آوریل گفت که ایالات متحده باید فروش سخت‌افزار نظامی به تایوان را افزایش دهد تا چینی‌ها مجبور شوند هزینه‌های آن را قبل از آن حساب کنند. هر حرکتی علیه آن ملت انجام دهد».

پنس در مصاحبه ای در روز چهارشنبه در CNBC “Squawk Box” به تنش های بین تنگه ای به عنوان استدلالی علیه کاهش هزینه های نظامی ایالات متحده اشاره کرد.

او گفت: «در زمانی که چین به معنای واقعی کلمه هر ماه یک ناو جنگی جدید را شناور می‌کند و به تحریکات نظامی در سراسر آسیا و اقیانوسیه ادامه می‌دهد و روسیه در حال به راه انداختن جنگی غیرقابل تحریک در اروپای شرقی است، آخرین کاری که ما باید انجام دهیم کاهش هزینه‌های دفاعی است.»

نیکی هیلی، سفیر سابق سازمان ملل، که مبارزات انتخاباتی خود را در ماه فوریه آغاز کرد، در بیانیه‌ای به CNBC گفت: آمریکا مسائل را با چین حل و فصل می‌کند.

هیلی گفت: “آنها مراقب کارهایی هستند که ما در اوکراین انجام می دهیم. اگر همانطور که برخی از ما می خواهند دوستان خود را در اوکراین رها کنیم، فقط چین را تشویق می کند که به دوستان ما در تایوان حمله کند.”

“مثل تلاش برای جدا کردن دوقلوهای به هم چسبیده”

اما اراده سیاسی برای دفاع از تایوان در تهاجم چین ممکن است با نیروهای اقتصادی درگیر شود.

ماسک روز سه شنبه به CNBC گفت: “تقریبا هیچ کس متوجه نمی شود که اقتصاد چین و بقیه اقتصاد جهانی مانند دوقلوهای به هم چسبیده هستند. این مانند تلاش برای جدا کردن دوقلوهای به هم چسبیده است.” وخامت وضعیت همین است. و در واقع برای بسیاری از شرکت‌های دیگر بدتر از تسلا است. منظورم این است که مطمئن نیستم مثلاً از کجا می‌خواهید آیفون تهیه کنید.»

برخی از مدیران عامل بزرگ‌ترین بانک‌های آمریکا گفته‌اند که اگر به دنبال تهاجم به تایوان به چین دستور داده شود، تجارت خود را از چین خارج خواهند کرد. اما توصیف ماسک از اقتصاد درهم تنیده جهانی اغراق آمیز نیست – و بیشتر تمرکز روی TSMC است.

«اگر تایوان را بیرون می‌کشیدیم، مثل این بودیم که مغزمان را قطع کنیم، زیرا اقتصاد جهانی بدون آن کار نخواهد کرد. [TSMC] و تراشه هایی که امروز از تایوان بیرون می آیند، جان راتلج، استراتژیست ارشد سرمایه گذاری Safanad، چهارشنبه در برنامه “Power Lunch” CNBC در پاسخ به اظهارات ماسک گفت.

دیوید ساکس، محقق در شورای روابط خارجی، در CNBC گفت که اپل در “وضعیت بسیار سختی” قرار دارد زیرا پیشرفته ترین تراشه های مورد نیازش در یک ساختمان واحد در پردیس TSMC در تایوان ساخته می شوند.

دیوید ساکس از CFR می گوید اگر فکر کنیم می توانیم روی تراشه ها به خود اعتماد کنیم، خودمان را گول می زنیم.

مک نیل گفت که برتری تکنولوژیکی این شرکت در تولید نیمه هادی ها، که در انواع محصولات از خودرو گرفته تا ماشین لباسشویی مورد استفاده قرار می گیرد، منجر به تبدیل شدن آن به یک “نقطه شکست واحد” برای بسیاری از شرکت ها شده است.

اما او همچنین خاطرنشان کرد که اتکای جهانی به TSMC – از جمله چین، که طبق گزارش‌ها به این شرکت وابسته است تا حدود 70 درصد تراشه‌های مورد نیاز برای سوخت صنعت الکترونیک خود را تأمین کند – می‌تواند به‌عنوان نوعی سنگر در برابر تهاجم عمل کند.

مقاله ای از مرکز استیمسون در مورد “سپر سیلیکون” تایوان، نکته خوبی را در مورد این موضوع بیان می کند: “بدون شک، اولین بمب یا موشک چینی که باید بر روی جزیره بیفتد، تاثیر زنجیره تامین بیماری همه گیر کووید را شبیه به آن می کند. در مقایسه با سکسکه است.”

سیاست CNBC

بیشتر از پوشش سیاسی CNBC بخوانید:

با این وجود، تلاش‌هایی برای تنوع بخشیدن به صنعت از نظر جغرافیایی، از جمله از طریق سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد دلاری برای توسعه تولید تراشه TSMC در آریزونا، در حال انجام است.

مک نیل گفت که این موضوع نباید تنها حول محور TSMC و مشکلات احتمالی زنجیره تامین باشد.

او گفت: “برای دوستان تایوانی ما، این پیام می‌گوید که شما به آنها، زندگی‌شان، امنیت آنها فکر نمی‌کنید. برای من شخصاً، این پیامی نیست که بخواهم ارسال کنم.”

آماندا ماسیاس و مایکل بلوم از CNBC در این گزارش مشارکت داشتند.

افشاگری: دواردریک مک نیل یکی از مشارکت کنندگان CNBC است.