قرارداد شارژ فورد تسلا EV بر جنرال موتورز فشار می آورد

مدیر عامل فورد جیم فارلی در مورد همکاری جدید فورد-تسلا EV: این یک شرط بندی برای مشتریان ما است

دیترویت – یک معامله غافلگیرکننده بین فورد موتور و تسلا فناوری شارژ خودروهای الکتریکی و زیرساخت‌ها می‌تواند فشار جدیدی بر استراتژی‌های خودروهای الکتریکی دیگر خودروسازان وارد کند.

پیوند بین دو رقیب به مالکان فورد امکان دسترسی به بیش از 12000 سوپرشارژر تسلا در سراسر ایالات متحده و کانادا را از اوایل سال آینده خواهد داد. مهمتر از همه، نسل بعدی خودروهای برقی فورد – که تا اواسط دهه پیش‌بینی می‌شود – از دوشاخه شارژ تسلا استفاده خواهد کرد که به دارندگان خودروهای فورد اجازه می‌دهد بدون آداپتور در سوپرشارژرهای تسلا شارژ کنند.

این قرارداد فورد را در زمره اولین خودروسازانی قرار خواهد داد که به طور صریح به این شبکه متصل شده است.

جیم فارلی، مدیر عامل فورد و ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، روز پنجشنبه طی یک گفتگوی صوتی زنده در مورد این قرارداد اعلام کردند. فضاهای توییتر. صبح روز جمعه، فارلی اذعان کرد که این اتصال چالش هایی را برای رقبای فورد ایجاد می کند.

او در برنامه “Squawk Box” CNBC گفت: “من فکر می کنم جنرال موتورز و دیگران انتخاب بزرگی برای انجام دادن دارند.”

در نظرات فارلی اشاره شد که کدام دوشاخه برقی باید استاندارد برای شارژ در ایالات متحده باشد. وسایل نقلیه تسلا و شبکه سوپرشارژر آن از چیزی به نام NACS استفاده می کنند. سایر وسایل نقلیه می توانند از هر دو استفاده کنند، اما به آداپتور نیاز دارند.

فارلی به CNBC گفت: “CCS یک استاندارد عالی است، اما تقریباً توسط یک کمیته انجام شد، و من فکر می کنم GM و دیگران انتخاب بزرگی خواهند داشت.” “آیا آنها می خواهند شارژ سریع برای مشتریان داشته باشند؟ یا می خواهند به استاندارد خود پایبند باشند و شارژ کمتری داشته باشند؟

سهام فورد در معاملات روز جمعه بیش از 7 درصد افزایش یافت و بیش از 12 دلار به ازای هر سهم بود. سهام تسلا بیش از 5 درصد رشد کرد و به 194 دلار در هر سهم رسید.

مصاحبه کامل CNBC با جیم فارلی، مدیرعامل فورد را تماشا کنید

تام نارایان، تحلیلگر RBC Capital گفت: قرارداد فورد و تسلا می تواند یک منفی کوتاه مدت برای جنرال موتورز و سایر خودروسازانی باشد که به تعداد زیادی شارژر سریع دسترسی ندارند، که برای گسترش استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی بسیار مهم تلقی می شود.

نارایان در یادداشتی از سرمایه‌گذاران جمعه گفت: «این خبر بدیهی است که امروز برای سهام فورد مثبت است (و احتمالاً در کوتاه‌مدت برای GM/STLA منفی است)، اما در نهایت، ما فکر می‌کنیم که این باید به‌عنوان بازی طولانی تسلا در نظر گرفته شود.

تسلا می گوید که تقریباً 45000 کانکتور سوپرشارژر در سراسر جهان در 4947 ایستگاه سوپرشارژر دارد. این شرکت تعداد افراد در ایالات متحده را مشخص نمی کند. وزارت انرژی ایالات متحده گزارش می دهد که این کشور تنها حدود 5300 شارژر سریع CCS دارد.

جنرال موتورزبدون پرداختن به اظهارات فارلی، گفت: “بر این باور است که شبکه های شارژ باز و استانداردها بهترین راه برای فعال کردن پذیرش EV در سراسر صنعت هستند.” جنرال موتورز گفت که با گروهی از شرکت‌ها و انجمن مهندسان خودرو کار می‌کند تا یک استاندارد کانکتور باز برای CCS را توسعه دهد و به اصلاح آن ادامه دهد، که به گفته او برای “ساخت شبکه باز شارژ سریع در سراسر آمریکای شمالی” مهم است.

خودروساز دیترویت چندین همکاری با ارائه دهندگان شارژ EV را اعلام کرده و برای حمایت فدرال بیشتر از چنین زیرساخت هایی لابی کرده است.

Stellantis که نارایان از آن به عنوان شرکت دیگری یاد کرد که می تواند تأثیرات معامله فورد-تسلا را احساس کند، بلافاصله به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد.

“کاملا متعهد”

فارلی روز پنجشنبه گفت که فورد کاملا متعهد به یک پروتکل شارژ ایالات متحده است که شامل پورت پلاگین تسلا است.

ماسک، هنگام اعلام قرارداد با فارلی، به دیگر خودروسازان اشاره کرد که می توانند از شبکه سوپرشارژر تسلا استفاده کنند و پورت های شارژ این شرکت

ماسک روز پنجشنبه گفت: «کار با فورد، و شاید دیگران، می‌تواند آن را به استاندارد آمریکای شمالی تبدیل کند، فکر می‌کنم مصرف‌کنندگان برای آن بهتر خواهند بود».

فورد موستانگ Mach-E تمام الکتریکی در ایستگاه سوپرشارژر تسلا در حال شارژ.

آب کم عمق

تسلا قبلاً درباره باز کردن شبکه خصوصی خود برای سایر خودروهای برقی صحبت کرده بود. مقامات کاخ سفید در ماه فوریه اعلام کردند که تسلا متعهد شده است که تا پایان سال 2024 7500 ایستگاه شارژ خود را به روی رانندگان غیر تسلا EV باز کند.

شارژ عمومی وسایل نقلیه الکتریکی یک نگرانی عمده برای خریداران بالقوه است و هیچ خودروسازی دیگری به جز تسلا با موفقیت شبکه خود را ایجاد نکرده است. در عوض، آنها مشارکت با شرکت های شخص ثالث را اعلام کرده اند که اغلب ثابت شده است که قابل اعتماد نیستند و برای مالکان ناامید کننده هستند.

اکثر رانندگان ایالات متحده مایل ها از خانه تا مکان های نزدیک را ثبت می کنند. اما خریداران خودروهای برقی که می‌خواهند سفرهای جاده‌ای طولانی‌تری داشته باشند یا به گاراژ با شارژر دسترسی ندارند، اغلب نگران دسترسی به شارژ قابل اعتماد و عمومی هستند.

موضوع بدتر می شود: به گفته رانندگان، حداقل یک مورد از هر پنج تلاش برای شارژ در سال گذشته با شکست مواجه شد یک مطالعه در مورد شارژ عمومی که اوایل امسال توسط JD Power منتشر شد.

بر اساس یک مطالعه جدید جداگانه از JD Power، سوپرشارژرهای تسلا از نظر رضایت کلی مشتری بهترین رتبه بندی شدند.

صعودی وال استریت

Rod Lache، تحلیلگر Wolfe Research، این معامله را “برد-برد” خواند، زیرا دسترسی مشتریان فورد به شارژرهای سریع را بیش از دو برابر می‌کند و استفاده از شبکه تسلا را افزایش می‌دهد.

او در یادداشتی از سرمایه‌گذاران جمعه گفت: «برای فورد، دسترسی به شبکه تسلا به حل مشکل عمده مشتریان خودروهای الکتریکی کمک می‌کند، زیرا در غیر این صورت باید از ارائه‌دهندگان شارژ شخص ثالث استفاده کنند. در همین حال، برای تسلا، افزودن مشتریان فورد به افزایش استفاده از شبکه کمک خواهد کرد، که محرک اصلی سودآوری است.

جیم فارلی و ایلان ماسک

گتی ایماژ