عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان در میان تنش با ارتش بازداشت شد

فایل عکس: عمران خان نخست وزیر پاکستان در مصاحبه با رویترز در اسلام آباد پاکستان در 4 ژوئن 2021 صحبت می کند.

ساینا بشیر | رویترز

عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان روز سه شنبه در دادگاهی در اسلام آباد پایتخت این کشور توسط افسران شبه نظامی بازداشت شد. فیلم دستگیری نشان می‌دهد که ده‌ها پرسنل شبه‌نظامی خان را محاصره کرده‌اند و قبل از فرار او را به داخل یک خودروی زرهی هل می‌دهند.

خان که ریاست تحریک انصاف پاکستان (PTI)، یکی از بزرگترین احزاب سیاسی کشور را بر عهده دارد، در دادگاه عالی اسلام آباد حضور داشت تا در جلسات رسیدگی به درخواست های وثیقه خود در رابطه با پرونده های فساد علیه او که به گفته او انگیزه های سیاسی دارند، شرکت کند.

این دستگیری به دنبال تبادلات پرتنش اخیر بین خان، کاپیتان سابق ملی کریکت که در سال 2018 نخست وزیر پاکستان شد و ارتش قدرتمند این کشور صورت گرفت.

خان پس از زنده ماندن از یک سوء قصد در نوامبر گذشته، یک افسر ارشد نظامی و شهباز شریف، نخست وزیر کنونی پاکستان را متهم کرد که در پشت این سوء قصد بوده است.

یک سخنگوی ارتش این هفته خان را به دلیل “اتهامات بسیار غیرمسئولانه و بی اساس علیه یک افسر ارشد نظامی بدون هیچ مدرکی” محکوم کرد، که خان سه شنبه از طریق بیانیه ویدئویی پاسخ داد: “این ارتش و پاکستان من است. نیازی به دروغ گفتن ندارم.” “

سخنگوی ارتش هشدار داد در صورتی که خان به اتهامات خود ادامه دهد، اقدام قانونی خواهد کرد. خان در مورد احتمال دستگیری گفت: “اگر کسی حکمی دارد باید مستقیماً برای من بیاورد. حکم را بیاورید، وکیل من آنجاست. من خودم حاضرم به زندان بروم.”

حزب تحریک انصاف و حامیان خان خواهان تعطیلی پاکستان، بستن راه ها و برپایی تظاهرات گسترده برای آزادی او هستند.

در یکی از توئیت‌های صفحه رسمی حزب تحریک انصاف به همراه تصویری که روی آن نوشته شده بود «خاموش کردن پاکستان» آمده است: “زمان شما است، مردم پاکستان. خان همیشه برای شما ایستاده است، اکنون زمان آن است که از او دفاع کنید. #عمرانخان را آزاد کنید.”

خان 70 ساله که همچنان محبوبیت زیادی در سراسر کشور 230 میلیونی دارد، در آوریل 2022 پس از رای عدم اعتماد توسط قانونگذاران مخالف به اتهام فساد و اقدامات خلاف قانون اساسی از قدرت برکنار شد. این اتهامات توسط دیوان عالی کشور تأیید شد.

عمران خان، نخست وزیر مخلوع پاکستان (ج) در جریان تظاهراتی در اسلام آباد در 26 مه 2022 به طرفداران حزب خود دست تکان می دهد.

عامر قریشی | Afp | گتی ایماژ

در ماه اکتبر، کمیسیون انتخابات پاکستان با صدور حکمی، خان را از تصدی پست مجدد منع کرد و خشم بسیاری از حامیان وی را برانگیخت.

خان و حامیانش سال گذشته گفتند که برکناری وی توطئه ای بود که توسط نخست وزیر فعلی شهباز شریف و ایالات متحده برنامه ریزی شده بود، که دومی رابطه طولانی و پیچیده ای با دولت پاکستان دارد. شریف و واشنگتن این اتهامات را رد کردند.

مشکلات حقوقی خان تنها به نظر می رسد که او را در میان پایگاه خود محبوب تر کرده است، آنها معتقدند که او در انتخاباتی که اواخر سال جاری برگزار می شود، باز خواهد گشت و دوباره نخست وزیر خواهد شد. برخی از تحلیلگران سیاسی نیز او را یکی از افراد مورد علاقه احتمالی می دانند و بسیاری انتظار دارند که اتهامات علیه او لغو شود.

خان یکی از مشهورترین چهره‌های پاکستان و منطقه وسیع‌تر جنوب آسیا است که به خاطر رهبری تیم ملی کریکت پاکستان در دهه‌های 1980 و 90 شناخته می‌شود. او بعداً وارد سیاست شد و حزب تحریک انصاف را در سال 1996 تأسیس کرد.

زندگی سیاسی خان با شکست‌هایی همراه بود تا اینکه حزب او که در یک پلتفرم پوپولیستی شرکت می‌کرد، بیشترین کرسی‌ها را در مجلس ملی پاکستان در سال 2018 به دست آورد و او به عنوان نخست‌وزیر ائتلاف دولتی را رهبری کرد.