عفونت HIV کاهش می یابد اما بیشتر افراد در معرض خطر PrEP دریافت نمی کنند

تصاویر کالیستا | منبع تصویر | گتی ایماژ

براساس جدیدترین داده‌های منتشر شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در روز سه‌شنبه، عفونت‌های جدید HIV در ایالات متحده طی یک دوره چهار ساله نسبتاً کاهش یافته است، اما این کشور تا رسیدن به هدف خود برای پایان دادن به همه‌گیری فاصله دارد.

بر اساس گزارش CDC، اکثریت قریب به اتفاق افرادی که با خطر بالایی از ویروس مواجه هستند، به دلیل تفاوت های عمیق نژادی در دسترسی به درمان، داروهای کلیدی برای جلوگیری از عفونت دریافت نمی کنند.

اخبار مربوط به سرمایه گذاری

BTIG می‌گوید که این سهام ویژه که «لذت والدینی را به ارمغان می‌آورد» 30 درصد سود دارد.

CNBC Pro

در این گزارش آمده است که عفونت ها 12 درصد از 36500 در سال 2017 به حدود 32100 در سال 2021 کاهش یافته است. بر اساس داده ها، این کاهش به دلیل کاهش 34 درصدی عفونت های جدید HIV در میان افراد 13 تا 24 ساله بوده است.

ایالات متحده یک هدف ملی برای پایان دادن به همه گیری HIV با کاهش 90 درصدی عفونت های جدید تا سال 2030 تعیین کرده است.

دکتر جاناتان مرمین، رئیس مرکز ملی پیشگیری از اچ‌آی‌وی و بیماری‌های مقاربتی CDC، روز سه‌شنبه در تماسی به خبرنگاران گفت، اما اگر پیشرفت با سرعت فعلی ادامه یابد، کشور در مسیر دستیابی به این هدف نیست.

دکتر رابین نبلت فنفر، یک مقام ارشد در تلاش های پیشگیری از HIV CDC، گفت که مردان همجنس گرا و دوجنسه و همچنین جوامع سیاه پوست و اسپانیایی به دلیل نژادپرستی، نابرابری اقتصادی، حاشیه نشینی اجتماعی و جداسازی مسکونی با خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت روبرو هستند.

حدود دو سوم عفونت‌های جدید HIV گزارش‌شده در سال 2021 در میان مردان همجنس‌گرا و دوجنس‌گرا بوده است که اعضای جوامع سیاه‌پوست و اسپانیایی‌تبار اکثریت قاطع موارد جدید را در این گروه تشکیل می‌دهند. بر اساس داده ها، حدود 40 درصد از عفونت های جدید در جامعه همجنس گرایان در میان مردان سیاه پوست و 35 درصد در میان مردان اسپانیایی تبار بوده است.

در میان زنان دگرجنس‌گرا، 60 درصد عفونت‌های جدید مربوط به زنان سیاه‌پوست بود. طبق CDC، در میان مردان دگرجنس‌گرا، حدود 61 درصد از عفونت‌های جدید در میان مردان سیاه‌پوست بوده است. حدود 60 درصد از مصرف کنندگان مواد مخدر داخل وریدی که در سال 2021 مبتلا به HIV تشخیص داده شد سفیدپوست بودند.

بیش از نیمی از عفونت های جدید، 52 درصد، در جنوب گزارش شده است.

تفاوت فاحش در درمان

بر اساس گزارش CDC، تنها 30 درصد از 1.2 میلیون نفری که در سال 2021 با بالاترین خطر ابتلا به اچ آی وی مواجه بودند، داروهایی را برای جلوگیری از عفونت به نام پیشگیری از مواجهه قبل از مواجهه مصرف کردند. با این حال، این درصد از افرادی که PrEP مصرف می‌کنند از 13 درصد جمعیت در معرض خطر در سال 2017 به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

مقامات بهداشتی ایالات متحده می خواهند تعداد افرادی که PrEP مصرف می کنند تا سال 2025 به حداقل 50 درصد از جمعیت در معرض خطر افزایش دهند، اما تفاوت های نژادی فاحشی در درمان وجود دارد که برای رسیدن به این هدف باید برطرف شود.

تنها 11 درصد از سیاهپوستان و 21 درصد از اسپانیایی‌هایی که در معرض خطر عفونت HIV هستند در سال 2021 PrEP دریافت کردند. در مقابل، 78 درصد از سفیدپوستان در معرض خطر در همان سال برای جلوگیری از عفونت دارو مصرف می‌کردند.

نبلت فنفر گفت که CDC کمپینی را در جنوب راه اندازی می کند که بر مردان همجنس گرا و دوجنسه سیاه و سفید و اسپانیایی تبار تمرکز دارد تا به کاهش شکاف در پوشش PrEP کمک کند.

دسترسی به PrEP با حکم اخیر یک قاضی فدرال در ناحیه شمالی تگزاس ایالات متحده که الزامات Obamacare را که اکثر برنامه های بیمه خصوصی دارو را پوشش می دهد، لغو کرد، تهدید می شود. یک دادگاه استیناف فدرال این حکم را در حال حاضر به حالت تعلیق درآورده و به طور موقت پوشش این خدمات را بازگردانده است.

مرمین از اظهار نظر مستقیم در مورد این پرونده خودداری کرد اما گفت که نگران هر وضعیتی است که دریافت خدمات پیشگیری از HIV را برای مردم دشوارتر می کند.

پرزیدنت جو بایدن از کنگره خواسته 850 میلیون دلار برای حمایت از تلاش‌ها برای پایان دادن به همه‌گیری HIV در ایالات متحده تصویب کند که 48 درصد افزایش نسبت به بودجه سال 2023 برای این تلاش است. درخواست بایدن شامل 237 میلیون دلار برای برنامه ملی PrEP است.

به گفته CDC، پیشگیری از عفونت HIV با این واقعیت که از هر 8 نفر مبتلا به این ویروس، 1 نفر از ابتلای خود اطلاعی ندارند، پیچیده تر می شود.

مقامات بهداشتی در نظر دارند تا سال 2025، 95 درصد از افرادی که مبتلا به HIV تشخیص داده شده اند، از طریق درمان موثر، بار ویروسی خود را به سطوح غیرقابل شناسایی کاهش دهند. به گفته CDC، افرادی که مبتلا به HIV تشخیص داده می شوند و از نظر ویروسی سرکوب شده اند، می توانند زندگی سالمی داشته باشند و ویروس را به شریک جنسی خود منتقل نکنند.

به طور کلی، 66 درصد از افرادی که در سال 2021 مبتلا به HIV تشخیص داده شده بودند، ویروس را از طریق درمان سرکوب کردند، اما باز هم اختلافات نژادی فاحشی وجود دارد.

در حالی که 72 درصد از سفیدپوستان مبتلا به HIV از طریق ویروس سرکوب شده بودند، 62 درصد از سیاهپوستان و 64 درصد از اسپانیایی‌هایی که به اچ‌آی‌وی مبتلا بودند، سرکوب ویروسی داشتند.

CNBC بهداشت و علم

آخرین پوشش سلامت جهانی CNBC را بخوانید: