صادرات چین 8.5 درصد افزایش یافت و روند رشد آن با سرعت کمتری ادامه یافت

چینگدائو، چین – 06 مه: نمایی هوایی از پایانه کانتینری چیانوان روشن شده چینگدائو در غروب 6 مه 2023 در چینگدائو، استان شاندونگ چین.

Vcg | گروه ویژوال چین | گتی ایماژ

صادرات چین در ماه آوریل بر حسب دلار آمریکا 8.5 درصد رشد کرد که دومین ماه متوالی رشد را نشان داد، در حالی که واردات در مقایسه با سال گذشته 7.9 درصد کاهش یافت.

اقتصاددانان مورد نظر رویترز تخمین زدند که صادرات در ماه آوریل 8 درصد افزایش خواهد یافت، در حالی که پیش‌بینی می‌شود واردات بدون تغییر باقی بماند. آمارهای دولتی نشان داد که در ماه مارس، واردات 1.4 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت در حالی که صادرات شاهد جهش شگفت انگیز 14.8 درصدی بود.

مازاد تجاری چین در ماه آوریل به 90.21 میلیارد دلار رسید که در مقایسه با مازاد 88.2 میلیارد دلاری در ماه مارس افزایش یافت.

اقتصاددانان گلدمن ساکس در یادداشتی روز دوشنبه گفتند که داده های تجاری ملایم تر در آوریل احتمالاً منعکس کننده «فصلی باقی مانده» پس از سال نو قمری امسال است.

اقتصاددانان گلدمن ساکس در یادداشتی در اوایل این ماه با پیش نمایش داده های تجاری چین نوشتند که انتظار داشتند “از بین رفتن این سوگیری فصلی برای کاهش رشد صادرات در ماه آوریل” مشاهده شود.

داده‌های اقتصادی اخیر منتشر شده از دومین اقتصاد بزرگ جهان نشان داد که بخش خدمات چین با وجود داده‌های ناامیدکننده کارخانه همچنان یک نقطه روشن باقی مانده است.

شاخص خرید مدیر بخش تولید اداره ملی آمار انتظارات را از دست داد و با 49.2 در آوریل از 51.9 در ماه مارس در محدوده انقباض قرار گرفت.

اقتصاددانان گلدمن ساکس در یادداشتی جداگانه در روز جمعه نوشتند: چین از سریع ترین مرحله بازگشایی خود گذشته است. این کشور پیش بینی خود را برای رشد 6 درصدی اقتصاد چین در سال 2023 تکرار کرد.

آنها نوشتند: «نشست‌های اخیر با مشتریان در سرزمین اصلی حاکی از کاهش تدریجی بدبینی نسبت به رشد کوتاه‌مدت است، اما برخی نگرانی‌ها در مورد فشارهای کاهش تورم، اگرچه از نظر ما این یک ریسک بزرگ برای سال‌های 2023-2024 نیست.

تورم در پیش است

داده های تورم چین قرار است روز پنجشنبه منتشر شود. بر اساس نظرسنجی رویترز، اقتصاددانان انتظار دارند تورم کاهش یافته و به 0.3 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل برسد.

بر اساس این نظرسنجی، قیمت ها در ماه به ماه پیش بینی می شود که ثابت بماند.

پیش‌بینی می‌شود که شاخص قیمت تولیدکننده اقتصاد پس از کاهش ۲.۵ درصدی شاخص در ماه مارس، برای هفتمین ماه متوالی کاهش پیدا کند. اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز انتظار دارند که شاهد کاهش 3.2 درصدی باشند.

اقتصاددانان BofA Global Research از جمله هلن کیائو در یادداشتی نوشتند: «به نظر می‌رسد بانک‌های مرکزی در چین نگرانی‌های کمی در مورد کاهش تورم دارند، که براساس گزارش‌های سیاست پولی فصلی PBoC و صورتجلسات ارزیابی می‌شود.

اقتصاددانان BofA گفتند که “انتظار دارند فشار تورمی با کاهش شکاف تولید در نیمه دوم سال 23 افزایش یابد، به ویژه به دلیل شروع چرخه اعتباری جدید.”