شومر از قاضی می‌خواهد پس از سقط جنین در تگزاس، دعواهای LGBTQ، خرید را متوقف کند

چاک شومر، رهبر اکثریت سنای آمریکا.

لیا میلیس | رویترز

چاک شومر، رهبر اکثریت سنا، از یک قاضی ارشد ایالات متحده در تگزاس خواست تا قوانین تعیین پرونده منطقه خود را اصلاح کند. به شاکیان این امکان را داده اند که قضات مورد نظر خود را به طور مؤثر “دست انتخاب کنند”.

درخواست شومر از قاضی ارشد دیوید گادبی از دادگاه منطقه ای ایالات متحده در ناحیه شمالی تگزاس پس از یک نبرد حقوقی شدید بر سر تصویب یک قرص سقط جنین توسط اداره غذا و دارو صورت گرفت که اتهاماتی را به طرفین دعوی محافظه کار درگیر “خرید قاضی” برانگیخت.

چندین شعبه دادگاه در ناحیه گودبی فقط یک یا دو قاضی منطقه دارند. شومر روز پنجشنبه در نامه‌ای به گادبی گفت: قوانین در حال حاضر به شاکیان اجازه می‌دهد تا این بخش‌ها را برای پرونده‌های مدنی هدف قرار دهند – به آنها اجازه می‌دهد «قاضی را که به پرونده‌هایشان رسیدگی می‌کند، انتخاب کنند».

شومر نوشت: «غیرقابل تعجب است که اصحاب دعوا از این دستورات استفاده کرده اند تا قضات منطقه ای را انتخاب کنند که به طور خاص نسبت به ادعاهای آنها همدل هستند.

رهبر سنا خود تگزاس را «وحشی‌ترین» مجرم خواند و خاطرنشان کرد که در ۲۹ شکایت علیه دولت بایدن، «همیشه در بخش‌هایی شکایت کرده است که رویه‌های تعیین پرونده تضمین می‌کند که یک قاضی خاص یا یکی از معدود قضات ممتاز این کار را انجام دهد. پرونده را بشنوید.”

شومر نوشت، اگر گادبی اصلاحات را اعمال نکند، کنگره ممکن است «الزامات تجویزی بیشتری را در نظر بگیرد».

بارزترین نمونه اخیر خرید ادعایی قاضی در درگیری بر سر قرص سقط جنین میفپریستون بود. این پرونده در آماریلو، تگزاس، یک شعبه دادگاه فدرال با تنها یک قاضی تشکیل شد: متیو کاکسماریک، منصوب رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ که دیدگاه های محافظه کارانه اجتماعی در مورد حقوق دگرباشان جنسی و سقط جنین ابراز کرده است.

با طرح شکایت در آماریلو، گروه‌های ضد سقط جنین که به دنبال لغو تاییدیه دارو توسط FDA بودند، عملا تضمین کردند که Kacsmaryk به پرونده آنها رسیدگی خواهد کرد. Kacsmaryk به نفع آن گروه ها رای داد و تأیید دارو را به طور موقت به حالت تعلیق درآورد. این پرونده به سرعت به دادگاه عالی ایالات متحده رسید، و دادگاه هفته گذشته دستور داد که این قرص به طور گسترده در دسترس باقی بماند، زیرا پرونده های قضایی بیشتر در جریان است.

منتقدان می گویند استراتژی هدف قرار دادن بخش های تک قاضی به یکپارچگی دادگاه لطمه می زند، زیرا به طور موثر روند معمول تعیین پرونده ها به طور تصادفی را دور می زند. دادگاه‌های فدرال خاطرنشان می‌کنند که فرآیند تخصیص تصادفی برای «پرهیز از خرید قاضی» در نظر گرفته شده است.

نمی توان فوراً با رئیس قاضی برای اظهار نظر در مورد نامه شومر تماس گرفت.

شومر در بیانیه‌ای مطبوعاتی پنجشنبه گفت: «در چند سال گذشته، کشور با اجازه دادن به شاکیان برای انتخاب قضات مورد نظر خود، شاهد اشکالاتی بوده است.

او گفت: “نتیجه؟ احکام آشفته و معیوب در مورد دسترسی به سقط جنین، حمایت های LGBTQ+، مهاجرت قانونی، و قوانین آب و هوا.” “کشور ما نمی تواند اجازه دهد این اقدامات بدون کنترل ادامه یابد – هر کجا که ممکن است رخ دهد.”

سیاست CNBC

بیشتر از پوشش سیاسی CNBC بخوانید:

شومر در نامه خود به گادبی خاطرنشان کرد: “هیچ چیز ایجاب نمی کند که ناحیه شمالی به شاکیان اجازه دهد تا قضات خود را اینگونه انتخاب کنند.”

تقسیم این منطقه به هفت بخش به منظور کاهش زمان سفر در منطقه گسترده است که بیش از 96000 مایل مربع را در بر می گیرد.

شومر استدلال می‌کند: «به‌ویژه با تشکیل پرونده الکترونیکی، این تقسیم‌بندی به هیچ وجه نیازی به تأثیرگذاری بر وظایف قضایی ندارد. دادگاه‌های منطقه‌ای دیگر با بخش‌های روستایی فراوان، پرونده‌های مدنی را به‌طور تصادفی بین همه قضات خود تقسیم می‌کنند، صرف نظر از اینکه پرونده در کجا تشکیل شده است.»

او خاطرنشان کرد که منطقه غربی تگزاس در سال گذشته برخی از قوانین تعیین پرونده را تغییر داد، “ظاهراً در پاسخ به نگرانی های خرید در انجمن.”

شومر نوشت: ناحیه گادبی باید تغییری مشابه برای تمام پرونده های مدنی خود ایجاد کند.

او اذعان داشت که دادگاه ها می توانند قوانین خود را برای نحوه تعیین پرونده ها تعیین کنند.

او نوشت: «اما اگر این انعطاف‌پذیری به طرفین دعوی اجازه دهد تا قضات مورد نظر خود را دستی انتخاب کنند و به طور مؤثر نتایج مطلوب خود را تضمین کنند، کنگره الزامات تجویزی بیشتری را در نظر خواهد گرفت.