شرکت سازنده واکسن باواریا نوردیک می گوید Mpox خطر ابتلا به آبله را نشان می دهد

یک کارمند مراقبت های بهداشتی در 9 اوت 2022 دوز واکسن JYNNEOS آبله میمون را در یک کلینیک واکسیناسیون پاپ آپ در لس آنجلس، کالیفرنیا آماده می کند.

پاتریک تی فالون | خبرگزاری فرانسه | گتی ایماژ

سازنده واکسن mpox به دنبال راه هایی برای افزایش چشمگیر ظرفیت تولید خود برای آماده شدن برای تهدید بالقوه آبله است.

باواریا نوردیک پل چاپلین، مدیر عامل شرکت، گفت گسترش سریع mpox در سال گذشته زنگ خطری برای این شرکت بود که مقر آن در دانمارک است.

چاپلین در مصاحبه ای به CNBC گفت: “اگر mpox نبود، اما آبله بود، ما کاملاً در مقیاس اشتباه هستیم.”

او گفت: «ما در حال بررسی راه‌هایی هستیم که می‌توانیم روش تولید خود را تغییر دهیم تا مقیاس خود را افزایش دهیم.

Mpox از خانواده ویروس های مشابه آبله است. واکسن Jynneos باواریا نوردیک توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای محافظت در برابر هر دو عامل بیماری زا تایید شده است.

سازمان بهداشت جهانی که قبلا به عنوان آبله میمون شناخته می شد، سال گذشته نام آن را به mpox تغییر داد تا انگ را کاهش دهد.

باواریای نوردیک قصد دارد فرآیند تولید خود را ساده کند تا بتواند به راحتی با سایر تولیدکنندگان شریک شود و در مواقع اضطراری ظرفیت تولید را تا صدها میلیون دوز افزایش دهد.

ظرفیت تولید فعلی این شرکت ده ها میلیون دوز است.

آبله در سال 1980 پس از یک کمپین موفق واکسیناسیون جهانی از جهان ریشه کن شد. اگرچه خطر بازگشت ویروس کم است، اما برخی از دولت‌ها نمی‌خواهند هیچ شانسی را بپذیرند.

چاپلین درباره آبله گفت: «نگرانی از طریق مهندسی مجدد یا شیوع تصادفی ناشی از مهار یا سایر فعالیت‌های تروریستی وجود دارد که ممکن است دوباره معرفی شود.

آبله یکی از کشنده ترین بیماری های شناخته شده برای بشر بود. طبق گفته سازمان جهانی بهداشت بسته به سویه، میزان مرگ و میر آن تا 30 درصد بود.

چاپلین گفت، در پی همه‌گیری mpox، سازمان آمادگی و واکنش فوریت‌های بهداشتی اتحادیه اروپا و حداقل دو دولت ملی اروپایی علاقه‌مند به ذخیره‌سازی واکسن Jynneos برای استفاده در برابر آبله هستند.

چاپلین در مورد بحث در مورد سفارشات آتی گفت: “سال گذشته همه چیز در مورد mpox بود. و اکنون مخلوطی از mpox است، اما همچنین انبارهای استراتژیک تر، از جمله نشانه آبله.”

وی گفت: قطعا بحث ها تشدید و افزایش یافته است.

ایالات متحده دارای یک انبار طولانی مدت بیش از 100 میلیون دوز از واکسن قدیمی آبله به نام ACAM2000 است.

باواریا نوردیک تحویل سفارش 5 میلیون دوز Jynneos برای دولت ایالات متحده را در نیمه اول سال جاری به پایان خواهد رساند. آن قرارداد در زمان شیوع بیماری mpox امضا شد.

Mpox به عنوان یک هشدار

mpox که زمانی بیشتر به آفریقا محدود می شد، که در ابتدا به عنوان آبله میمون شناخته می شد، تابستان گذشته به طور ناگهانی و سریع در سراسر جهان گسترش یافت و مقامات بهداشت عمومی و باواریا نوردیک را غافلگیر کرد.

برخلاف آبله، mpox به ندرت کشنده است، اما این ویروس می تواند برای افرادی که سیستم ایمنی بدنشان به شدت آسیب دیده باشد، کشنده باشد. و ضایعات پوستی مرتبط با این بیماری می تواند باعث درد طاقت فرسا شود.

زمانی که بریتانیا اولین مورد شناخته شده اپیدمی را در ماه مه گذشته به WHO گزارش داد، باواریا نوردیک چندین هزار دوز کامل از Jynneos را در اختیار داشت.

چاپلین گفت: «ما کل سهام را به دولت بریتانیا فروختیم، با این تصور که این، طبق معمول، یک مورد مجزا بود.

موارد پراکنده mpox در کشورهای خارج از آفریقا توسط مسافران در گذشته رخ داده بود. در سال 2003، شیوع کوچکی در ایالات متحده وجود داشت که از حیوانات وارداتی ناشی شد.

چاپلین گفت، اما زمانی که سال گذشته سایر کشورهای اروپایی شروع به گزارش موارد ابتلا به این ویروس کردند، مشخص شد که اتفاق غیرعادی در حال رخ دادن است.

چاپلین گفت: “تلفن شروع به زنگ زدن کرد و ما متوجه شدیم که در موقعیتی هستیم که قبلاً ندیده بودیم.”

CNBC بهداشت و علم

آخرین پوشش سلامت جهانی CNBC را بخوانید:

بر اساس داده های سازمان بهداشت جهانی، این ویروس از آن زمان تاکنون به بیش از 87000 مورد و با 120 مرگ در 110 کشور منفجر شده است.

اپیدمی جهانی بزرگترین در تاریخ مشاهده شده این ویروس است. ایالات متحده با بیش از 30 درصد موارد گزارش شده در سراسر جهان، بدترین شیوع را داشته است.

چاپلین گفت: در آن زمان ما هیچ برنامه ای برای تولید Jynneos نداشتیم. ما واکسن‌های دیگری را تولید می‌کنیم و دفترچه سفارش‌های ما پر بود، اما باید در آنجا تصمیم می‌گرفتیم و باید تمام کارخانه‌های تولیدی خود را تغییر دهیم و فقط Jynneos را تولید کنیم.»

چاپلین گفت که باواریا نوردیک بیش از 4 میلیون دوز از Jynneos را در بیش از 70 کشور از ماه می تا دسامبر سال گذشته توزیع کرده است.

ظرفیت تولید بیشتر مورد نیاز است

Mpox از سال گذشته عمدتاً از طریق تماس جنسی در بین مردان همجنس‌گرا و دوجنس‌گرا گسترش یافته است.

اما نرخ موارد جدید ویروس به طور چشمگیری کاهش یافته است زیرا توزیع واکسن افزایش یافته و جوامع در معرض خطر اطلاعات بهتری در مورد اقدامات احتیاطی داشتند.

باواریا نوردیک تخمین می زند که تقاضای بالقوه برای واکسن mpox می تواند به ده ها میلیون دوز برسد.

چاپلین گفت: ظرفیت تولید سالانه این شرکت در حال حاضر بین 15 تا 20 میلیون دوز است.

مدیر عامل شرکت درباره شیوع بیماری در سال گذشته گفت: «این بیماری در آن جمعیت در معرض خطر مهار شده بود، شیوع پیدا نکرد. اگر این راهی است که دوباره خود را نشان می دهد، فکر می کنم می توانیم مدیریت کنیم.»

در حالی که mpox بیشتر از طریق تماس فیزیکی نزدیک منتشر می شود، آبله مردم را عمدتاً از طریق قطرات تنفسی آلوده می کند، به این معنی که ویروس پتانسیل بیشتری برای انتشار گسترده دارد.

چاپلین گفت و ظرفیت تولید سالانه باواریا نوردیک برای Jynneos برای مقابله با شیوع گسترده آبله کافی نیست.

مدیر عامل شرکت گفت: “ما به دوزهای بسیار بسیار بیشتری نیاز خواهیم داشت. ما باید به این فکر کنیم که چگونه بهتر آماده شویم.”

ظرفیت تولید فعلی باواریا نوردیک به دلیل این واقعیت است که ویروس ضعیف شده مورد استفاده در واکسن از سلول‌های مرغ تولید می‌شود که از تخم مرغ مخصوص به دست می‌آیند.

چاپلین گفت، باواریای نوردیک یک خط سلول دائمی پرندگان ایجاد کرده است که تولید را ساده می‌کند و ورود تولیدکنندگان دیگر را در مواقع اضطراری آسان‌تر می‌کند.

او گفت که این شرکت قصد دارد تا 18 ماه آینده خط سلولی جدید را معرفی کند.

خطرات آبله

اگرچه آبله بیش از 40 سال پیش ریشه کن شد، هنوز دو ذخایر شناخته شده از ویروس وجود دارد.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده و مرکز دولتی روسیه برای تحقیقات ویروس شناسی و بیوتکنولوژی هر کدام نمونه های آبله را برای اهداف تحقیقاتی دارند. آنها تنها دو آزمایشگاه در جهان هستند که برای نگهداری ویروس تأیید شده اند.

مجمع جهانی بهداشت، یکی از نهادهای سازمان ملل متحد، بارها قطعنامه هایی را تصویب کرده است که خواستار نابودی نهایی نمونه های باقی مانده آبله شده است.

ایالات متحده در سال 2011 با استدلال از این تلاش عقب نشینی کرد در صورتی که فردی عمداً آبله را مجدداً معرفی کرد یا ویروس از ذخایر نامعلومی در جایی در جهان فرار کرد، نمونه‌ها فعلاً باید حفظ شوند تا اقدامات متقابلی ایجاد شود.

ایالات متحده 360 نمونه دارد که توسط CDC در آتلانتا ذخیره شده است. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت از سال 2021، روسیه 120 نمونه در مرکز تحقیقاتی خود در شهر کوچکی به نام کولتسوو در سیبری دارد.

آنها برای تحقیق در مورد توسعه تشخیص، ضد ویروس ها و واکسن ها استفاده می شوند.

در سال 2019، یک سیلندر گاز در تاسیسات روسیه منفجر شد و باعث آتش سوزی شد. بر اساس بیانیه مقامات روسیه در آن زمان، هیچ ماده بیولوژیکی در اتاقی که انفجار در آن رخ داده ذخیره نشده است.

طبق شهادت کنگره از کن علیبک، معاون سابق مدیر برنامه، که به ایالات متحده فرار کرده بود، اتحاد جماهیر شوروی تا اوایل دهه 1990 برنامه تسلیحات بیولوژیکی داشت که شامل ذخیره ده ها تن آبله بود.

و در سال 2018، دانشمندان در کانادا ویروس آبله اسب را در آزمایشگاه ساختند و این نگرانی را ایجاد کردند که می توان از همین روش برای سنتز آبله استفاده کرد.

چاپلون گفت: “مشخص است که روسیه از آبله سلاح استفاده کرده و مقادیر زیادی را رشد داده است، بنابراین این نگرانی وجود دارد که شاید به دست افراد دیگر هم رسیده باشد.”

چاپلین گفت: «اگر بتوانید یک ویروس مرتبط مانند آبله اسب را دوباره مهندسی کنید، می توانید واریولا را که ویروس آبله است که انسان را آلوده می کند، مهندسی کنید.

کاهش مصونیت جمعیت

واکسن‌های آبله در دهه‌های گذشته به‌طور معمول برای جمعیت عمومی تجویز نمی‌شوند. در نتیجه، بسیاری از مردم در سراسر جهان از محافظت در برابر ویروس برخوردار نیستند.

دکتر روزاموند لوئیس، رئیس دبیرخانه آبله سازمان جهانی بهداشت، تابستان گذشته گفت: “ایمنی جمعی در جمعیت انسانی از آن زمان، آن چیزی نیست که در زمان ریشه کنی آبله وجود داشت.”

لوئیس گفت که اکثر افراد زیر 40 سال محافظت نمی شوند زیرا پس از توقف واکسیناسیون آبله متولد شده اند.

ایالات متحده، سازمان جهانی بهداشت و سایر کشورها در مواقع اضطراری واکسن‌های آبله را ذخیره می‌کنند، اما بسیاری از این واکسن‌ها از فناوری قدیمی‌تری استفاده می‌کنند.

اکثریت قریب به اتفاق واکسن آبله ایالات متحده ACAM2000 است. اگرچه ACAM2000 در محافظت در برابر آبله موثر است، اما می تواند عوارض جانبی جدی در زنان باردار، افراد مبتلا به بیماری های پوستی مانند اگزما و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، ایجاد کند.

این به این دلیل است که ACAM2000 از یک سویه ویروس خفیف مربوط به آبله استفاده می کند که همچنان می تواند در بدن انسان بیمار واکسینه شده و سایرین که واکسینه نشده اند پخش شود. واکسن نمی تواند باعث آبله شود.

اما ویروس واکسن می تواند به جنین زنان باردار سرایت کند و منجر به مرده زایی شود. همچنین می‌تواند به‌طور غیرقابل کنترل رشد کند و در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و افرادی که دارای بیماری‌های پوستی هستند، عفونت‌های خطرناکی ایجاد کند.

افرادی که ACAM2000 دریافت می کنند نیز می توانند ویروس را در واکسن به مدت چند هفته به دیگرانی که واکسینه نشده اند پخش کنند. اگر فردی در خانواده فرد واکسینه شده در هر یک از گروه های خطر باشد، این می تواند منجر به عوارض جانبی شدید شود.

واکسن Jynneos از یک سویه ویروس ضعیف استفاده می کند که نمی تواند پخش شود و باعث ایجاد عوارض جانبی مرتبط با ACAM2000 نمی شود.

Jynneos در اصل با پشتیبانی موسسه ملی بهداشت برای افرادی که نمی توانند عکس هایی مانند ACAM2000 بگیرند، ساخته شد.

Jynneos در دو دوز با فاصله چهار هفته تجویز می شود.

بر اساس مطالعات علمی تخمین زده می شود که یک دوز از واکسن Jynneos 80 درصد در پیشگیری از بیماری mpox موثر باشد.