شرط بندی پیچیده مایکروسافت در OpenAI پتانسیل و عدم اطمینان را به همراه دارد

چه زمانی مایکروسافت برای اولین بار در سال 2019 یک میلیارد دلار در OpenAI سرمایه گذاری کرد، این معامله بیش از میانگین دور سرمایه گذاری شرکتی شما مورد توجه قرار نگرفت. بازار استارت‌آپ‌ها بسیار داغ بود و هوش مصنوعی یکی از حوزه‌هایی بود که در کنار وسایل نقلیه الکتریکی، لجستیک پیشرفته و هوافضا، ارزش‌های بزرگ را به خود جلب می‌کرد.

سه سال بعد، بازار بسیار متفاوت به نظر می رسد.

سرمایه‌گذاری استارت‌آپ‌ها به دنبال فروپاشی چند برابری بازار عمومی برای شرکت‌های فناوری با رشد بالا و زیان‌ده کاهش یافته است. استثنا، هوش مصنوعی، به‌ویژه هوش مصنوعی مولد است که به فناوری‌های متمرکز بر تولید خودکار متن، پاسخ‌های بصری و صوتی اشاره دارد.

هیچ شرکت خصوصی داغتر از OpenAI نیست. در ماه نوامبر، استارت‌آپ مستقر در سانفرانسیسکو ChatGPT را معرفی کرد، یک ربات چت که به لطف توانایی آن در ایجاد پاسخ‌های انسان‌مانند به پرسش‌های کاربران در مورد تقریباً هر موضوعی، ویروسی شد.

سرمایه‌گذاری مایکروسافت که زمانی تحت رادار نبود، اکنون موضوع اصلی بحث، هم در محافل سرمایه‌گذاری و هم در میان سهامداران عمومی است، که در تلاشند تا بفهمند که ارزش بالقوه سهامشان چیست. طبق گزارش ها، سرمایه گذاری تجمعی مایکروسافت در OpenAI به 13 میلیارد دلار افزایش یافته است و ارزش این استارت آپ تقریباً به 29 میلیارد دلار رسیده است.

به این دلیل که مایکروسافت فقط کیف پول چربی خود را برای OpenAI باز نمی کند. همچنین فروشنده اسلحه است، به عنوان ارائه دهنده انحصاری قدرت محاسباتی برای تحقیقات، محصولات و رابط برنامه نویسی OpenAI برای توسعه دهندگان. استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های چندملیتی، از جمله مایکروسافت، عجله دارند تا محصولات خود را با OpenAI ادغام کنند، که به معنای حجم کاری عظیمی است که روی سرورهای ابری مایکروسافت اجرا می‌شود.

مایکروسافت در حال ادغام این فناوری در موتور جستجوی Bing، نرم افزار فروش و بازاریابی، ابزارهای کدنویسی GitHub، بسته بهره وری Microsoft 365 و ابر Azure است. مایکل تورین، تحلیلگر در ولز فارگو، می گوید که همه اینها می تواند بیش از 30 میلیارد دلار درآمد سالانه جدید برای مایکروسافت ایجاد کند که تقریباً نیمی از آن از Azure است.

این برای سرمایه گذاری و ترتیب گسترده تر مایکروسافت چه معنایی دارد؟

تورین در مصاحبه ای گفت: «این خیلی خوب است که سرمایه گذارانی از من می پرسند که چگونه این کار را انجام داده اند یا چرا OpenAI این کار را انجام می دهد.

با این حال، پیامدهای مالی هر چیزی جز ساده نیست.

OpenAI در سال 2015 به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی تاسیس شد. این ساختار در سال 2019 تغییر کرد، زمانی که دو مدیر ارشد یک پست وبلاگی را منتشر کردند که در آن تشکیل یک نهاد “سود محدود” به نام OpenAI LP را اعلام کردند. راه‌اندازی کنونی اولین سرمایه‌گذاران استارت‌آپ را از کسب بیش از 100 برابر پول خود، با بازده کمتر برای سرمایه‌گذاران بعدی، مانند مایکروسافت، محدود می‌کند.

سخنگوی OpenAI گفت: پس از بازپرداخت سرمایه‌گذاری مایکروسافت، درصدی از سود OpenAI LP تا سقف توافق شده دریافت می‌کند و مابقی به سازمان غیرانتفاعی سرازیر می‌شود. سخنگوی مایکروسافت از اظهار نظر خودداری کرد.

گرگ براکمن، یکی از بنیانگذاران OpenAI و یکی از نویسندگان پست وبلاگ، در نظر ردیت در سال 2019 نوشت که برای سرمایه گذاران، این سیستم با آنچه که می توانند در یک استارتاپ بسیار موفق سرمایه گذاری کنند (اما کمتر از آنچه که هستند) متناسب است. روی موفق ترین استارتاپ های تمام دوران سرمایه گذاری کنید!)”

این یک مدل ناآشنا در دره سیلیکون است، که در آن حداکثر کردن بازده مدت‌ها اولویت جامعه سرمایه‌گذاری بوده است. برای ایلان ماسک، که یکی از بنیانگذاران و حامیان اولیه OpenAI بود، چندان منطقی نیست. چندین بار در سال جاری، ماسک نگرانی های خود را در مورد ساختار غیر متعارف OpenAI و پیامدهای آن برای هوش مصنوعی، به ویژه با توجه به سطح مالکیت مایکروسافت، در توییتر اعلام کرده است.

OpenAI به عنوان یک منبع باز ایجاد شد (به همین دلیل نام آن را “هوش مصنوعی باز” گذاشتم)، یک شرکت غیرانتفاعی به عنوان وزنه تعادل برای گوگل، اما اکنون به یک شرکت منبع بسته و حداکثر سود تبدیل شده است که به طور موثر توسط مایکروسافت کنترل می شود. ماسک در ماه فوریه توییت کرد: «اصلاً آن چیزی که قصد داشتم نبود».

براکمن در Reddit گفت که اگر OpenAI موفق شود، می‌تواند «ارزش‌های بزرگ‌تری از هر شرکتی تا به امروز ایجاد کند». مایکروسافت به عنوان یک سرمایه گذار بزرگ OpenAI سود خواهد برد.

جدای از سرمایه گذاری، تکیه بر OpenAI این پتانسیل را دارد که به مایکروسافت کمک کند تا به طور چشمگیری شانس خود را در هوش مصنوعی معکوس کند، جایی که به طور عمومی دچار مشکل شد و به تنهایی یک تجارت معنادار ایجاد نکرد. مایکروسافت دستیار Clippy را از ورد، کورتانا را از نوار وظیفه ویندوز و چت ربات Tay خود را از توییتر بیرون کشید.

برخلاف حوزه‌هایی مانند تبلیغات یا امنیت، مایکروسافت مقیاس کسب‌وکار هوش مصنوعی خود را فاش نکرده است، اگرچه ساتیا نادلا، مدیرعامل این شرکت در ماه اکتبر گفت که درآمد حاصل از سرویس یادگیری ماشینی Azure برای چهار فصل متوالی دو برابر شده است.

اگر هیچ چیز دیگری نباشد، کار با OpenAI به نادلا حق بالیدن داده است. در اینجا چیزی است که او در جلسه سالانه سهامداران مایکروسافت در دسامبر، یک ماه پس از راه اندازی ChatGPT گفت:

وقتی به Azure فکر می‌کنم، یکی از کارهایی که ما انجام داده‌ایم، در واقع، حتی در زمینه ChatGPT، که امروزه یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های هوش مصنوعی در جهان است، حدس بزنید چه چیزی؟ همه اینها در ابررایانه Azure آموزش داده شده است. “

در ماه فوریه، مایکروسافت یک رویداد مطبوعاتی در دفتر مرکزی خود در ردموند، واشنگتن برگزار کرد تا به‌روزرسانی‌های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی را برای موتور جستجوی Bing و مرورگر Edge اعلام کند. آلتمن یکی از سخنرانان برجسته بود.

از آن زمان به بعد، این یک سفر پر دست انداز بوده است، زیرا ربات چت بینگ مکالمات بسیار تبلیغاتی و وحشتناکی را با کاربران برگزار کرده است، و همچنین پاسخ های نادرستی در راه اندازی ارائه کرده است. تا حدودی خوشبختانه برای مایکروسافت، راه اندازی سرویس هوش مصنوعی رقیب خود توسط گوگل بسیار ناچیز بود و باعث شد تا کارمندان آن را “عجله” و “نادرست” توصیف کنند.

علیرغم سکسکه های اولیه، اشتیاق به فناوری های جدید مبتنی بر مدل های زبان بزرگ یا LLM در سراسر صنعت فناوری قابل لمس است.

هسته ربات OpenAI یک LLM به نام GPT-4 است که پس از آموزش در منابع اطلاعات آنلاین گسترده، نوشتن متنی با صدای طبیعی را یاد گرفته است. سخنگوی OpenAI گفت که مایکروسافت دارای مجوز انحصاری برای GPT-4 و سایر مدل های OpenAI است.

تعداد زیادی LLM دیگر در دسترس هستند.

ماه گذشته، گوگل گفت که به برخی از توسعه دهندگان امکان دسترسی زودهنگام به یک LLM به نام PaLM را داده است.

استارت‌آپ‌های AI21 Labs، Aleph Alpha و Cohere، LLM‌های خود را ارائه می‌دهند، همانطور که Anthropic با پشتیبانی گوگل، گوگل را به‌عنوان ارائه‌دهنده ابری «مرجح» خود انتخاب کرده است. مانند آلتمن و ماسک، داریو آمودی، بنیانگذار Anthropic، که قبلاً معاون تحقیقات OpenAI بود، نسبت به قدرت افسارگسیخته هوش مصنوعی ابراز نگرانی کرده است.

در سال 2021، آنتروپیک در دلاور به عنوان یک شرکت عام المنفعه به ثبت رسید، که نشان دهنده قصد تأثیر مثبت بر جامعه حتی زمانی که به دنبال سود است.

یکی از سخنگویان آنتروپیک در ایمیلی به CNBC گفت: «ما بر توسعه ساختارهای نوآورانه برای ارائه انگیزه‌هایی برای توسعه و استقرار ایمن سیستم‌های هوش مصنوعی متمرکز بودیم و هستیم و در آینده بیشتر در این مورد به اشتراک خواهیم گذاشت.»

در سراسر صنعت، یک چیز واضح است: روزهای اولیه است.

Quinn Slack، مدیر عامل استارت آپ جستجوی کد Sourcegraph، گفت که مدرکی مبنی بر اینکه مشارکت OpenAI به مایکروسافت مزیت قابل توجهی داده است، ندیده است، حتی اگر او OpenAI را ارائه دهنده برتر LLM نامید.

اسلک گفت: «من فکر نمی‌کنم مردم باید به مایکروسافت نگاه کنند و بگویند که OpenAI را کاملاً قفل کرده‌اند و OpenAI در حال انجام پیشنهادات خود است. “من واقعاً معتقدم که مردم آنجا انگیزه ایجاد فناوری شگفت انگیز و استفاده گسترده از آن را دارند. آنها مایکروسافت را به عنوان یک مشتری عالی می بینند اما نه کسی که کنترل کننده است. این خوب است، و امیدوارم همینطور بماند.”

OpenAI شکاکان زیادی دارد. اواخر ماه گذشته، مرکز غیرانتفاعی هوش مصنوعی و سیاست دیجیتال، از کمیسیون تجارت فدرال خواست تا OpenAI را از انتشار نسخه‌های تجاری جدید GPT-4 متوقف کند و این فناوری را “مغرضانه، فریبنده، و خطری برای حریم خصوصی و امنیت عمومی” توصیف کرد.

هنگام در نظر گرفتن خروج بالقوه برای OpenAI، مایکروسافت – که صندلی هیئت مدیره OpenAI را ندارد – با توجه به درگیری نزدیک خود، خریدار طبیعی خواهد بود. اما این نوع معامله به دلیل نگرانی در مورد هوش مصنوعی و در مورد سرکوب رقابت مایکروسافت، احتمالاً مورد بررسی نظارتی قرار خواهد گرفت. مایکروسافت با باقی ماندن یک سرمایه گذار و عدم تبدیل شدن به مالک OpenAI، می تواند از بررسی های Hart-Scott-Rodino توسط تنظیم کننده های رقابت ایالات متحده اجتناب کند.

دیوید زیلبرمن، یکی از شرکای Norwest Venture Partners گفت: “من آن را پشت سر گذاشته ام. این دردناک است.”

اسکات رینی، مدیر عامل Redpoint Ventures گفت: بر اساس ارزیابی موجود، مسیر محتمل‌تر برای OpenAI یک IPO نهایی است.

طبق داده‌های PitchBook، OpenAI در سال جاری به سرعت ۲۰۰ میلیون دلار درآمد دارد که ۱۵۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش یافته و سپس ۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴، که به معنای رشد ۴۰۰ درصدی است.

رینی گفت: «وقتی با ارزش 30 میلیارد دلاری افزایش می‌دهید، چیزی شبیه به این است که در آن نقطه هیچ بازگشتی وجود ندارد. شما می گویید، “برنامه ما این است که یک شرکت مستقل بزرگ و مستقل باشیم.”

سخنگوی OpenAI گفت هیچ برنامه ای برای عرضه عمومی یا خرید وجود ندارد.

تماشا کردن: چرا ChatGPT یک تغییر دهنده بازی برای هوش مصنوعی است