شدت انتشار متان از بخش نفت و گاز کاهش یافته است: مطالعه

شعله های آتش از یک گودال شعله ور در نزدیکی چاهی در میدان نفتی باکن. جزء اصلی گاز طبیعی متان است که وقتی مستقیماً از چاه گاز خارج می شود بی بو است. علاوه بر متان، گاز طبیعی معمولاً حاوی هیدروکربن های دیگری مانند اتان، پروپان، بوتان و پنتان است.

Orjan F. Ellingvag | کوربیس نیوز | گتی ایماژ

شدت انتشار متان و گازهای گلخانه‌ای از بخش نفت و گاز بین سال‌های 2019 تا 2021 در بین بزرگترین تولیدکنندگان کشور علیرغم افزایش تولید گاز طبیعی به ترتیب 28 و 30 درصد کاهش یافته است. سازمان های غیرانتفاعی Clean Air Task Force و Ceres.

این گزارش که انتشارات مبتنی بر تولید بیش از 300 تولیدکننده آمریکایی را ارزیابی کرد، نشان داد که شدت انتشار متان تولید گاز طبیعی و شدت انتشار گازهای گلخانه ای تولید نفت و گاز به طور چشمگیری در شرکت ها متفاوت است.

این مطالعه نشان داد تولیدکنندگان گاز طبیعی در بالاترین چارک شدت انتشار متان دارای میانگین شدت انتشار هستند که تقریباً 26 برابر بیشتر از تولیدکنندگان در پایین ترین چارک است. و تولیدکنندگان نفت و گاز در بالاترین چارک شدت انتشار گازهای گلخانه ای دارای میانگین شدت انتشار هستند که بیش از 13 برابر بیشتر از تولیدکنندگان در پایین ترین چارک است.

اندرو لوگان، مدیر ارشد نفت و گاز در سرس، گفت: «تولیدکنندگان نفت و گاز در مورد انتشار گاز متان برابر نیستند، و این تحقیق روشن می‌کند که تأثیر آب و هوای یک شرکت نتیجه مستقیم تصمیمات عملیاتی و سرمایه‌گذاری تحت کنترل آن است.» ، در بیانیه ای گفته شده است.

انتشار گازهای گلخانه ای از بخش نفت و گاز ایالات متحده عمدتاً از فرآیند استخراج و تولید ناشی می شود، جایی که متان و سایر گازهای گرمایش سیاره از طریق تخلیه، شعله ور شدن و نشت آزاد می شوند.

در این گزارش آمده است که کاهش انتشار گازهای متان گزارش شده بین سال‌های 2019 و 2021 ناشی از کاهش انتشار گزارش‌شده از کنترل‌کننده‌های پنوماتیک بوده است، در حالی که خروج گاز و شعله‌ور شدن گاز مرتبط با آن، بیشترین کاهش در انتشار دی‌اکسید کربن گزارش‌شده را داشته است.

این مطالعه نشان داد که کنترل‌کننده‌های پنوماتیک، دستگاه‌هایی که از هوای فشرده برای تنظیم فشار یا دما در فرآیند تولید استفاده می‌کنند، بزرگ‌ترین منبع مجموع انتشار گازهای متان گزارش‌شده بودند که ۶۷ درصد از انتشار را تشکیل می‌دهند.

وقتی صحبت از گرم کردن جو به میان می آید، متان حدود 84 برابر قوی تر از دی اکسید کربن است، اما قبل از تجزیه شدن، در جو دوام نمی آورد. دانشمندان هشدار داده اند که انتشار گاز متان باید به طور چشمگیری کاهش یابد تا از بدترین اثرات تغییرات آب و هوایی جلوگیری شود.

این مطالعه برای ارائه تجزیه و تحلیل داده های انتشار گازهای گلخانه ای که شرکت ها در اختیار آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده قرار می دهند، طراحی شده است.

نویسندگان خاطرنشان کردند که روند انتشار گازهای گلخانه‌ای در میان حوضه‌ها یا شرکت‌های جداگانه سازگار نیست و می‌تواند سال به سال نوسان داشته باشد. آنها همچنین گفتند که این گزارش آلاینده‌های گزارش‌نشده ناشی از نشت‌های عمده و انتشارات تولیدکنندگان کوچک‌تر را در نظر نمی‌گیرد.

لسلی فلدمن، مدیر تحقیق و تجزیه و تحلیل در نیروی وظیفه هوای پاک، گفت که یافته‌ها بر نیاز به مقررات قوی فدرال و ایالتی تأکید می‌کند که بتواند بهترین شیوه‌ها را در سراسر صنعت استاندارد کند.

به گفته هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوا، انتشار گاز متان به تنهایی عامل تقریباً نیم درجه سانتیگراد گرمایش جهانی تا به امروز است و سطح متان در جو همچنان هر ساله افزایش می یابد.

مدیر عامل MiQ می گوید که بیشتر انتشار گاز متان در بخش نفت و گاز در این دهه قابل رسیدگی است