سهامداران Illumina صندلی هیئت مدیره را کنار می زنند، مدیر عامل از نبرد کارل ایکان جان سالم به در می برد

رافائل هنریکه | راکت | گتی ایماژ

کارل ایکان، سرمایه‌گذار فعال، روز پنجشنبه حمایت کافی از سهامداران ایلومینا را به دست آورد تا رئیس هیئت مدیره شرکت بیوتکنولوژی را کنار بزند.

سهامداران جان تامپسون رئیس هیئت مدیره را برکنار کردند. یکی از سخنگویان ایلومینا گفت که یک صندلی جدید در چند هفته آینده انتخاب خواهد شد.

ایکان از سهامداران خواسته بود تا فرانسیس دسوزا، مدیرعامل شرکت و تامپسون را از هیئت 9 نفره حذف کنند. دسوزا از جنگ نیابتی جان سالم به در برد.

سهامداران همچنین به نصب یکی از سه نامزد هیئت مدیره Icahn، اندرو تنو، مدیر پورتفولیو در Icahn Capital LP، نهادی که Icahn در آن صندوق های سرمایه گذاری را مدیریت می کند، رأی دادند.

این رای پس از جلسه سالانه Illumina اعلام شد و پایانی قاطع برای مبارزه دو ماهه بین Icahn و شرکت بر سر یک خرید بحث برانگیز بود.

ایلومینا در بیانیه ای از خدمات تامپسون در طول سال ها تشکر کرد و گفت که تجربه اجرایی و تجاری او بسیار ارزشمند است.

در اوایل این ماه، شرکت مشاوره پروکسی Institutional Shareholder Services توصیه کرد که سهامداران Illumina از Teno حمایت کنند.

ایکان که 1.4 درصد از سهام Illumina مستقر در سن دیگو را در اختیار دارد، دو نامزد دیگر را برای مدیر پیشنهاد کرده بود که کارمندان فعلی یا سابق او هستند.

این رای ضربه ای به ایلومینا است، که مدعی شده است که سه نامزد ایکان فاقد “مهارت و تجربه مرتبط” هستند و “پیشرفت” تجارت اصلی توالی DNA شرکت بیوتکنولوژی را به خطر می اندازد.

نبرد بر سر کسب جام

ایکان، مدیریت اجرایی و هیئت 9 نفره ایلومینا را به نظارت ضعیف متهم کرده است، به ویژه با توجه به خرید 7.1 میلیارد دلاری شرکت سازنده تست سرطان Grail در سال 2021.

او از این شرکت خواسته است که معامله “پوچ و مشکوک” را لغو کند و “فورا” دسوزا را برکنار کند.

Icahn مدیران اجرایی را به دلیل دریافت افزایش حقوق با وجود کاهش شدید ارزش بازار شرکت مورد انتقاد قرار داده است.

ارزش بازار ایلومینا از حدود 75 میلیارد دلار در آگوست 2021، ماهی که خرید Grail را بسته بود، به 33 میلیارد دلار کاهش یافته است.

بیشتر مقاومت Icahn در برابر این معامله ناشی از تصمیم ایلومینا برای بستن آن بدون تایید قانونگذاران ضد تراست در ایالات متحده و اروپا است.

کمیسیون تجارت فدرال در ماه آوریل به ایلومینا دستور داد که به دلیل نگرانی از اینکه رقابت و نوآوری را خفه می کند، خود را از خرید صرف نظر کند.

تصمیم FTC حکم ماه سپتامبر یک قاضی اداری را که چالش اولیه آژانس در قبال این معامله را رد کرد، لغو می کند.

کمیسیون اروپا، نهاد اجرایی اتحادیه اروپا نیز سال گذشته به دلیل نگرانی های مشابه، این توافق را مسدود کرد.

Illumina در حال درخواست تجدید نظر برای هر دو دستور است و انتظار دارد تصمیمات نهایی در اواخر سال 2023 یا اوایل سال 2024 اتخاذ شود.

این شرکت بارها از خرید Grail دفاع کرده است.

دسوزا ماه گذشته به CNBC گفت که این معامله منطقی است زیرا Illumina می تواند بازار آزمایش غربالگری زودهنگام Grail را به طور قابل توجهی گسترش دهد که می تواند بیش از 50 نوع سرطان را از طریق یک خون گیری تشخیص دهد.

مدیرعامل همچنین از رشد 100 درصدی درآمد Grail در سه ماهه اول در مقایسه با مدت مشابه سال قبل سخن گفت.

در سال 2022، Grail حدود 55 میلیون دلار درآمد داشت. ایلومینا پیش بینی می کند که در سال جاری به 110 میلیون دلار برسد.

ایکان در طول نبرد نیابتی با انتقادات خود مواجه شد.

فروشنده معروف Hindenburg Research، Icahn Enterprises را متهم کرد که بیش از حد ارزش گذاری شده است و آن را به “ساختارهای اقتصادی پونزی مانند” تشبیه کرد.

Icahn Enterprises این ادعاها را “گمراه کننده و خودخواهانه” خوانده است.

– اسپنسر کیمبال از CNBC در این گزارش مشارکت داشت.