رهبران ارشد چین می گویند که اقتصاد نیروی «داخلی» کافی ندارد

مردم در یک نمایشگاه کار در پکن در 26 اوت 2022 شرکت می کنند. بیکاری برای جوانان 16 تا 24 ساله در سال گذشته به طور مداوم بالا بوده است.

جید گائو | Afp | گتی ایماژ

پکن – به گفته رسانه های دولتی چین، رهبران ارشد چین در نشستی منظم روز جمعه گفتند که تقاضای داخلی هنوز کافی نیست.

این ارزیابی پس از آن صورت گرفت که چین رشد تولید ناخالص داخلی را بهتر از حد انتظار 4.5 درصد در سه ماهه اول گزارش کرد که باعث شد چندین شرکت سرمایه گذاری پیش بینی های اقتصادی خود را برای سال افزایش دهند.

یک رسانه دولتی از این نشست به زبان چینی که توسط CNBC ترجمه شده است، گفت: “در حال حاضر چرخش مثبت در اقتصاد چین در درجه اول یک بهبود است. محرک های داخلی هنوز قوی نیستند و تقاضا هنوز ناکافی است.”

در ادامه این گزارش آمده است: «تحول و ارتقای اقتصادی با مقاومت جدیدی روبرو است و ارتقای توسعه با کیفیت بالا هنوز باید بر بسیاری از مشکلات و چالش‌ها غلبه کند.

رئیس جمهور چین شی جین پینگ گردهمایی روز جمعه رهبران چین موسوم به دفتر سیاسی را رهبری کرد.

جیم امپلبی، مدیرعامل کاترپیلار، با جیم کرامر رو در رو می‌نشیند

در این نشست همچنین خواستار تقویت منابع درآمدی مردم و در عین حال بهبود اشتغال به ویژه برای فارغ التحصیلان دانشگاهی شد.

نرخ بیکاری برای افراد 16 تا 24 ساله در ماه مارس به 19.6 درصد افزایش یافت که نزدیک به رکوردی است که در ژوئیه 2022 مشاهده شد. به طور کلی بیکاری برای افراد در شهرها بسیار پایین تر از 5 درصد باقی مانده است.

بروس پانگ، اقتصاددان ارشد و رئیس تحقیقات چین بزرگ در JLL، گفت که بازخوانی جلسه نشان دهنده تغییر چندانی در سیاست مالی و پولی نیست.

وی گفت که این نشست بیشتر بر ارتقای مصرف و تثبیت سرمایه گذاری متمرکز بود و اظهار داشت که اظهار نظر در مورد فقدان انگیزه “داخلی” بر سرمایه گذاری نرم بخش خصوصی و فرصت هایی برای بهبود آن متمرکز است.

خودکفایی فنی

جلسه دفتر سیاسی همچنین به طور خاص خواستار توسعه بیشتر وسایل نقلیه انرژی جدید، ساخت ایستگاه های شارژ باتری و تغییر شبکه های برق شد.

در مورد هوش مصنوعی، مقامات گفتند چین باید به هوش مصنوعی «عمومی» «اهمیت» بدهد، محیطی برای نوآوری ایجاد کند و به پیشگیری از خطرات توجه کند.

سه ماهه اول شاهد محبوبیت ربات چت هوش مصنوعی ChatGPT بودیم که باعث شد بسیاری از شرکت ها در چین محصولات مشابه را دو برابر کنند. انتشارات عمومی تاکنون بیشتر بر مشتریان تجاری متمرکز بوده است تا عموم.

پکن در این ماه پیش نویس قوانین مربوط به محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را برای نظرات عمومی باز کرد.