رئیس جمهور اردوغان با بزرگترین تهدید برای حکومت 20 ساله خود مواجه است

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، پرچم‌ها را به اهتزاز در می‌آورند، پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری استانبول در 12 می 2023 در استانبول، ترکیه. اردوغان در حالی که رای دهندگان در انتخابات عمومی این کشور به پای صندوق های رای می روند، با بزرگترین آزمون انتخاباتی خود روبرو خواهد شد.

جف جی میچل | اخبار گتی ایماژ | گتی ایماژ

میلیون‌ها ترک در روز یکشنبه به پای صندوق‌های رای می‌روند، انتخاباتی که قرار است نتیجه‌بخش‌ترین انتخابات ترکیه در دو دهه اخیر باشد، و انتخاباتی که نتایج آن پیامدهایی فراتر از مرزهای این کشور خواهد داشت.

این کشور 85 میلیونی هر دو انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی خود را در 14 مه برگزار می کند. برای ریاست جمهوری – که انتظار می رود نزدیک باشد – اگر هیچ نامزدی بیش از 50 درصد را کسب نکند، دو هفته بعد رای به دور دوم می رود.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور کنونی، پس از دو دهه قدرت، با خشم عمومی به دلیل بدتر شدن شرایط اقتصادی و واکنش کند دولت به مجموعه‌ای از زمین‌لرزه‌های ویرانگر در فوریه که بیش از 50000 کشته برجای گذاشت، با سخت‌ترین آزمون خود مواجه است.

رقیب اصلی او، کمال کیلیچداراوغلو 74 ساله از حزب چپ میانه جمهوری خواه خلق (CHP)، به عنوان یک نامزد وحدت به نمایندگی از شش حزب مختلف که همگی می خواهند اردوغان را از قدرت بردارند، رقابت می کند.

در یک تحول احتمالاً تغییر دهنده بازی، یکی از چهار نامزد ریاست جمهوری، محرم اینج، روز پنجشنبه از رقابت کنار کشید. او که یکی از اعضای سابق CHP بود، به دلیل تقسیم آرای مخالفان به نحوی که به شانس کیلیچداراوغلو آسیب می رساند، مورد انتقاد شدید قرار گرفته بود.

اکنون، با خارج شدن اینس از رقابت، آرای او ممکن است به رقیب اصلی اردوغان، کیلیچداراوغلو، کمک بزرگی به او کند و باعث دردسر بیشتر برای اردوغان 69 ساله شود.

یکی دیگر از عوامل مهم مشارکت خواهد بود: تحلیلگران انتخاباتی می گویند که بیش از 5 میلیون جوان ترک برای اولین بار در رای دادن شرکت خواهند کرد و هر چه مشارکت جوانان بیشتر باشد، برای نامزد رقیب بهتر و برای رئیس فعلی بدتر است.

پوسترهای تبلیغاتی نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و رئیس حزب جمهوری خواه خلق (CHP) کمال قلیچداراوغلو (L) و رئیس جمهوری ترکیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور حزب توسعه عدالت (AKP) به نمایش گذاشته شده است.

تونهان تورهان | تصاویر سوپا | راکت | گتی ایماژ

با چنین رقابت پرمخاطره ای، بسیاری در داخل و خارج از کشور می پرسند که آیا اردوغان ممکن است در صورت عدم برنده شدن نتیجه را به چالش بکشد؟

محتمل‌ترین تاکتیک‌هایی که او برای انحراف آرا از آن استفاده خواهد کرد، استفاده از نفوذ در هیئت انتخاباتی (YSK)، دادگاه‌ها و رسانه‌ها برای ساختن روایتی است که یا انتخابات باید دوباره برگزار شود یا اینکه انتخابات باید برگزار شود. رایان بول، تحلیلگر ارشد خاورمیانه و شمال آفریقا در Rane گفت: غیرقانونی است. اردوغان این کار را در سال 2019 انجام داد، زمانی که حزبش در رقابت شهرداری استانبول با اختلاف اندکی شکست خورد، اما پس از درخواست مجدد، دوباره با اختلاف بیشتری شکست خورد.

برخی حتی از خشونت و بی ثباتی در صورت مناقشه برانگیز بودن نتیجه می ترسند که نوسانات بیشتری را برای اقتصاد آسیب دیده ترکیه به همراه خواهد داشت. تحلیلگران و فعالان حقوق ترکیه و خارجی سال‌ها است که زنگ خطر را درباره حکومت‌های مستبد فزاینده دولت اردوغان به صدا در آورده‌اند.

CNBC برای اظهار نظر با دفتر ریاست جمهوری ترکیه تماس گرفته است.

“خیلی در خطر است”

نتیجه انتخابات و تأثیر آن بر ثبات در این کشور، که به عنوان چهارراه بین اروپا و آسیا و محل استقرار دومین ارتش بزرگ ناتو است، هم در سطح داخلی و هم در سطح بین‌المللی از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس جمهور اردوغان و حزب عدالت و توسعه (حزب عدالت و توسعه) برای اولین بار در خطر بسیار زیادی هستند، زیرا ممکن است با توجه به اینکه اپوزیسیون متحد توانسته اتحادی قوی داشته باشد و باقی بماند، حکومت 20 ساله او بر ترکیه به پایان برسد. هاکان اکباس، مدیر شرکت مشاوره Strategic Advisory Services مستقر در استانبول و واشنگتن، گفت: در یک کمپین مثبت امیدبخش.

او خاطرنشان کرد که این مشابه «کاری است که امراک امام اوغلو، شهردار استانبول برای دو بار پیروزی در برابر نامزد حزب عدالت و توسعه اردوغان در انتخابات شهرداری در سال 2019 انجام داد».

امام اوغلو، چهره محبوبی که انتظار می رفت به عنوان یک مخالف سرسخت اردوغان برای ریاست جمهوری نامزد شود، در ماه دسامبر به دلیل آنچه دادگاه توهین به قضات شورای عالی انتخابات توصیف کرد، به نزدیک به سه سال زندان محکوم شد و از حضور در عرصه سیاست محروم شد. YSK). امام اوغلو و حامیانش می گویند این اتهامات صرفاً سیاسی است و تحت تأثیر اردوغان و حزب او برای خرابکاری در جاه طلبی های سیاسی او قرار گرفته است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه (AK) در حالی که او و همسرش امینه اردوغان در یک گردهمایی انتخاباتی در ماردین، ترکیه در 10 مه 2023 شرکت می کنند، صحبت می کند.

ریاست جمهوری ترکیه | جزوه | خبرگزاری آنادولو | گتی ایماژ

از نظر سیاسی، ترکیه به شدت تقسیم شده است و نامزدها از پیام های قطبی و ترس زا در تلاش برای جلب نظر رأی دهندگان استفاده می کنند. اما برای اکثر شهروندان ترکیه، اقتصاد مهم است زیرا این کشور به بحران هزینه های زندگی خیره می شود که تورم رسمی حدود 50 درصد است و ارزی که 77 درصد از ارزش خود را در برابر تورم از دست داده است. دلار در پنج سال.

اکباس به سی‌ان‌بی‌سی گفت: رئیس‌جمهور بعدی ترکیه با چالش بازگرداندن ثبات اقتصادی و نهادهای دولتی مانند بانک مرکزی، خزانه‌داری و صندوق ثروت و بازسازی اعتماد سرمایه‌گذاران مواجه خواهد شد.

این کشور از ذخایر کم ارزش ارزی تاریخی، افزایش کسری حساب جاری، بیش از حد ارزش گذاری مصنوعی پول محلی، تراز مالی بی انضباط و تورم مداوم و بالا رنج می برد.»

اکباس گفت، حتی اگر اردوغان پیروز شود، «پس از سال‌ها سیاست‌های نرخ بهره پایین که به تورم بالا و کاهش ارزش پول کمک کرده است، احتمالاً باید سیاست اقتصادی خود را برای مقابله با بحران اقتصادی فعلی و جذب سرمایه‌گذاری تنظیم کند».