رئیس بانک جهانی می گوید بدهی در اقتصادهای پیشرفته در برابر چالش های جهانی قرار گرفته است

دیوید مالپاس، رئیس گروه بانک جهانی در واشنگتن دی سی، در 13 آوریل 2023

بلومبرگ | بلومبرگ | گتی ایماژ

به گفته دیوید مالپاس، رئیس بانک جهانی، اقتصادهای توسعه‌یافته در سراسر جهان با مشکل بدهی مواجه هستند و به گفته دیوید مالپاس، رئیس بانک جهانی، این امر بر سر دردسرهای دیگر در اقتصاد جهانی انباشته شده است، زیرا بانک‌های مرکزی همچنان با تورم مداوم دست و پنجه نرم می‌کنند.

مالپاس در گفتگو با مارتین سونگ از CNBC در نشست وزرای دارایی G-7 و روسای بانک مرکزی در ژاپن، تاکید کرد که سطح بدهی جهانی که رکورد بالایی دارد برای ثبات باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی برای اقتصادهای پیشرفته بیش از هر زمان دیگری است، افزود که کشورهای در حال توسعه نیز با مشکل مشابهی مواجه هستند. این بدان معناست که اقتصاد باید بسیار سخت‌تر کار کند تا پولی که قبلاً قرض گرفته شده را بازپرداخت کند.»

بانک جهانی بر نیاز به شفافیت در رسیدگی به بدهی های فزاینده در مواجهه با تعدادی از مسائل اقتصادی جهانی از جمله استرس در بخش بانکی و تورم چسبنده تاکید کرده است.

این سازمان ماه گذشته ریاست میزگرد جهانی بدهی مستقل را در واشنگتن دی سی بر عهده داشت و بر درخواست خود برای به اشتراک گذاری اطلاعات برای تسریع روند بازسازی بدهی در جهان تاکید کرد.

بانک جهانی می گوید اسپرد اعتبار برای کشورهای در حال توسعه افزایش یافته است

بانک جهانی در گزارش پایان سال خود که در ماه دسامبر منتشر شد، اعلام کرد کل بدهی خارجی کشورهای با درآمد پایین و متوسط ​​با 5.6 ​​درصد افزایش اسمی به 9 تریلیون دلار رسیده است.

برای همه کشورها، موسسه بین المللی مالی در اوایل سال جاری تخمین زد که ارزش اسمی بدهی جهانی نسبت به سال 2020 کمتر شده و در سال 2022 به زیر 300 تریلیون دلار رسیده است.

مالپاس به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «یکی از چیزهایی که برای اقتصادهای پیشرفته وجود دارد این است که سعی کنند به اندازه یک محیط باثبات باشند تا رشد بتواند بازگردد که در این مقطع برای جهان واقعاً مهم است».

او گفت: “نرخ بدون ریسک از اقتصادهای پیشرفته افزایش یافته است، اما اسپرد اعتبار برای کشورهای در حال توسعه نیز افزایش یافته است.”

انتخاب سهام و روند سرمایه گذاری از CNBC Pro:

نرخ بازده بدون ریسک نشان دهنده نرخ بهره ای است که سرمایه گذار می تواند از سرمایه گذاری با ریسک صفر انتظار کسب کند.

“آنها[investors] مالپاس گفت: «همیشه ابتدا امن‌ترین اقتصادهای پیشرفته را انتخاب می‌کنیم، بنابراین آنچه باقی می‌ماند چیزی است که می‌تواند به کشورهای در حال توسعه سرازیر شود، و این به سادگی کافی نیست. و نه فرصتی برای سرگردانی آن.”

وقتی از او در مورد برنامه‌هایش پس از کناره‌گیری در ژوئن – زودتر از آوریل 2024 که دوره او به پایان می‌رسد – پرسیدند، گفت که در حال بررسی گزینه‌ها است.

او گفت: «ما در بانک با چیزهایی که واقعاً مهم هستند بسیار مشغول بودیم – این بدهی، ابتکار رشد، ما در سه ماهه آخر سال مالی خود هستیم.