دیسانتیس می خواهد قاضی دعوی دیزنی رد صلاحیت شود

ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا در اجلاس رهبری پنجاهمین سالگرد بنیاد هریتیج در 21 آوریل 2023 در بندرگاه ملی مریلند در استراحتگاه و مرکز همایش ملی گیلورد اظهاراتی می کند.

آنا پولساز | گتی ایماژ

ران دیسانتیس فرماندار فلوریدا روز جمعه برای رد صلاحیت قاضی فدرال ناظر اقدام کرد دیزنیشکایت انتقام جویی سیاسی، با ادعای اظهارات قاضی در پرونده های قبلی، تردیدهایی را در مورد بی طرفی او ایجاد می کند.

وکلای DeSantis در یک پرونده قضایی گفتند که قاضی مارک واکر در دو پرونده جداگانه “دیزنی” را به عنوان نمونه ای از انتقام جویی دولت ارائه کرده است” بدون اینکه از او خواسته شود.

آنها استدلال کردند که این اظهارات “به طور منطقی می تواند دلالت بر این داشته باشد که دادگاه در مورد سوال تلافی جویانه” در مورد دیزنی پیش داوری کرده است. دلیلش این است که شکایت دیزنی مدعی است که DeSantis پس از انتقاد از لایحه بحث برانگیز کلاس درس او که توسط منتقدان برچسب “نگو همجنسگرا” نامیده شده بود، یک کمپین تلافی سیاسی علیه شرکت را رهبری کرد.

تیم حقوقی دیسانتیس نوشت: «از آنجایی که این سؤال اکنون در دادگاه مطرح است، و از آنجایی که این سؤال شامل موضوعات بسیار تبلیغاتی است که مورد علاقه شهروندان فلوریدا است، دادگاه باید خود را رد صلاحیت کند تا حتی از ظاهر نادرست جلوگیری کند».

سخنگوی دیزنی بلافاصله به درخواست CNBC برای اظهار نظر پاسخ نداد.

دیزنی پس از اینکه قراردادهای توسعه این شرکت توسط هیئت ناظرانی که دیسانتیس برای نظارت بر منطقه شامل والت دیزنی ورلد انتخاب کرده بود، باطل شد، در دادگاه منطقه ای ایالات متحده در تالاهاسی، فلوریدا، شکایت مدنی ارائه کرد. هیئت مدیره مدعی شد که دیزنی این قراردادها را برای خنثی کردن قدرت خود منعقد کرده است، اما غول سرگرمی می گوید که آنها برای تضمین سرمایه گذاری های آینده در پارک های فلوریدا ساخته شده اند.

پس از اینکه او و متحدانش منطقه مالیاتی ویژه دیزنی را هدف قرار دادند، دیسانتیس هیئت مدیره را با انتخاب های مورد علاقه خود جایگزین کرد. تمرکز بر منطقه، که از دهه 1960 برقرار بود، تنها چند هفته پس از انتقاد باب چاپک، مدیرعامل وقت دیزنی، از لایحه کلاس درس شروع شد.

تیم حقوقی DeSantis به اظهارات واکر در سال گذشته در دو جلسه دادگاه جداگانه به عنوان مدرکی برای حمایت از استعفا اشاره کرد.

در جلسه ای در اول آوریل 2022، واکر پرسیده بود، “آیا چیزی در پرونده وجود دارد که بگوید ما اکنون می خواهیم وضعیت ویژه دیزنی را به دلیل بیدار شدن آنها از بین ببریم؟”

وکلای دیسانتیس استدلال کردند که در انجام این کار، قاضی «از انحلال مورد نظر ایالت ناحیه ویژه دیزنی به عنوان نمونه ای از رفتار تلافی جویانه استفاده کرده است».

نمونه ادعایی دیگر در جلسه 21 ژوئن 2022 بود که در آن دسانتیس به سخنرانی سرد در مدارس متهم شد. واکر در آن جلسه اظهار داشت که اقدامات فلوریدا علیه دیزنی اقدامات تنبیهی است، وقتی گفت که این شرکت وضعیت ویژه خود را از دست می دهد زیرا بیانیه ای ارائه می دهد که احتمالاً “با سیاست ایالتی طرف کنترل کننده مغایرت دارد.”

وکلای DeSantis استدلال کردند که “پیشنهاد بی دلیل واکر، در دو موقعیت جداگانه، مبنی بر اینکه ایالت دیزنی را با حذف “وضعیت ویژه” آن مجازات کرد، ظاهری جانبدارانه به دست می دهد.

آنها نوشتند: “نظرات دادگاه ظاهراً منعکس کننده نظر آن است که آیا دولت سخنرانی دیزنی را با لغو “وضعیت ویژه” دیزنی مجازات کرده است یا خیر.”

سخنگوی هیئت مدیره، که اعضای آن نیز به عنوان متهم در دعوای دیزنی نام برده می شوند، از اظهار نظر در مورد آخرین پرونده دادگاه خودداری کرد.

دسانتیس با دیزنی – و ترامپ می جنگد

اختلاف بین دسانتیس و یکی از کارفرمایان ارشد ایالتش بیش از یک سال است که ادامه دارد. زمانی که فرماندار آماده می‌شود تا هفته آینده کمپین ریاست‌جمهوری 2024 خود را آغاز کند، دو طرف تثبیت‌تر شده‌اند.

دیسانتیس با شرکت در نبردهای فرهنگی-جنگ تفرقه‌انگیز، از جمله مبارزه با دیزنی، که فرماندار آن را “پادشاهی جادویی شرکت‌های بیدار شده” به شدت محکوم کرده، نامی برای خود دست و پا کرده است.

اما درگیری طولانی او با خانه موش او را در معرض انتقاد حتی برخی از جمهوری خواهان قرار داده است – به ویژه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، که بارها دسانتیس را پاره کرده است.

تیم نولن از مک‌کواری می‌گوید: ESPN برای دیزنی مشکل بزرگی است زیرا با کاهش درآمد تبلیغاتی سازگار است.

پس از اینکه دیزنی روز پنجشنبه اعلام کرد که از برنامه‌های خود برای باز کردن یک پردیس جدید کارمند در دریاچه نونا، فلوریدا، واقع در 20 مایلی تفریحگاه جهانی والت دیزنی، صرف نظر کرده است، ترامپ در رسانه‌های اجتماعی گفت که DeSantis در حال “ویران شدن” است.

جاش دامارو، رئیس بخش پارک‌ها، تجربیات و محصولات دیزنی، «تغییر شرایط کسب‌وکار» و بازگشت مدیرعامل باب ایگر را به عنوان دلایل لغو اعلام کرد. علاوه بر این، این شرکت دیگر از بیش از 2000 کارمند مستقر در کالیفرنیا درخواست نخواهد کرد که به فلوریدا نقل مکان کنند.

D’Amaro در یادداشت خود تکرار کرد که این شرکت همچنان قصد دارد طی 10 سال آینده 17 میلیارد دلار در فلوریدا سرمایه گذاری کند، از جمله افزودن حدود 13000 شغل. این شرکت در حال حاضر بیش از 75000 کارمند در ایالت دارد.

دیزنی از ارائه به‌روزرسانی‌های خاص در مورد این سرمایه‌گذاری خودداری کرد، اما قبلاً برنامه‌هایی برای به‌روزرسانی جاذبه‌های پارک، گسترش پارک‌های موجود و افزودن کشتی‌های تفریحی بیشتر به ناوگان خود در فلوریدا اعلام کرده بود.