دون لمون پس از 17 سال توسط CNN اخراج شد

مجری تلویزیونی دان لمون در 6 دسامبر 2022 به مراسم گالا جایزه حقوق بشر موج امید رابرت اف کندی 2022 در هیلتون میدتاون شهر نیویورک می رسد.

آنجلا ویس | خبرگزاری فرانسه | گتی ایماژ

سی‌ان‌ان، گوینده دان لمون را روز دوشنبه پس از 17 سال فعالیت در این شبکه، در پی اظهارنظرها و گزارش‌هایی مبنی بر بدرفتاری با زنانی که در طول مدت تصدی خود در این شبکه با آنها کار می‌کرد، اخراج کرد.

این اعلام حدود یک ساعت پس از آن منتشر شد که فاکس نیوز اعلام کرد که تاکر کارلسون مجری راست‌گرای پربیننده بلافاصله شبکه کابلی را ترک می‌کند. همچنین یک روز پس از آن اتفاق افتاد که NBCUniversal اعلام کرد جف شل، مدیرعامل این شرکت به دلیل “رابطه نامناسب” با یک زن در شرکت، سمت خود را ترک کرده است.

لمون که مجری برنامه “سی ان ان این صبح” بود، گفت که نماینده او صبح دوشنبه به او خبر از پایان خدمتش داده است. لیمون گفت که از این خبر “متحیر” شده است.

لیمون در یک مصاحبه گفت: «من فکر می‌کردم که یک نفر در مدیریت این وقار را داشته باشد که مستقیماً به من بگوید پست توییتر دوشنبه. “هیچ وقت هیچ نشانه ای به من داده نشد که نمی توانم به کارهایی که دوست داشتم در این شبکه ادامه دهم.”

لیمون اضافه کرد که “روشن است که برخی از مسائل بزرگتر در بازی وجود دارد” بدون ارائه جزئیات بیشتر.

سی ان ان اواخر روز دوشنبه گزارش لمون در مورد جدایی او را به چالش کشید. این شبکه اظهارات لمون را “نادرست” خواند و گفت که “فرصتی به او پیشنهاد شد تا با مدیریت ملاقات کند اما در عوض بیانیه ای در توییتر منتشر کرد.”

مدت کوتاهی پس از اینکه لیمون برای اولین بار در توییتی مبنی بر اخراج خود نوشت، کریس لیخت، مدیر عامل شبکه گفت که مجری و CNN “راه خود را از هم جدا کردند.”

این شبکه در بیانیه ای اعلام کرد: دان برای همیشه بخشی از خانواده CNN خواهد بود و ما از او برای کمک هایش در 17 سال گذشته تشکر می کنیم. ما برای او آرزوی سلامتی می کنیم و در تلاش های آینده او را تشویق خواهیم کرد.”

سی ان ان اضافه کرد که برنامه صبحگاهی لیمون که در کنار مجریان پاپی هارلو و کیتلان کالینز میزبانی می شد به اجرای خود ادامه خواهد داد. این برنامه نزدیک به شش ماه است که روی آنتن می رود و این شبکه اعلام کرد که “به موفقیت خود متعهد است.”

این اعلام پس از آن صورت می گیرد که لمون در ماه فوریه به دلیل اظهاراتش در مورد نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری نیکی هیلی، مدت کوتاهی پس از اعلام نامزدی برای کاخ سفید، با واکنش شدیدی مواجه شد.

لمون در پخش برنامه هیلی 51 ساله گفت: “نیکی هیلی در اوج زندگی خود نیست، متاسفم. یک زن در دهه 20 و 30 و شاید 40 سالگی به نظر می رسد.”

این اظهار نظر او را مورد سرزنش لیخت قرار داد و از طرفداران حقوق زنان خواست تا او را اخراج کنند.

لیمون از آن زمان به دلیل اظهاراتش در مورد هیلی عذرخواهی کرده است. لیخت همچنین در اواخر فوریه اعلام کرد که لیمون تحت آموزش رسمی پس از اظهار نظرهای جنسیتی قرار خواهد گرفت.

اخراج مجری همچنین به دنبال یک داستان طولانی ورایتی است که ادعا می‌کند لیمون سابقه تهدید و اظهارات توهین‌آمیز به کارکنان زن CNN را داشته است. به گفته ورایتی، این گزارش بر اساس بیش از ده ها همکار سابق و فعلی لیمون تهیه شده است. اکثر آنها به طور ناشناس با این رسانه صحبت کردند.

گزارش ورایتی می‌گوید که در میان سایر حوادث، لمون زمانی که در سال 2008 برای گزارشگری به نفع کیرا فیلیپس، خبرنگار سابق CNN به او منتقل شد، عصبانی شد.

به گزارش ورایتی، فیلیپس دو پیام تهدید آمیز از فرستنده ناشناس دریافت کرد و رهبری CNN در نهایت آنها را به لیمون بازگرداند.

سخنگوی Lemon در بیانیه‌ای به NBC News در زمان انتشار این گزارش مخالفت کرد و گفت: «شگفت‌انگیز و ناامیدکننده است که Variety تا این حد بی‌پروا باشد».

این سخنگوی به NBC News گفت که داستان ورایتی “مملو از حکایات آشکارا نادرست است و هیچ مدرک مشخصی وجود ندارد، کاملاً مبتنی بر شایعات ناشناس 15 ساله و بدون منبع است.”

لیمون از سپتامبر 2006 با CNN کار کرده است. وب سایت این شبکه می گوید که او بیش از هشت سال به عنوان مجری برنامه “Don Lemon Tonight” خدمت کرده است.

لمون پس از گویندگی NBC شیکاگو و کار به عنوان خبرنگار برای NBC News، برنامه “TODAY” و “NBC Nightly News” به CNN پیوست.