در اینجا چیزی است که باید در گزارش مشاغل روز جمعه در ماه مه مراقب آن باشید

کارگران ساختمانی در یک محل کار در 5 می 2023 در میامی، فلوریدا.

جو رادل | گتی ایماژ

تماشای گزارش‌های ماهانه مشاغل در سال جاری چیزی شبیه به یک تمرین انتظاری بوده است و اقتصاددانان و فعالان بازار به دنبال رکودی هستند که به نظر می‌رسد هرگز فرا نرسد.

این سناریو احتمالاً روز جمعه زمانی که وزارت کار شمارش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی خود را برای ماه مه منتشر می کند، تکرار می شود. اقتصاددانانی که توسط داو جونز مورد بررسی قرار گرفتند، انتظار رشد شغلی 190000 نفری را داشتند که کاهشی از 253000 شغل اضافه شده در آوریل است که کمتر از میانگین ماهانه 284500 در سال 2023 و کمترین سود ماهانه از دسامبر 2020 است.

اما با قضاوت بر اساس روشی که این گزارش ها پیش می روند، خطر احتمالاً در بازار کاری که اگر انعطاف پذیر نبوده است، صعودی باشد. تعداد مشاغل از ژانویه 2022 تاکنون 13 بار از 16 برابر برآوردهای اجماع را شکست داده است.

جوزف لاورگنا، اقتصاددان ارشد در SMBC گفت: “بازار کار هنوز تنگ به نظر می رسد. فرصت های شغلی بسیار زیاد است، بیکاری به پایین ترین حد در 50 سال گذشته رسیده است. ما منتظر افزایش شغل هستیم… در واقع کمی بالاتر از اجماع.” Nikko Securities America. من به مردم می گویم که روی هر روندی که هست تمرکز کنند.»

با توجه به اینکه چقدر اعداد سرفصل ها چشم انداز بازار را به چالش می کشند، لاورگنا ضعف اساسی را می بیند.

جو لاورگنا، اقتصاددان برجسته می گوید، فدرال رزرو در حال مرتکب یک اشتباه سیاسی کلاسیک است

بر اساس داده‌های وزارت کار که چهارشنبه منتشر شد، مجموع فرصت‌های شغلی در آوریل افزایش یافت و به 10.1 میلیون رسید، اما صنعت مهم اوقات فراغت و مهمان‌نوازی در واقع کاهشی نزدیک به 6 درصدی را ثبت کرد. این می تواند خبر بدی برای بخشی باشد که در سال گذشته بیش از 900000 شغل ایجاد کرده است.

همچنین، گزارش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی آوریل نشان داد که برآوردهای رشد شغلی برای دو ماه قبل 149000 کاهش یافته است، که نشان می‌دهد تصویر مربوط به اوایل سال جاری به آن اندازه که ابتدا نشان داده شده بود، قوی نبوده است.

لاورگنا که اقتصاددان ارشد شورای اقتصاد ملی در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ بود، گفت: «در حال حاضر، ما به یک نقطه عطف نزدیک می شویم. “من فکر نمی‌کنم این اتفاق در ماه مه رخ دهد، اما با توجه به میزان سخت‌گیری در اقتصاد که فدرال رزرو طراحی کرده است و با توجه به اینکه استانداردهای وام‌دهی محدودتر شده‌اند، بازار کار باید تضعیف شود. تاریخ به ما می‌گوید که چه زمانی اتفاق می‌افتد. سریع اتفاق می افتد.”

سرپیچی از فدرال رزرو

بازار کار فشرده و فشاری که بر دستمزدها و تورم وارد کرده است، فدرال رزرو را متحیر کرده است. بانک مرکزی از 22 مارس تاکنون 10 بار نرخ بهره را افزایش داده است، اما تورم بسیار بالاتر از هدف 2 درصدی فدرال رزرو باقی مانده است.

با این حال، سیاست‌گذاران نشان داده‌اند که ممکن است پس از دیدار در ماه ژوئن، دوباره از پیاده‌گردی صرف نظر کنند، زیرا به دنبال این هستند که ببینند این سخت‌گیری‌ها چگونه بر شرایط تأثیر گذاشته است.

فیلیپ جفرسون، رئیس فدرال رزرو در سخنرانی روز چهارشنبه گفت: تصمیم برای ثابت نگه داشتن نرخ بهره در نشست آتی نباید به این معنا تفسیر شود که ما به اوج نرخ برای این چرخه رسیده ایم. “در واقع، نادیده گرفتن افزایش نرخ در جلسه آینده به این امکان می دهد [rate-setting Federal Open Market Committee] قبل از تصمیم گیری در مورد میزان تثبیت سیاست اضافی، داده های بیشتری را مشاهده کنید.”

یکی از حوزه‌هایی که سیاست‌گذاران روی آن تمرکز خواهند کرد، میانگین درآمد ساعتی است.

انتظار می رود دستمزدها 0.3 درصد در ماه و 4.4 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یابد، سطحی که مقامات گفته اند با بازگشت به تورم 2 درصد سازگار نیست. با این حال، می می تواند خبرهای خوبی در این زمینه به همراه داشته باشد.

بازار کار «کاملاً پرسنل»؟

داده‌های Homebase نشان می‌دهد که دستمزد کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ​​در ماه مه ۰.۲ درصد کاهش یافته است که اولین کاهش ماهانه از سال ۲۰۲۱ است. این کاهش حتی با افزایش ۰.۶۴ درصدی کارمندان و افزایش ۱.۱۶ درصدی در ساعات کار همراه بود.

شرکت پردازش حقوق و دستمزد ADP روز چهارشنبه گزارش داد که دستمزد کارگرانی که در محل کار خود باقی مانده‌اند در ماه مه 6.5 درصد افزایش یافته است که هنوز بالاست اما نسبت به ماه‌های گذشته کاهش یافته است. ADP همچنین گفت که حقوق و دستمزد خصوصی در ماه مه بیش از 278000 نفر افزایش یافته است.

یک گزارش فدرال رزرو در چهارشنبه اشاره کرد که دستمزدها “به طور متوسط” رشد کرد که با بقیه مشاهدات “کتاب بژ” در مورد اقتصاد مشاغل مطابقت داشت.

در این گزارش آمده است: «به طور کلی، بازار کار همچنان قوی بود، به طوری که مخاطبین مشکل یافتن کارگر در طیف گسترده ای از سطوح مهارت و صنایع را گزارش کردند. یا کاهش تعداد کارمندان به دلیل کاهش تقاضای واقعی یا آینده یا عدم اطمینان بیشتر در مورد چشم انداز اقتصادی.

انتظار می رفت نرخ بیکاری در ماه می به 3.5 درصد برسد که همچنان نزدیک به پایین ترین سطح از سال 1969 خواهد بود.