درآمد تمام سال نینتندو در سال 2023: فروش سوییچ 22 درصد کاهش یافت

نینتندو امیدوار است بازی های کلیدی مانند ماریو و زلدا به آن کمک کنند تا بازیکنان را به سری کنسول های قدیمی Switch خود علاقه مند نگه دارد.

Charly Triballeau | خبرگزاری فرانسه | گتی ایماژ

نینتندو کاهش سود و درآمد در سال مالی خود را گزارش کرد که ناشی از کاهش فروش کنسول پرچمدار سوییچ بود.

نینتندو برای سال مالی کامل خود، که از آوریل 2022 شروع شد و در 31 مارس امسال به پایان رسید، درآمدی معادل 1.6 تریلیون ین گزارش کرد که پیش بینی خود را برآورده کرد. این کاهش 5.5 درصدی نسبت به سال قبل بود.

شرکت نینتندو در سال مالی 432.7 میلیارد ین سود خالص اعلام کرد که نسبت به سال قبل بیش از 9 درصد کاهش داشته است. با این حال، بهتر از پیش بینی 370 میلیارد ین خود شرکت بود.

این غول بازی ژاپنی 17.97 میلیون دستگاه از سری کنسول های سری نینتندو سوییچ را به فروش رساند که مطابق با پیش بینی 18 میلیون واحدی خود برای سال مالی است. این در مقایسه با فروش بیش از 23 میلیون واحد سوییچ در سال مالی منتهی به مارس 2022، کاهش 22 درصدی است.

نینتندو گفت: «کمبود نیمه هادی ها و سایر اجزاء بر تولید تا حدود پایان تابستان تأثیر گذاشت» و این شرکت «رشد فروش را عمدتاً در طول فصل تعطیلات تجربه نکرد» که در سال گذشته مشاهده کرد.

برای سال مالی منتهی به مارس 2024، نینتندو فروش 15 میلیون دستگاه سوییچ را پیش بینی کرد.

نینتندو با کنسول قدیمی Switch که شش سال است در بازار عرضه شده است، با نگرانی سرمایه گذاران مبنی بر اینکه فروش آن ممکن است به اوج خود رسیده باشد، مبارزه می کند. این شرکت در سال مالی گذشته پس از یک فصل تعطیلات ناامیدکننده، دو بار مجبور شد پیش بینی خود را برای فروش سوییچ کاهش دهد.

در طول عمر سوییچ، نینتندو سعی کرده است کنسول را با یک نسخه دستی و نسخه ای با صفحه نمایش بهبودیافته به روز کند. این در کوتاه مدت کمک کرده است، اما کمک چندانی به روند کلی کاهش فروش نکرده است.

در مقابل، رقیب سونی این شرکت در سال مالی منتهی به 31 مارس سود بالایی را ثبت کرد. این شرکت همچنین رکورد 19.1 میلیون کنسول پلی استیشن 5 را در سال مالی به فروش رساند. پلی استیشن 5 سونی تنها بیش از دو سال است که به فروش می رسد، بنابراین هنوز در مراحل اولیه است.

سهام نینتندو امسال 3.6 درصد افزایش یافته است در حالی که سهام سونی 25 درصد افزایش یافته است.

سوییچ «اوج خود را پشت سر گذاشت»

سرکان توتو، مدیرعامل شرکت مشاوره بازی‌های کانتان گیمز مستقر در توکیو، به CNBC گفت: «نینتندو سوییچ عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت اما قطعاً اوج خود را پشت سر گذاشت.

“بر اساس پیش بینی برای سال مالی جدید، من انتظار معجزه ای ندارم، بلکه انتظار شرکتی را ندارم که به صورت خودکار پایلوت کند و وظیفه خود را در قبال کاربران فعلی سوییچ انجام دهد. هر چرخه کنسول در نهایت به پایان می رسد و نینتندو نیز همینطور است. ، اکنون به یک قطعه سخت افزار جدید برای احیای فروش خود نیاز دارد.”

اکنون نکته کلیدی نینتندو این است که چگونه از 114 میلیون کاربر پرداخت کننده سالانه خود به درآمد خود ادامه می دهد. این غول بازی دارای طیف گسترده ای از بازی ها و شخصیت های قابل تشخیص از پوکمون تا ماریو است.

با این حال، نینتندو گفت که فروش نرم افزار در مجموع به 213.96 میلیون واحد برای سال منتهی به 31 مارس رسیده است که 9 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

نینتندو قرار است The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom را در روز جمعه منتشر کند که یکی از محبوب ترین فرنچایزهای خود است.

این شرکت فروش نرم افزاری 180 میلیونی را در سال مالی جاری پیش بینی کرده است که نشان دهنده انتظارات کاهش بیشتر است.

نینتندو گفت که انتظار دارد سود خالص در سال منتهی به مارس 2024 با 21.4 درصد کاهش به 340 میلیارد ین برسد.