دادگاه عالی علیه بنیاد اندی وارهول در پرونده کپی رایت به خاطر عکس شاهزاده حکم داد

اندی وارهول مجسمه آزادی را در پاریس، فرانسه در 22 آوریل 1986 نقاشی می کند.

فرانسوا لوشون | گتی ایماژ

دادگاه عالی روز پنجشنبه علیه بنیاد اندی وارهول در یک مناقشه مربوط به کپی رایت بر سر استفاده از تصویر یک عکاس مشهور از شاهزاده موسیقیدان برای آثار هنری خلق شده توسط وارهول حکم داد.

دادگاه 7-2 به نفع عکاس لین گلداسمیت، صاحب حق چاپ عکس پرینس در سال 1981، که در آن زمان در مجله نیوزویک منتشر شده بود، رای داد. قاضی سونیا سوتومایور نظر اکثریت را نوشت.

قاضی النا کاگان مخالفت خود را با این تصمیم نوشت که در آن جان رابرتز قاضی ارشد به او پیوست.

گلداسمیت در سال 2016 از بنیاد وارهول به دلیل نقض حق چاپ شکایت کرده بود که به دلیل مجوز تصویری به نام “پرنس پرتقال” به Conde Naste، شرکت مادر مجله Vanity Fair، در سال 2016 شکایت کرده بود. Orange Prince یکی از 16 صفحه ابریشمی وارهول بر اساس عکس او است که گلداسمیت تنها در سال 2016 از آن مطلع شد.

او قبلاً، در سال 1984، مجوز محدودی را به Vanity Fair برای استفاده یکباره از عکس به عنوان مبنایی برای صفحه ابریشمی وارهول اعطا کرده بود که در آن سال برای نشان دادن مقاله ای در مورد پرنس استفاده می شد.

اگرچه یک دادگاه منطقه ای فدرال به نفع بنیاد وارهول رای داد، اما این حکم توسط دادگاه تجدیدنظر ناحیه دوم ایالات متحده لغو شد.

دادگاه عالی، در حکم روز پنجشنبه خود، تنها این سوال را مورد بررسی قرار داد که آیا ادعای بنیاد وارهول مبنی بر استفاده منصفانه از عکس برای دفاع در برابر ادعای گلداسمیت در مورد نقض حق چاپ کافی است، زیرا آثار هنری وارهول “تحول کننده” بود و معنای متفاوتی را منتقل می کرد یا خیر. پیام نسبت به عکس اصلی

دادگاه در نظر اکثریت گفت: «آثار اصلی لین گلداسمیت، مانند آثار سایر عکاسان، حتی در برابر هنرمندان مشهور از حمایت حق چاپ برخوردار است. “این حمایت شامل حق تهیه آثار مشتق شده است که اصل را تغییر می دهد.”

موزیسین پرنس در سی و ششمین مراسم سالانه جوایز تصویری NAACP در غرفه دوروتی چندلر در 19 مارس 2005 در لس آنجلس، کالیفرنیا روی صحنه اجرا می کند.

گتی ایماژ

این نظر ادامه می‌دهد که «استفاده از یک اثر دارای حق چاپ ممکن است منصفانه باشد اگر:
از جمله، این استفاده دارای هدف و ویژگی است که به اندازه کافی از اصل متمایز است.”

با این حال، در این مورد، عکس اصلی گلداسمیت از شاهزاده، و استفاده کپی برداری از آن عکس توسط AWF در تصویری که مجوز نشریه ویژه‌ای که به پرنس اختصاص دارد، به اشتراک گذاشته شده است.
اساساً همان هدف است و استفاده از آن ماهیت تجاری دارد.”

این یک خبر فوری است. لطفا برای بهروزرسانی دوباره بررسی کنید.