خودروسازان چینی مانند BYD بزرگترین رقبای خودروهای الکتریکی هستند

جیم فارلی، مدیر عامل فورد در آزمایشگاه باتری این خودروساز در حومه دیترویت، از یک کارخانه جدید باتری 3.5 میلیارد دلاری EV در ایالت برای تولید باتری‌های فسفات آهن لیتیوم، 13 فوریه 2023 خبر داد.

مایکل ویلند / CNBC

دیترویت – فورد موتور بزرگترین رقابت در خودروهای الکتریکی رهبر ایالات متحده نیست تسلا یا رقیب کراس تاون جنرال موتورز جیم فارلی، مدیرعامل این شرکت، پنجشنبه گفت: این خودروسازان چینی هستند.

فارلی گفت که شرکت های چینی مانند وارن بافت مورد حمایت قرار می گیرند BYD از خودروسازان و استارت آپ های بزرگ آمریکایی در زمینه وسایل نقلیه الکتریکی، به ویژه شیمی باتری و سایر فناوری های نوظهور جلوتر هستند.

اخبار مربوط به سرمایه گذاری

تسلا و موارد دیگر: مورگان استنلی از سهام خودروهای برقی نام می برد که با حرکت زنجیره های تامین به سمت غرب سود خواهند برد

CNBC Pro

فارلی در جریان اجلاس مالی پایدار مورگان استنلی گفت: ما چینی ها را رقیب اصلی می بینیم، نه جنرال موتورز یا تویوتا.

او از BYD به عنوان نمونه بارز یک خودروساز چینی استفاده کرد که با موفقیت خودروهای برقی را ابتدا در چین و اکنون در اروپا به فروش رسانده است.

فارلی در پاسخ به این سوال که کدام شرکت خودروهای برقی را درست انجام می دهد، گفت: “من BYD را دوست دارم. کاملاً یکپارچه عمودی، تهاجمی … شرکت بسیار بسیار چشمگیر. و آنها همیشه به برق متعهد بودند.”

برند لوکس جدید BYD یانگ وانگ اولین مدل خود، U8 را به قیمت بیش از 1 میلیون یوان (160000 دلار آمریکا) به فروش می رساند.

CNBC | ایولین چنگ

بر اساس گزارش LMC Automotive، بی وای دی فروش خود در چین را از 445000 دستگاه در سال 2015 به نزدیک به دو میلیون دستگاه در سال گذشته افزایش داده است.

نظرات فارلی بازتاب نظرات کارشناسان و سرمایه گذاران صنعت در مورد رشد BYD و دیگر خودروسازان چینی است که از حمایت دولت در چین برخوردار هستند.

فیلیپ ریپمن، مدیر پورتفولیوی در Storebrand Asset Management هفته گذشته به CNBC Pro Talks گفت: «BYD هم از منظر خودروهای الکتریکی و هم از نظر تولید باتری جایگاه بزرگی دارد.

ریپمن، که صندوق سرمایه‌گذاری پایدار 1 میلیارد دلاری Storebrand Global Solutions را مدیریت می‌کند، به پیشرفت‌های BYD در فناوری ارزان‌تر باتری‌های یون سدیم اشاره کرد که به طور بالقوه می‌تواند جایگزین باتری‌های لیتیومی شود. وی خاطرنشان کرد که این موارد می تواند در خودروهای برقی مقرون به صرفه تر BYD رایج شود و به افزایش حاشیه سود برای این خودروساز کمک کند.

فارلی همچنین به مزایای باتری BYD در مقایسه با استاندارد فعلی صنعت ایالات متحده در مورد باتری های لیتیوم یون اشاره کرد.

فورد موستانگ Mach-E در نمایشگاه بین المللی خودرو نیویورک، منهتن، نیویورک، 5 آوریل 2023 ارائه می شود.

دیوید دی دلگادو | رویترز

فورد در اوایل سال جاری از همکاری جدید با شرکت فناوری معاصر آمپرکس چین یا CATL برای یک کارخانه جدید 3.5 میلیارد دلاری برای ساخت باتری‌های ارزان‌تر در میشیگان خبر داد.

این مرکز باتری‌های فسفات آهن لیتیوم یا LFP جدید تولید خواهد کرد، برخلاف باتری‌های گران‌تر نیکل کبالت منگنز با لیتیوم، که شرکت در حال حاضر از آنها استفاده می‌کند. به گفته خودروساز دیترویت، انتظار می‌رود این خودرو در سال 2026 افتتاح شود و حدود 2500 نفر را استخدام کند.

فارلی از نقش BYD در ساخت آن فناوری یاد کرد.

فارلی گفت: مقیاس BYD اکنون بسیار بزرگتر از تسلا است و آنها فناوری LFP را توسعه دادند که باتری بهتری است.

قرارداد فورد و CATL در بحبوحه تنش بین ایالات متحده و چین مورد انتقاد قرار گرفته است. به طور خاص، مارکو روبیو از دولت بایدن خواست تا این قرارداد را که شامل مجوز فورد فناوری‌های CATL می‌شود، بررسی کند. خودروساز دیترویت به‌جای اینکه به‌عنوان سرمایه‌گذاری مشترک با CATL فعالیت کند، مالک تأسیسات جدید از طریق یک شرکت تابعه کاملاً تحت مالکیت خواهد بود.

فارلی می‌گوید اگر سیاست مانع از اجازه دادن به فناوری‌های ارزان‌تر EV در ایالات متحده شود، مصرف‌کننده با قیمت‌های بالاتر “محور” خواهد شد.

فارلی گفت: “ما باید از طریق آن در کشورمان کار کنیم. و من فکر می کنم آنها واقعاً شرکت های جالبی هستند.”