خرده فروشی آوریل 2023:

یک خریدار در روز سه‌شنبه ۱۴ فوریه ۲۰۲۳ در یک فروشگاه لباس در آتلانتا، جورجیا، ایالات متحده، پیراهن‌ها را مرور می‌کند.

داستین چمبرز | بلومبرگ | گتی ایماژ

وزارت بازرگانی روز سه شنبه گزارش داد که مصرف کنندگان به سختی تورم را در آوریل حفظ کردند، زیرا خرده فروشی ها افزایش یافتند اما کمتر از انتظارات بودند.

گزارش فروش پیشرفته افزایش 0.4 درصدی را نشان داد که کمتر از برآورد داوجونز برای 0.8 درصد است. بدون احتساب ارقام مربوط به خودرو، فروش 0.4 درصد افزایش یافت که مطابق با انتظارات بود.

از آنجایی که اعداد برای تورم تعدیل نشده اند، افزایش سرفصل برابر با افزایش ماهانه 0.4 درصدی شاخص قیمت مصرف کننده است. بر اساس سالانه، فروش فقط 1.6 درصد افزایش یافت، بسیار کمتر از نرخ 5 درصد CPI.

کاهش 0.8 درصدی در فروش بنزین، ارقام مخارج را کاهش داد. فروشگاه های کالاهای ورزشی، موسیقی و کتاب 3.3 درصد کاهش داشته اند، در حالی که مبلمان و اثاثیه خانه 0.7 درصد کاهش داشته است.

خرده‌فروشان فروشگاه‌های متفرقه با 2.4 درصد افزایش، پیشتاز گینرها بودند، در حالی که فروش آنلاین 1.2 درصد افزایش یافت و خرده‌فروشان بهداشت و مراقبت شخصی 0.9 درصد افزایش داشتند. فروش غذا و نوشیدنی 0.6 درصد افزایش یافت و 9.4 درصد بر مبنای 12 ماهه افزایش یافت.

لیدیا بوسور، اقتصاددان ارشد در EY-Parthenon گفت: «خرده فروشی در ماه آوریل جهش ملایمی داشت، اما این افزایش بیشتر منعکس کننده قیمت‌های بالاتر بود و بعید به نظر می‌رسد که چرخش پایدار با کاهش حمایت‌کننده پایه‌های مصرف‌کننده باشد.

اگرچه این گزارش حاکی از مشکل مصرف کننده بود، اما این اولین قرائت مثبت از ژانویه بود و به دنبال کاهش 0.7 درصدی در ماه مارس بود. همچنین گروه کنترل که خودروها، پمپ بنزین‌ها، فروشگاه‌های مصالح ساختمانی و عرضه کننده و مؤسسات خدمات غذایی و آشامیدنی را در بر نمی‌گیرد، 0.7 درصد بالاتر از انتظار 0.4 درصد افزایش یافت.

رونی واکر، اقتصاددان گلدمن ساکس، در یادداشتی گفت، به طور کلی، این گزارش «حتی قوی‌تر از مفروضات قبلی ما بود و نشان‌دهنده صعودی» چشم‌انداز مصرف است.

بازدهی خزانه‌داری پس از این گزارش افزایش یافت زیرا واکنش اولیه بیشتر بر روی عدد مثبت ex-auto متمرکز بود، اگرچه سهام در معاملات صبح پایین‌تر بود.

مصرف کنندگان هنوز راه سختی در پیش دارند.

نشانه ها حاکی از افزایش نرخ بهره در آینده است. در واقع، رافائل بوستیک، رئیس فدرال رزرو آتلانتا، روز دوشنبه به CNBC گفت که او فکر می‌کند احتمال افزایش نرخ بهره بیشتر از کاهش قیمت‌های بازارها قبل از پایان سال است.

مصرف‌کنندگان برای مقابله با تورم بالا، بدهی‌های بیشتری دارند. طبق گزارش روز دوشنبه فدرال رزرو نیویورک، کل بدهی ها در سه ماهه اول به بیش از 17 تریلیون دلار افزایش یافت زیرا نرخ های بالاتر باعث افزایش هزینه های استقراض برای مواردی مانند وام مسکن و کارت های اعتباری شد.

اندرو هانتر، معاون اقتصاددان ارشد ایالات متحده در کپیتال اکونومیکس، می نویسد: «از آنجایی که بازار کار به سرد شدن ادامه می دهد و فشار ناشی از انقباض پولی تهاجمی فدرال رزرو از بین می رود، ما گمان می کنیم که کندی بیشتری در راه است.

لورتا مستر، رئیس فدرال رزرو کلیولند، صبح سه شنبه در یک سخنرانی به “هزینه های بلندمدت” تورم اشاره کرد و تاکید کرد که بانک مرکزی متعهد به بازگرداندن تورم به هدف 2 درصدی است.

دیگر اخبار اقتصادی روز سه شنبه شاهد افزایش 0.5 درصدی تولید صنعتی در ماه آوریل بود که بر اساس گزارش فدرال رزرو، بهتر از برآورد 0.1 درصدی بود. میزان استفاده از ظرفیت 79.7 درصد بود، درست کمتر از برآورد.

همچنین، شاخص احساسات انجمن ملی سازندگان خانه در ماه می به 50 رسید که بهتر از برآورد 46 بود.