جوهرهای مایکروسافت با CoreWeave برای برآوردن تقاضای ابری OpenAI معامله می کنند

ساتیا نادلا مدیر عامل مایکروسافت

جردن نووت | CNBC

مایکروسافتسرمایه گذاری گسترده در OpenAI این شرکت را در مرکز رونق هوش مصنوعی قرار داده است. اما این تنها جایی نیست که غول نرم افزاری کیف پول خود را برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده برای خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی باز می کند.

CNBC از افراد آگاه در این زمینه دریافته است که مایکروسافت موافقت کرده است که طی چندین سال میلیاردها دلار برای زیرساخت های رایانش ابری از استارتاپ CoreWeave که چهارشنبه اعلام کرد 200 میلیون دلار جمع آوری کرده است، هزینه کند. این تامین مالی تنها یک ماه پس از آن صورت می گیرد که شرکت به ارزش 2 میلیارد دلاری دست یافت.

CoreWeave دسترسی ساده شده را می فروشد انویدیا واحدهای پردازش گرافیکی یا GPU که بهترین موجود در بازار برای اجرای مدل‌های هوش مصنوعی در نظر گرفته می‌شوند. یکی از این افراد که خواست نامش فاش نشود، گفت: مایکروسافت اوایل سال جاری قرارداد CoreWeave را امضا کرد تا اطمینان حاصل کند که OpenAI، که چت ربات ویروسی ChatGPT را اداره می‌کند، در آینده قدرت محاسباتی کافی خواهد داشت. OpenAI برای نیازهای سنگین محاسباتی خود به زیرساخت ابری Azure مایکروسافت متکی است.

مایکروسافت و CoreWeave هر دو از اظهار نظر خودداری کردند.

هجوم هوش مصنوعی مولد اواخر سال گذشته پس از معرفی OpenAI ChatGPT به مردم آغاز شد و نشان داد که هوش مصنوعی می‌تواند ورودی‌های انسانی را دریافت کند و پاسخ‌های پیچیده‌ای ایجاد کند. بسیاری از شرکت ها از جمله گوگل، از آن زمان عجله کرده اند تا هوش مصنوعی مولد را به محصولات خود اضافه کنند. و مایکروسافت مشغول انتشار ربات های چت برای سرویس های خود مانند بینگ و ویندوز بوده است.

با تقاضای زیاد برای زیرساخت های خود، مایکروسافت به راه های بیشتری برای استفاده از پردازنده های گرافیکی انویدیا نیاز دارد. مایکل اینتراتور، مدیرعامل CoreWeave ماه گذشته در مصاحبه ای از اظهار نظر درباره قرارداد مایکروسافت خودداری کرد، اما او گفت که درآمد “از سال 2022 تا 2023 چندین برابر افزایش یافته است.”

استارت آپ Coreweave تحت حمایت انویدیا در روزلند نیوجرسی مستقر است و 160 کارمند دارد.

CoreWeave

تامین مالی اعلام شده CoreWeave در روز چهارشنبه از صندوق تامینی Magnetar Capital افزایشی معادل 221 میلیون دلار در ماه آوریل بود. اینتراتور گفت که انویدیا 100 میلیون دلار در تامین مالی قبلی سرمایه گذاری کرده است. CoreWeave در سال 2017 تاسیس شد و 160 کارمند دارد.

قیمت سهام انویدیا در سال جاری 170 درصد افزایش یافته است. ارزش بازار این شرکت برای اولین بار در این هفته پس از انتشار پیش‌بینی برای سه ماهه جولای که بیش از 50 درصد بالاتر از برآوردهای وال استریت بود، برای مدت کوتاهی از 1 تریلیون دلار گذشت.

کولت کرس، مدیر امور مالی انویدیا در تماس هفته گذشته گفت: رشد تراشه‌ساز «تا حد زیادی تحت تأثیر مرکز داده است که منعکس‌کننده افزایش شدید تقاضا در رابطه با هوش مصنوعی مولد و مدل‌های زبان بزرگ است». مدل زبان بزرگ GPT-4 OpenAI که با پردازنده‌های گرافیکی Nvidia بر روی داده‌های آنلاین گسترده آموزش داده شده است، هسته اصلی ChatGPT است.

کرس در این تماس به نام CoreWeave اشاره کرد و در ماه مارس، جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، در سخنرانی خود در کنفرانس GTC انویدیا از CoreWeave نام برد.

وب‌سایت CoreWeave ادعا می‌کند که این شرکت می‌تواند قدرت محاسباتی را ارائه دهد که «۸۰٪ ارزان‌تر از ارائه‌دهندگان ابر قدیمی است». در میان کارت‌های دیگر، CoreWeave پردازنده‌های گرافیکی A100 انویدیا را ارائه می‌کند که توسعه‌دهندگان می‌توانند آن‌ها را از طریق آمازون، Google و Microsoft clouds.

علاوه بر این، CoreWeave دارای پردازنده‌های گرافیکی ارزان‌تر Nvidia A40 است که برای محاسبات بصری به بازار عرضه می‌شوند، در حالی که A100 هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل داده‌ها و محاسبات با عملکرد بالا را هدف قرار می‌دهد. اینتراتور گفت، برخی از مشتریان CoreWeave برای به دست آوردن قدرت GPU کافی در ابرهای بزرگ با مشکل مواجه شده اند. گاهی مشتریان بالقوه از انویدیا پردازنده‌های گرافیکی A100 یا جدیدتر H100 را درخواست کرده‌اند و این شرکت در عوض پردازنده‌های گرافیکی A40 را توصیه کرده است.

اینتراتور گفت: اینها با قیمت بسیار مقرون به صرفه کار بسیار خوبی را انجام خواهند داد.

مایکروسافت با آنها گفتگو کرده است اوراکل The Information در اوایل این ماه به نقل از یک فرد ناشناس گزارش داد که در مورد این دو شرکت که در صورت نیاز به ظرفیت اضافی سرورهایی را از یکدیگر اجاره می کنند.

تماشا کردن: گیل لوریا از DA Davidson می گوید که مایکروسافت به تازگی در فضای هوش مصنوعی شروع کرده است

گیل لوریا از DA Davidson می گوید که مایکروسافت به تازگی در فضای هوش مصنوعی شروع کرده است