جنوب شرق آسیا با گرمای بی سابقه و آلودگی هوا مواجه شد

یک کارگر در روز پنجشنبه، 27 آوریل 2023، در جریان موج گرما در بانکوک، تایلند، یک قطعه یخ را در یک بازار مرطوب کنترل می کند.

آندره مالربا | بلومبرگ | گتی ایماژ

چندین شهر در آسیای جنوب شرقی در آخر هفته دمای بسیار بالایی را تجربه کردند و برخی از مناطق به بالاترین حد خود رسیدند زیرا تغییرات آب و هوایی جهانی هم امواج گرما و هم آلودگی هوا را در منطقه تشدید می کند.

بر اساس اعلام مرکز ملی پیش بینی آب و هواشناسی ویتنام، دمای هوا در شهر توونگ دوونگ، شهری در ویتنام، روز یکشنبه به رکورد بی سابقه 111.6 درجه فارنهایت (44.2 درجه سانتیگراد) رسید. به گفته اداره هواشناسی تایلند، شهر لوانگ پرابانگ، شهری در لائوس، روز شنبه شاهد دمای بی سابقه 110.3 درجه فارنهایت (43.5 درجه سانتیگراد) بود.

بانکوک، پایتخت تایلند نیز در آخر هفته رکورد دمای 105.8 درجه فارنهایت (41 درجه سانتیگراد) را تجربه کرد.

آژانس ملی محیط زیست اعلام کرد که سنگاپور روز شنبه به 98.6 درجه فارنهایت (37 درجه سانتیگراد) رسید و با رکوردی که 40 سال پیش ثبت شده بود برابری کرد.

آسیای جنوب شرقی یکی از آسیب پذیرترین مناطق تغییرات آب و هوایی است که موج گرمای شدیدتر و شدیدتر را دامن زده و آلودگی هوای منطقه را تشدید کرده است. ترکیبی از گرمای شدید و سطوح بالای مه دود در این منطقه خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با گرما و همچنین مشکلات تنفسی و قلبی عروقی را تشدید کرده است.

دمای سوزان امسال را می توان با ترکیبی از مسائل، از جمله کاهش بارندگی در زمستان گذشته و ال نینو، الگوی آب و هوایی که معمولا شرایط گرمتر و خشک تری را برای منطقه به ارمغان می آورد مرتبط دانست.

گرم ترین ماه ها در آسیای جنوب شرقی معمولاً از مارس تا می در طول فصل خشک است، زمانی که درجه حرارت اغلب به بالای 100 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) می رسد. فصل خشک این منطقه معمولاً با شروع فصل باران های موسمی به پایان می رسد که دما و بارندگی کمتری را به همراه دارد.

با این حال، یک مطالعه در سال 2022 از مجله Communications Earth & Environment هشدار می دهد که انتظار می رود سطوح خطرناک گرما بین سه تا 10 برابر بیشتر در پایان قرن رخ دهد.

بر اساس این مطالعه، مناطق گرمسیری، از جمله بیشتر آسیا، ممکن است با دو برابر روزهای “گرمای بسیار خطرناک” 124 درجه فارنهایت (51 درجه سانتیگراد) مواجه شوند. آسیا علاوه بر افزایش گرما و رطوبت با خطراتی از جمله سیل، خشکسالی و طوفان مواجه است.

بر اساس داده‌های دولت ایالات متحده، با افزایش گرمای اقیانوس‌ها و ذوب شدن پوشش یخ دریا در قطب جنوب به پایین‌ترین حد خود، سال 2022 به عنوان یکی از گرم‌ترین سال‌ها در تاریخ ثبت شده است.

ساکنان روز سه شنبه 25 آوریل 2023 در مقابل یک هوادار در بانکوک، تایلند استراحت می کنند.

آندره مالربا | بلومبرگ | گتی ایماژ