جان ویلیامز، رئیس فدرال رزرو، می گوید اگر تورم کاهش نیابد، نرخ بهره می تواند افزایش یابد

جان ویلیامز، مدیر اجرایی بانک فدرال رزرو نیویورک، در رویدادی در نیویورک، 6 نوامبر 2019 سخنرانی می کند.

کارلو آلگری | رویترز

نیویورک – جان ویلیامز، رئیس فدرال رزرو نیویورک، روز سه شنبه هشدار داد که افزایش نرخ بهره مدتی طول می کشد تا قبل از بازگشت تورم به سطح قابل قبول، مسیر خود را در اقتصاد طی کند.

این مقام بانک مرکزی هیچ پیش‌بینی درباره اینکه سیاست‌ها به چه سمتی می‌رود، ارائه نکرد، اما گفت که انتظار ندارد تورم تا دو سال آینده به هدف ۲ درصدی فدرال رزرو بازگردد. او گفت که اگر تورم پایین نیاید، فدرال رزرو همیشه این گزینه را دارد که نرخ بهره را افزایش دهد.

وی افزود که احتمالاً نرخ بیکاری به محدوده 4 تا 4.5 درصد افزایش می یابد، از پایین ترین سطح 54 سال اخیر خود که 3.4 درصد است.

«به دلیل تأخیر بین اقدامات سیاستی و تأثیرات آنها، زمان لازم است [Federal Open Market Committee’s] ویلیامز در اظهارات آماده شده در باشگاه اقتصادی نیویورک گفت: اقداماتی برای بازگرداندن تعادل به اقتصاد و بازگشت تورم به هدف 2 درصدی ما.

ویلیامز شش روز پس از آن صحبت کرد که FOMC رای به افزایش یک چهارم درصد دیگر از نرخ معیار خود به محدوده هدف 5 تا 5.25 درصد داد. این کمیته در بیانیه پس از نشست خود اشاره کرد که می‌تواند افزایش نرخ بهره را متوقف کند، اگرچه اعلام کرد که مقامات هنگام تعیین چگونگی ادامه، عوامل مختلفی را در نظر خواهند گرفت.

کمیته یک عبارت کلیدی را از بیانیه حذف کرد که نشان می داد افزایش بیشتر نرخ ها مناسب است. ویلیامز، رای دهنده FOMC، گفت که این تصمیم اکنون به آنچه داده های دریافتی می گوید بستگی دارد.

ویلیامز در یک جلسه پرسش و پاسخ پس از سخنرانی خود به سارا آیزن از CNBC گفت: «اول از همه، ما نگفته‌ایم که افزایش نرخ‌ها را تمام کرده‌ایم. ما مطمئن خواهیم شد که به اهداف خود می‌رسیم و آنچه را که در اقتصادمان اتفاق می‌افتد ارزیابی می‌کنیم و بر اساس آن داده‌ها تصمیم می‌گیریم.»

او گفت: «من در پیش‌بینی پایه خود دلیلی برای کاهش نرخ بهره در سال جاری نمی‌بینم» و افزود که در صورت عدم همکاری داده‌ها، افزایش بیشتر نرخ‌ها امکان‌پذیر خواهد بود.

او گفت که مشکلات کنونی در صنعت بانکداری و تأثیر آنها بر چشم انداز سیاست ویلیامز تأثیر می گذارد.

ویلیامز گفت: «من به ویژه بر ارزیابی تحول شرایط اعتباری و اثرات آن بر چشم انداز رشد، اشتغال و تورم متمرکز خواهم بود.

برخی از نشانه‌های مثبتی که ویلیامز به آن اشاره کرد عبارتند از تعدیل در انتظارات تورمی بلندمدت و کاهش تقاضا برای نیروی کار که بازار کار را داغ کرده و فشار رو به بالا بر دستمزدها وارد کرده است، که با این وجود نتوانسته است با افزایش هزینه‌های زندگی همراه شود.

او همچنین گفت که زنجیره های کارگری مسدود شده، که عامل اصلی تورم بوده اند، در طول زمان “به طور قابل توجهی بهبود یافته اند”.