تصمیم فدرال رزرو در ماه مه 2023:

فدرال رزرو نرخ ها را یک چهارم واحد افزایش می دهد

فدرال رزرو روز چهارشنبه دهمین افزایش نرخ بهره خود را در مدت کمی بیش از یک سال تصویب کرد و اشاره ای آزمایشی به پایان یافتن چرخه انقباض فعلی را اعلام کرد.

کمیته بازار آزاد فدرال بانک مرکزی در تصمیمی متفق القول که به طور گسترده مورد انتظار بازارها بود، نرخ استقراض معیار خود را 0.25 درصد افزایش داد. این نرخ تعیین می‌کند که بانک‌ها چه چیزی را برای وام‌دهی یک شبه از یکدیگر دریافت می‌کنند، اما از طریق بسیاری از محصولات بدهی مصرف‌کننده مانند وام مسکن، وام‌های خودرو و کارت‌های اعتباری تغذیه می‌کند.

این افزایش نرخ وجوه فدرال را به محدوده هدف 5 تا 5.25 درصد می رساند که بالاترین میزان از اوت 2007 است.

با این حال، بازارها بیشتر بر محل توقف فدرال رزرو در اینجا متمرکز هستند، به ویژه در بحبوحه نگرانی ها در مورد رشد اقتصادی و بحران بانکی طولانی که اعصاب وال استریت را به هم ریخته است.

بیانیه پس از جلسه تنها کمی شفافیت در مورد توقف احتمالی افزایش نرخ‌ها ارائه می‌دهد، و نه بر اساس آنچه می‌گوید، بلکه آنچه را که نمی‌گوید. این سند جمله ای را که در بیانیه قبلی وجود داشت حذف می کند که می گوید «کمیته پیش بینی می کند که برخی سیاست های بیشتر برای فدرال رزرو برای دستیابی به هدف تورم ۲ درصدی مناسب باشد».

بدون شک سرمایه گذاران برای شفاف سازی بیشتر در مورد نیات بانک مرکزی به کنفرانس مطبوعاتی رئیس جروم پاول گوش خواهند داد.

پس از انتشار اخبار فدرال رزرو، سهام اندکی افزایش یافت و بازدهی خزانه داری عمدتاً پایین تر بود

این بیانیه همچنین زبان را برای تشریح شرایطی که تحت آن “تحکیم سیاست اضافی ممکن است مناسب باشد” تغییر داد. پیش از این، FOMC راهنمایی رو به جلو را در مورد چگونگی تعیین “میزان افزایش آینده در محدوده هدف” تنظیم کرده بود.

در این بیانیه مجدداً تاکید شده است که فدرال رزرو “تجمیع انبوه سیاست های پولی، تاخیرهایی که سیاست های پولی بر فعالیت های اقتصادی و تورم، و تحولات اقتصادی و مالی تاثیر می گذارد، در نظر خواهد گرفت.”

روی هم رفته، این حرکات دست کم نشانه‌ای است که نشان می‌دهد اگرچه سیاست‌های سختگیرانه می‌تواند به قوت خود باقی بماند، اما مسیر پیش‌رو برای افزایش نرخ بهره واقعی کمتر مشخص است زیرا سیاست‌گذاران داده‌های دریافتی و شرایط مالی را ارزیابی می‌کنند.

تصمیم روز چهارشنبه در بحبوحه شکنندگی اقتصادی ایالات متحده و مخالفت قانونگذاران برجسته دموکرات اتخاذ شد که این هفته از فدرال رزرو خواستند تا افزایش نرخ بهره را که آنها اصرار داشتند باعث رکود اقتصادی و از دست دادن بیش از حد مشاغل شود، متوقف کند.

با این حال، از زمان شروع افزایش ها در مارس 2022، بازار کار قوی باقی مانده است. در عین حال، تورم هنوز بسیار بالاتر از هدف 2 درصدی است که سیاست گذاران آن را بهینه می دانند. چندین مقام گفته اند حتی اگر افزایش ها متوقف شود، احتمالاً باید بالا بماند.

همراه با تورم، فدرال رزرو باید با آشفتگی در صنعت بانکداری که شاهد تعطیلی سه بانک متوسط ​​بوده است، مقابله کند.

اگرچه مقامات بانک مرکزی اصرار دارند که کل صنعت باثبات است، انتظار می‌رود سخت‌تر شدن شرایط اعتباری و تشدید مقررات پیش‌رو بر رشد اقتصادی که در سه ماهه اول سالانه تنها 1.1 درصد بود، تأثیر بگذارد.

در بیانیه پس از جلسه اشاره شد که «شرایط تنگ‌تر اعتبار برای خانوارها و مشاغل احتمالاً بر فعالیت‌های اقتصادی، استخدام و تورم تأثیر می‌گذارد». این زبان شبیه بیانیه ماه مارس بود که درست پس از فروپاشی بانک سیلیکون ولی و بانک امضا منتشر شد.

اقتصاددانان خود فدرال رزرو در نشست ماه مارس FOMC هشدار دادند که احتمالاً یک رکود کم عمق به دلیل مشکلات بانکی است.

بیانیه نشست این هفته بار دیگر تاکید کرد که رشد اقتصادی “متوسط” بوده در حالی که “افزایش شغل قوی بوده” و تورم “بالا” بوده است.

در حالی که نرخ های بالاتر مشکلات بانکی را تشدید کرده است، مقامات فدرال رزرو اصرار دارند که تمرکز آنها بر تورم است. به گفته فدرال رزرو آتلانتا، داده‌های اخیر نشان‌دهنده ملایم‌تر شدن افزایش قیمت‌ها هستند، اگرچه اقلام “چسبنده” مانند هزینه‌های مسکن و مراقبت‌های پزشکی بالاتر باقی مانده‌اند، در حالی که قیمت‌هایی که تمایل زیادی به تغییر دارند، مانند غذا و انرژی، در واقع کاهش یافته‌اند. محاسبات

بازارها پیش بینی می کنند که رشد آهسته تر و احتمال رکود، فدرال رزرو را مجبور به کاهش نرخ بهره در اواخر امسال خواهد کرد.

به گفته موسسه سنجش مدیریت عرضه، تولید در شش ماه گذشته در حال انقباض بوده است. با این حال، بخش خدمات، که متضمن بخش وسیع تری از اقتصاد 26.5 تریلیون دلاری ایالات متحده است، به توسعه اشاره کرده است.

بازار کار نیز انعطاف پذیر باقی مانده است. شرکت پردازش حقوق و دستمزد ADP روز چهارشنبه گزارش داد که استخدام شرکت های بخش خصوصی در ماه آوریل 296000 نفر افزایش یافته است که بسیار بالاتر از انتظارات اقتصاددانان است. این به عنوان یک سیگنال بالقوه عمل کرد که با وجود تمام تلاش های فدرال رزرو برای کاهش تصویر مشاغل و اصلاح عدم تعادل عرضه و تقاضا، مشکلات همچنان وجود دارد.