ترامپ درباره اسناد محرمانه ای که پس از خروج از کاخ سفید نگهداری می کرد صحبت کرد

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده از محدوده رانندگی بازدید می کند، با طرفداران دیدار می کند و دور دوم گلف LIV DC را در باشگاه گلف ملی ترامپ، واشنگتن، دی سی، در استرلینگ، ویرجینیا، 27 مه 2023 تماشا می کند.

کایل مازا | خبرگزاری آنادولو | گتی ایماژ

ان‌بی‌سی نیوز روز پنجشنبه به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد، ضبط‌شده‌ای از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نشان می‌دهد که او تایید می‌کند سندی که پس از خروج از کاخ سفید نگه داشته است، محرمانه است.

به گزارش ان‌بی‌سی، اظهارات ترامپ در آن نوار که در سال 2021 ضبط شده، نشان می‌دهد که این سند مربوط به ایران بوده است.

این فایل ضبط شده توسط دفتر بازپرس ویژه که تحقیقات جنایی را در مورد اسناد طبقه بندی شده و سایر سوابق ریاست جمهوری انجام می دهد به دست آمده است که پس از خروج ترامپ از کاخ سفید در ژانویه 2021 در خانه مار-آ-لاگو در فلوریدا ذخیره شده بود. طبق قانون، چنین سوابقی باید به اداره بایگانی و اسناد ملی تحویل داده شود.

این منبع به NBC گفت که ضبط در هنگام شهادت هیئت منصفه پخش شد. این اظهارات بیش از یک سال قبل از حمله اف بی آی به خانه ترامپ در فلوریدا برای جستجوی اسناد بیان شد.

ترامپ تخلفات را رد کرده است. او علناً ادعا کرده است که اسنادی را که به مار-آ-لاگو راه یافته بودند، از جمله مواد کشف شده در یورش به ملک در تابستان گذشته، از طبقه بندی خارج کرده است.

سی‌ان‌ان اولین بار روز چهارشنبه گزارش داد که دادستان‌های فدرال صدای ترامپ را دریافت کرده‌اند که در آن اعتراف می‌کند که یک سند طبقه‌بندی شده درباره حمله احتمالی به ایران را نگه داشته است. سی ان ان گزارش داد که این ضبط در یک جلسه ژوئیه 2021 در باشگاه گلف ترامپ در بدمینستر، نیوجرسی گرفته شده است که شامل دستیاران رئیس جمهور سابق و دو نفر بود که روی زندگی نامه مارک میدوز، رئیس سابق کارکنان کاخ سفید کار می کردند.

سخنگوی ترامپ درباره گزارش سی‌ان‌ان گفت: «نشت‌های اطلاعاتی از طرف‌های رادیکال در پشت این آزار و اذیت سیاسی برای شعله‌ور کردن تنش‌ها و ادامه آزار و اذیت رسانه‌ها علیه رئیس‌جمهور ترامپ و حامیانش طراحی شده است.»

سخنگوی وزارت دادگستری افزود: ادامه مداخله وزارت دادگستری در انتخابات ریاست جمهوری شرم آور است و این تحقیقات بی ارزش باید به هدر دادن پول مالیات دهندگان آمریکایی برای اهداف سیاسی دموکرات ها پایان دهد.

کمپین ترامپ بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر بیشتر در مورد گزارش NBC پاسخ نداد.

تحقیقات درباره این اسناد یکی از دو تحقیقات جنایی مرتبط با ترامپ است که توسط بازرس ویژه جک اسمیت هدایت می شود. مریک گارلند، دادستان کل آمریکا، اسمیت را در نوامبر منصوب کرد تا مستقل از وزارت دادگستری ایالات متحده عمل کند، پس از اعلام ترامپ که دوباره در سال 2024 نامزد ریاست جمهوری خواهد شد.

ترامپ که در حال حاضر پیشتاز نامزدی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری است، با تهدیدات حقوقی متعدد دیگری مواجه است. او در پیگرد قضایی منهتن که او را به جعل سوابق تجاری مربوط به پرداخت‌های غیراخلاقی به دو زن که ادعا می‌کنند با ترامپ رابطه داشته‌اند، بی‌گناه است.

ترامپ همچنین درگیر تحقیقات دادستان فولتون در مورد دخالت جنایی احتمالی در انتخابات ۲۰۲۰ جورجیا است.