بوئینگ اولین ماموریت فضانورد استارلاینر برای ناسا را ​​بیشتر به تاخیر انداخت

کارمندان بوئینگ در 19 ژانویه 2023 روی کپسول Starliner این شرکت کار می کنند تا برای اولین آزمایش پرواز خدمه آماده شوند.

جان گرانت / بوئینگ

بوئینگ این شرکت روز پنجشنبه در کنار ناسا اعلام کرد که پس از کشف مشکلات اضافی در مورد این کپسول، اولین پرتاب خدمه فضاپیمای استارلاینر خود را بیشتر به تعویق می اندازد.

آزمایش پرواز خدمه استارلاینر اخیراً برای 21 جولای برنامه ریزی شده بود و قرار بود یک جفت فضانورد ناسا را ​​به ایستگاه فضایی بین المللی ببرد. بوئینگ دو مشکل جدید با استارلاینر کشف کرد: یکی بر ایمنی سیستم‌های چتر نجاتش تأثیر می‌گذارد و دیگری مربوط به نوار خاصی است که مشخص شد قابل اشتعال است.

مارک ناپی، معاون بوئینگ و مدیر استارلاینر، طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ما تصمیم گرفته‌ایم از آمادگی برای مأموریت CFT صرف نظر کنیم تا این مشکلات را اصلاح کنیم.

ناپی خاطرنشان کرد که بحث برای به تاخیر انداختن پرتاب به “سطوح بالای بوئینگ” با مدیر عامل شرکت دیو کالهون انجام شد.

برای دریافت نسخه های هفتگی خبرنامه سرمایه گذاری در فضا CNBC اینجا ثبت نام کنید.

این تاخیر آخرین مورد از یک سری اختلالات برای اولین پرواز خدمه استارلاینر است. جدول زمانی ژوئیه خود تاخیری نسبت به هدف قبلی در آوریل بود. ناسا و بوئینگ روز پنجشنبه گفتند که یک هدف پروازی جدید در انتظار است.

این شرکت در حال توسعه فضاپیمای استارلاینر خود تحت برنامه خدمه تجاری ناسا بوده و نزدیک به 5 میلیارد دلار قرارداد برای ساخت این کپسول برنده شده است. برنامه بوئینگ با اسپیس ایکس ایلان ماسک رقابت می کند، که آماده است هر شش ماموریت اولیه خود را که ناسا با آن قرارداد بسته بود، قبل از اولین پرواز بوئینگ به پایان برساند.

زمانی بوئینگ در مسابقه پرتاب فضانوردان ناسا به طور مساوی با اسپیس ایکس مطابقت داشت، اما به دلیل عقب ماندگی های توسعه عقب افتاد.

در نتیجه این تأخیرها و ماهیت هزینه ثابت قرارداد ناسا، بوئینگ 833 میلیون دلار ضرر در بیش از دو سال در برنامه Starliner داشته است.

ناپی روز پنجشنبه تاکید کرد که بوئینگ “هنوز متعهد” به اتمام کار روی کپسول و پرواز برای ناسا است.

چگونه اسپیس ایکس بوئینگ را در مسابقه پرتاب فضانوردان ناسا به فضا شکست داد